בדידות בין כוכבית

כוכב הלכת החדש הזה שנתגלה בשבוע שעבר?  האינסוף הוא פשוט בלתי נתפס.  נניח שנלך עד קצה החדר ועד קצה הבניין ועד קצה החצר ועד קצה הרחוב ואז נשוט עד קצה הים התיכון ונמריא אל החלל ונרחיק אל קצה הגלקסיה ונרחיק עוד יותר אל כל מיליארדי הגלקסיות האחרות,  ועוד ועוד,  אל התהומות שבהם הזמן והמרחב מתאחדים    –   מה אז?  הרי גם שם אין קצה.  אין גדר שבה נוכל לגעת ולחזור.  אני כותבת את המילים האלה אבל הן לא נרשמות במוחי בשום מקום שאני יכולה לפענח.

אז טוב שיהיו לנו חברים תבוניים היכן שהוא במרחב חסר הגבולות הזה? א-פרופו תבוניים,  שמעתי מישהו מהרהר בטלוויזיה בשאלה אם יש יצורים תבוניים אפילו על כדור הארץ שלנו   –   והוא סיפר שיש המטילים ספק בכך.  זה משעשע. איך שלא יהיה,  הרעיון שיש חיים אי שם מדגדג את הדמיון,  אבל גם מפחיד למדי.  הם יכולים להיות בסדר גודל של אמבות,  אבל הם עלולים להיות גדולים ומפותחים וגרועים בהרבה.  ובכלל,  יש לנו מספיק צרות עם יצורים חיים,  תבוניים ושאינם,  על פני כדור הארץ;  אני לא בטוחה שאנחנו זקוקים להתעסקות עם עוד כאלה ביקום.  אל מול האינסוף הבלתי נתפס הזה,  אולי כבר עדיף להיות לבד.

24 מחשבות על “בדידות בין כוכבית

  1. איזה מזל שמפרידים בינינו כמה שנות אור.
    😊
    אני באמת לא ארצה להתמודד עם יצורים תבוניים נוספים
    בקושי מתמודדת עם אלה שבכדור שלנו. 😀

    אהבתי

  2. יצורים תבוניים על פני כדור הארץ?
    פעם קראתי תאוריה שאנחנו נמלים בעולמם של ענקים. וכל אסונות הטבע, למשל, שמתרחשים, ושלהם אנחנו מחפשים הסברים, הם לא יותר ממהלך חייהם הרגיל של הענקים שעוברים לידנו, לפעמים דורכים עלינו וגו'. ושכמו שהעין של הנמלה לא מסוגלת לקלוט את הצורה שלנו ואנחנו נתפסים על ידה כחלק מאיתני הטבע בעולם אינסוף, כך גם אנחנו לא מסוגלים לקלוט את הענקים שסביבנו ואת העולם שמקיף אותנו באמת.

    Liked by 2 אנשים

    • זה מה שאבא שלי תמיד אמר. ויש לתיאוריה הזאת מסקנות מעניינות גם בכל הנוגע לאלוהות. וכמובן, אפשר כך להסיק, למשל, שצונמי מתרחש כאשר יצורי-העל שוטפים רצפה אחרי שיפוצים. לא יודעת אם לצחוק או לבכות (:

      Liked by 1 person

      • אוי, הזכרת לי משהו שחשבתי עליו מזמן
        על השיש היו נמלים קטנטנות ונאלצתי לעבור עם ברז המים ולשטוף את השיש ואז חשבתי בקול: ודאי יהיה כתוב בעתון שלהן שהיה שטפון ( גם אני לא יודעת אם לצחוק או לבכות)

        אהבתי

        • מאוד ייתכן שכך זה נתפס על ידי הקטנים שהגדולים רומסים אותם. והקטנים, בתורם, הם בעצמם גדולים ורומסים על אחרים… הכול יחסי.

          אהבתי

  3. היתה לי תחושה שהכוכב לא פסח עליך 🙂
    הזכרת לי את הבדיחה ההיא, על האיש שביקש להנהיג בארץ 5 ימי עבודה. זלמן שזר נבהל. מה 5? הוא אמר. קודם שיתחילו עם אחד.

    Liked by 2 אנשים

  4. החיים הם דבר כל כך מופלא שאני לא מסוגלת להאמין שחיים קיימים גם בכוכב אחר.

