מבפנים ומבחוץ

אני כבר יודעת מה מפריע לי בסגנון של דורית רביניאן בספר גדר חיה:  זה שהמספרת מתארת את עצמה כאילו היא צופה בעצמה מבחוץ. זה נשמע מתוחכם,  אבל זה לא הגיוני. למשל,  כשהיא כותבת על עצמה שפניה מעונות,  ואחר כך מוסיפה שעיניה "בורקות מן המאמץ",  וגם ש"עווית החיוך שקפאה בהקלה על שפתיי מתעקמת שוב" (עמוד 258).  וזה לא שהיא רואה את עצמה בראי   –  כי הראי מופיע רק אחר כך.

אני זוכרת שנתקלתי בשיטה הזאת גם בעמודים קודמים,  וגם שם לא אהבתי את זה.  גם כי זה לא אמין,  וגם מפני שיש בזה משהו אגוצנטרי עד כדי כך שזה כבר מוגזם.

אבל כל התיאורים הנ"ל מופיעים בספר בדיוק לפני האפיזודה של המחלה של המספרת,  והאפיזודה הזאת כתובה כל כך טוב,  באופן כל כך משכנע,  שכשקראתי אותה בנשימה אחת לפני השינה,  הייתי בטוחה שאני מתחילה להיות חולה בעצמי.

למזלי הייתי עייפה ונרדמתי די מהר,  למרות המחלה-לא-לי.

18 מחשבות על “מבפנים ומבחוץ

  1. נכון, זה נשמע לא אמין. למרות שבנסיבות מסויימות האדם כן מרגיש את הבעת הפנים שלו, או מסוגל לדמיין אותה. במיוחד כאשר היא מגיעה בניגוד למה שרצה להביע. למרות ניסיונותיי הרבים לשמור על ארשת שלווה, הרגשתי את העווית העצבנית שעיקמה את זוויות פי ולכן סוככתי על פני בידי, פן הסובבים בלה בלה וגו׳…
    בכל מקרה, טוב מאוד שהיית עייפה מדי מכדי להפוך לחולה משוכנעת.

    אהבתי

  2. אוי אותי זה היה מחרפן! יפה שאת מתגברת על זה. אגב תגובה דומה אני חווה ב"בית הקלפים" כשהוא מדבר ישירות למצלמה

    אהבתי

    • אוי, אני לא מכירה את הסדרה (סדרה?) הזאת. כבר רשמתי לפניי כמה פעמים שאני צריכה לעשות משהו בעניין.

      אהבתי

      • אני בעונה השלישית. הראשונה היתה מאד – אבל מאד – מוצלחת. השנייה פחות. השלישית בינתיים סבבה לגמרי. מומלץ

        אהבתי

  3. אם הצלחת לשים את האצבע על מה שמפריע, אשריך. אני בעיקר כעסתי על הנושא הבנאלי, והטיפול הבנאלי לא פחות. אבל גם מה שאת אמרת 🙂 ועדיין, היא יודעת לכתוב.

    אהבתי

  4. אני נורא אהבתי את הספר הזה, בעיקר כי הוא היטיב לתאר (בעיני) את חווית ההגירה, אבל את בחברה טובה, כי כמעט כל מי שדיברתי איתו על הספר התעצבן ממשהו. וזה, מוכרחים להודות, איכות ספרותית בפני עצמה

    אהבתי

    • להתעצבן התעצבנתי רק מ"שיח האשמה", שעליו כתבתי בפוסט הזה:

      ושוב עיפרון

      מעבר לזה רביניאן פשוט יודעת לכתוב היטב, והספר מאוד מושך לקריאה. אני אפילו לא בטוחה שהוא בנאלי – כי סיפור אהבה כזה הוא לא מאוד נפוץ, עד כמה שאני יודעת. היות שלא קראתי שום דבר אחר משלה, לא התאכזבתי בכלל. להפך.

      אהבתי

  5. עכשיו הסתקרנתי לקרוא את הספר 🙂
    וטוב שצנחת כאבן לשינה מתוקה 🙂 זו אבן יקרה מאוד, ליפול כך לשינה 🙂 תעשי ביטוח 🙂

    אהבתי

  6. פינגבק: עין עיוורת שרואה | עוד בלוגיעדה

סגור לתגובות.