סוף דבר

כבר אמרו הכול על תוצאות הבחירות,  אז הנה עוד שני השקל שלי ונגמור עם זה:

–  הייתה אכזבה גדולה.  גם לי,  כמובן.  לא רק מהשינוי או מהיעדרו (בעצם,  כלום לא השתנה),  אלא בגלל התלות המוגזמת שלנו במולך של הסקרים והמדגמים.  הבטיחו ולא קיימו.  כה אמר האיש שלי:  לא מבין את הקרקס הזה של מוצאי-יום-הבחירות-בעשר-ודקה.  למה הם לא יכולים לחכות עד הבוקר?

–  מפה ומשם אני שומעת שאנשים לא אומרים את האמת לסוקרים,  חלקם מתוך בושה.  לאמור,  מצביעים ליכוד אבל מתביישים להודות בזה.  זה חומר מעניין למחשבה עבור מי שמרגישים שזו כביכול גבורה גדולה מצידם להודות שהם שמאלנים;  שימו לב,  חברים:  גם בימין יש מי שלא מעזים להגיד מה הם חושבים.  וזה סימן רע בשביל כולנו.  כן,  גם בשביל אבירי זכויות האדם וחופש הדיבור.

–  מה שהיה הוא שיהיה:  השיח אצלנו אלים ותוקפני במיוחד.  גם מימין וגם משמאל.  בכל פעם שאני אומרת את זה מאשימים אותי שאני חנה בבלי,  ותמיד אני עונה:  לא,  זה לא עניין של נימוסים והליכות,  זה עניין של מהות.  הבעיה איננה שגרבוז לא התאפק ואמר מה שאמר על מנשקי מזוזות.  הבעיה היא שהוא ורבים אחרים מתבונננים בבני אדם  – על סך פחדיהם ושנאותיהם ואכזבותיהם ועלבונותיהם ומאווייהם –  בראייה מבַטלת, צרה ולעגנית.  או,  כמו שתמיד אמרתי:  אתם רוצים שמישהו ילך אתכם בדרככם?  אל תקראו לו אידיוט.  חשוּב מזה: אל תחשבו שהוא אידיוט.  במקום זה,  תקשיבו גם לו.

–  מילה על אורזי המזוודות:  בכיף.  כל אחד יכול ללכת לאן שהוא רוצה.  אבל,  בחייכם,  ככה אתם רוצים להשפיע על מה שקורה כאן?

24 מחשבות על “סוף דבר

  1. כך גם אני מרגישה. קצת מרומה. אולי בעיקר בגלל הסקרים של לפני שבוע שנתנו תקווה לשינוי.

    ושוב בקשר לבלוג הזה. האם אפשר לקבל הודעות במייל שלי רק כשיש תגובה שלך אלי ולא כל התגובות לכל האנשים?

    אהבתי

    • כשאת נרשמת לתגובות, את מקבלת במייל את כולן, לא רק את זאת שהגיבו לך. אבל לפחות אפשר להתנחם בכך שג'ימייל אוסף את כולן בשיחה אחת.
      אבל יש דרך אחרת: בתור משתמשת רשומה של וורדפרס, את יכולה לראות בדף הניהול שלך משהו כתום נדלק בצד שמאל למעלה בכל פעם שיש תגובה לתגובה שלך. תקליקי על זה ותראי את התגובה. אז אפשר לוותר לגמרי על הרישום לקבלת תגובות במייל.