    אהבתי

  5. לא שמעתי על הכוכב החדש (חדש רק לנו, מה שאומר שהכול יחסי), אבל לפני כמה ימים יצא לי לדבר עם הילדים על הנושא, לא יודעת איך הגענו לזה, והם סיפרו לי שהחיידקים והווירוסים על פני כדור הארץ הם הם ההגנה הטבעית של הכוכב מפני חייזרים. אם חייזרים יגיעו לכד"א, הם ימותו משפעת, או סתם מהצטננות, חה חה חה.
    וגודלו של היקום באמת בלתי נתפס. זהו בדיוק המושג של האינסוף. כמה יפה שניתן לחקור וללמוד על כך בפיזיקה.

    אהבתי

    • אני שואלת את עצמי אם מי שלומדים על זה ויודעים על זה באמת הרבה כן מסוגלים לתפוס את זה. כי נראה לי שזו מגבלה של המוח האנושי: אפשר ללמד אותו נוסחאות, אבל להפנים את הרעיון של אינסוף אני לא בטוחה שהוא יכול. על כרחנו נצטרך לדמיין שבקצה יש איזו שהיא גדר. או שלא?

      אהבתי

      • אני דווקא יכולה לדמיין את הרעיון של אינסוף. למה זה קשה? דבר שאינו נגמר, שאין לו קצה או גדר. שאינך רואה את קצהו גם משום שאין לו קצה. יש סימן שמסמל את האינסוף (הספרה 8 בתנוחה אופקית, וסמל האינסוף הטיבטי יפה עוד יותר) וממחיש את זה. יתכן שמדובר בצורה שאינה מסתיימת משום שהיא למעשה סגורה. זה מעניין ללמוד את זה 🙂 מבחינה פילוסופית ובממד של לימודי פיזיקה.

        אהבתי

            • לא יודעת, זה בלתי נתפס בעיניי. מה זאת מערכת סגורה? נניח כמו קופסה? אז יש גם משהו מחוץ לקופסה, מחוץ לדפנות שלה? והדופן – האם היא לא קצה? לחילופין, נניח: כדור הארץ. אין לו התחלה וסוף – את יכולה להתחיל ללכת מטבריה בקו ישר עד שתגיעי בחזרה לטבריה. אבל את מגיעה בחזרה מתי שהוא. ויש משהו מחוץ ומסביב לכדור. בקיצור: לא מבינה. יש לי מוח מוגבל, וכנראה גם הדמיון לא משהו (:

              אהבתי

              • 🙂 נראה לי שהאינסוף הוא תנועה, או ממד שונה מהממדים שאנחנו רגילים לחשוב בהם. טבריה מהווה נקודת התחלה וסוף מוגדרים, כלומר הדוגמה שלך לא מייצגת את האינסוף. גם אל תשכחי שהסמל של האינסוף רק מסמל אותו, הוא לא מהווה את האינסוף עצמו. הוא מסביר אותו. וחוץ מזה הוא לא בצורת כדור שיש לו נפח (או מעגל, שמסמל את התנועה שהתווית מטבריה ובחזרה לטבריה), תסתכלי על הסמל ותנסי לדמיין את התנועה – כשאת בתוך התנועה הזאת את ללא נקודה של התחלה או סוף.

                אהבתי

                • מסכימה בעניין "ממד שונה מהממדים שאנחנו רגילים לחשוב בהם". זה בדיוק העניין. אני מבינה את כל המילים שאת כותבת, ומבינה גם איך הן מתחברות זו לזו מבחינה תחבירית, ואפילו יכולה לחזור עליהן – אבל, נשבעת לך, לא מבינה מה הן אומרות. וזו לא אשמתך (:

                  Liked by 1 person

  6. הכוכב ההוא כל כך רחוק, שגם אם יש עליו חיים , תבוניים או לא, אין סיכוי שנפגוש בהם.
    לא הוכח שיש חורי תולעת או מהירות על, או כל שאר ההמצאות שמאפשר המדע הבדיוני… 🙂

    אהבתי

  7. גם אנחנו שוחחנו בינינו על הנושא. נאמר זאת כך: אני יותר סקרנית לגלות שיש עוד חיים ביקום הזה. על כל מה שזה יביא איתו, הטוב והרע

    אהבתי

סגור לתגובות.