      אהבתי

  2. http://www.news1.co.il/Archive/003-D-98140-00.html
    אני מצרף את הלינק (תתחילי מהפסקה שמתחילה ב 1995) כדי להוסיף הסבר לטעויות בסקרים, אבל בשום פנים ואופן לא כדי לגרוע מכל מה שאמרת. אני מסכים עם כל מילה שלך וחושב שמה שיביא לשינוי במדינה שלנו אלה לא נצחונות או הפסדים של מנהיגים כאלה או אחרים, אלא שינוי בדרך המחשבה של הציבור. לא יכול להיות ששלושים אחוזים מכלל הציבור במדינת ישראל יוכפשו בכל הכלים האפשריים (עתונות, במות, נאומים, ראיונות וטוקבקים) בגלל דעותיהם הפוליטיות. לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית אנשי רוח ועיתונות ישתפו פעולה עם הכפשות האלה ואף ינצחו עליהם. נצחונו של ביבי הוא נצחון הדמוקרטיה ולא נצחון של מנהיג, לדעתי, כי בוחריו בחרו בו לא רק למרות, אלא גם בגלל. בגלל ההכפשות, בגלל שבקרב המתלבטים, גאוותם שנפגעה הכריעה את כף המאזניים. הם נהגו כפי שנוהג יליד ישראל שמתגורר בגולה ושלמרות העדפותיו האישיות, עם פרוץ מלחמה במולדתו המאוימת, עוזב את ארץ מגוריו ומתגייס.

    אהבתי

    • תודה על הקישור.
      יותר ויותר אני שומעת דברים שמחזקים בי את התחושה שההצבעה למען נתניהו הייתה בחלקה גם הצבעת-נגד לשמאל. לא משום שהמצביעים השתכנעו שנתניהו כל כך טוב, אלא משום שהגישה והסגנון של השמאל לא דיברו אליהם.

      אהבתי

      • כלומר, לא נגד שמאל, אלא בעד חופש הביטוי, חופש המחשבה, כבוד האדם ושאר זכויות בסיסיות שנפגעו בשלושה חודשים אחרונים, בין היתר ואולי בעיקר, על ידי השמאל. ושוב אני חוזר על זה כמו תקליט שרוט: כאשר אנשי ימין חוטאים בכל אלה, אני לא מרים אפילו גבה, כי נהיר לי שאדם חובש כיפה יתנגד לנישואין מעורבים או חד מיניים, נהיר לי שפעיל ימין יראה בי ״עקום״ כי נשאתי לאשה ערביה, נהיר לי שהרב השכונתי לא יעודד אותי לחנך את ילדיי לאורח חיים חילוני וכדומה… אבל כאשר אנשי השמאל שמתהדרים בפלורליזם חוטאים בכל אלה (בשינוי אדרת), זה מעלה בי תחושות כה קשות עד שאני מאבד תקווה.

        אהבתי

        • טוב, היו לא מעט פגיעות בחופש הביטוי גם מצד ימין כלפי שמאל, אבל אני מבינה למה אתה מתכוון. לא צריך להתייאש מזה, כי זה דבר די נפוץ. לא בכדי אמרו שהגמל לא רואה את הדבשת של עצמו. ובכל זאת כדאי להפנות את תשומת לבו לדבשת, זה עשוי להועיל לו.

          אהבתי

  3. עד היום בכל הבחירות שהתקיימו, לא נשארתי ערה כדי להקשיב לתוצאות פשוט הלכתי לישון . במקרה הנוכחי, היה כדאי לחכות לבוקר ולקבל תוצאות אמת ולא כאלה שיטעו בי תקוות שווא.
    מדברים על דמוקרטיה, אך אין כבוד לדעות שונות.

    אהבתי

  4. מסכימה. השיח אלים, מבהיל, ומאיים. יש להתבונן בכל אדם סביבנו בכבוד, בחמלה, ובנסיון להבנה. וחבל לי על התוצאות, את יודעת..

    אהבתי

  5. בפיד שלי בפייסבוק מישהו ממכרי שיתף בהתלהבות פוסט שכתב חבר שלו שבו הוא אומר ש
    א. הוא וחבריו לעולם לא יבחרו במערך כי הם זוכרים לה את כל העוולות מתקופת מפא"י ולעולם לא ישכחו.
    ב.השמאלנים כולם מתנשאים ויהירים.
    ג.הוא מבין שביבי גרוע .
    ד.זו אשמת השמאלנים שהוא נאלץ לבחור בביבי הגרוע שוב, כי השמאל לא העמיד אלטרנטיבה טובה.

    אז אני מודה עדה, אחרי שקראתי את הפוסט הזה הבנתי שהקיטוב והשנאה כל כך גדולים שלא בטוח שיש להן תקנה. אין לי ברירה ואני לא יכולה לעזוב, אבל ממש מתחשק לי.

    אהבתי

    • את עניין עוולות מפא"י אני לא יכולה לפתור – אבל בנוגע להתנשאות של השמאל יש בהחלט כמה דברים שאפשר וצריך לשנות.

      וחוץ מזה – זה שמישהו כתב משהו בפייסבוק זה לא כל כך מהותי, ואופנת השיתופים היא רעה חולה. לסגנון של דברים רבים שנכתבים ומופצים שם בהתלהבות – כבר התייחסתי בפוסט עצמו.

      אחת הטעויות הנפוצות שלנו כגולשים היא שנדמה לנו שכל העולם נמצא בפייסבוק. האמת היא שרובו בכלל לא שם.

      אהבתי

  6. הייתי בטוחה שהגבתי על הפוסט הזה…..משום מה כנראה שהופרעתי באמצע או משהו.
    התחושה שלי היא שמי ששיקר לסוקרים ולקלפי המידגם עשו זאת בכוונה, כדי להטעות. לא כי הם מתביישים. לא מכירה אף ימני שמתבייש בזה שהוא ימני.
    אבל באמת ההפחדה של הצדדים אלה את אלה, חוסר הכבוד וההערכה הבסיסיים בין אדם לאדם ובין קבוצה לקבוצה…כל אלה נראים ממש כמו שנאת החינם שהעיפה את כולנו מפה לפני 2000 שנה ויותר…..
    ייתכן שאורזי המזוודות הם רק סנונית, סממן – לתהליך שכבר מתרחש

    אהבתי

    • ייתכן שהיו מי שניסו להטעות, אבל קשה לי להאמין שהייתה כאן ממש קונספירציה. ודווקא כן שמעתי על אנשים שפשוט התביישו להודות שיצביעו ליכוד – כי יש מקומות שבהם זה לא נחשב לבון טון.

      אהבתי

  7. כן, בדיוק – לקרוא לאנשים אידיוטים זה מרשם בדוק לסתימת אזניים הדדית וסגירת דיאלוג.

    מה שעוזר לי מאד בכיוון הזה זה שאני יודעת שאני בעצמי שיניתי את דעתי – כלומר אני בעצמי נהגתי פעם לחשוב כמו שהאנשים ההם חושבים (אלה שלא מסכימים אתי על פוליטיקה, או אלה שחושבים כמו שחשבתי פעם על אלוהים) ואני יודעת שהאיי.קיו שלי לא השתנה. לא הייתי מטומטמת. רק היו דברים שלא הבנתי, דברים שלא חשבתי עליהם עדיין, גורמים שלא לקחתי בחשבון – והרי אף אחד לא נולד כשהוא יודע הכל. כולנו לומדים, כל הזמן. (אוקיי, אולי לא כולנו. יש אנשים שמסרבים ללמוד. אבל אפילו להם לא אקרא אידיוטים.)

    אהבתי

    • מסכימה, כמובן. אתמול הגבתי באיזה בלוג על פוסט שנכתב בנושא ההתנשאות. נטען שם שהתנשאות היא חטא זניח לעומת אלימות וכו', ושיש הרי התנשאות גם מימין. הגבתי ואמרתי שזה נכון, אבל שהתנשאות היא שיטה גרועה אם רוצים לשכנע. בעל הבלוג לא הגיב, אבל מישהו אחר ענה לי שם בהתנשאות הרגילה. אני לא יודעת אם זה מצחיק או עצוב. כנראה עצוב.

      אהבתי

כתיבת תגובה

