ועוד על הזמיר

כן,  אותו זמיר שעליו כתבתי כאן. ההוא מהספר אל תיגע בזמיר. דבר טוב אחד יצא מכל זה:  התחלתי לקרוא את הספר שוב.  למרות האותיות הזעירות שבמהדורה שבידיי.  ובלי דילוגים לחלקים האהובים עליי,  אלא מההתחלה ועד הסוף, ובתשומת לב רבה.

אז מי זה הזמיר שאין להרגו?  בניגוד למה שקראתי עליו פה ושם,  נראה לי נכון לראות בו סמל לרעיון,  ולאו דווקא לדמות ספציפית. הזמיר הוא (זהירות,  מילים של שבת!) רוח האדם,  או מה שהייתה יכולה להיות לפני שהפחד,  השנאה,  המציצנות והציניות (ופייסבוק!) השחיתו אותה.  היא זו שאותה אסור להרוג,  ובה אסור לגעת.  והספר נחשב לחומל ואופטימי דווקא משום שהיא אכן שורדת בו,  למרות כל הדברים הרעים שהעלילה מפרטת.

אטיקוס פינץ' מן הסתם זכה לדורות של מעריצים שקראו את הספר (וראו את הסרט שנעשה על פיו,  עם גרגורי פק).  אני משתעשעת לפעמים במחשבה איך הוא היה נוהג היום,  בקלחת הרותחת שבה אנו חיים. אני מניחה שהוא היה עושה את מה שהוא עשה בסיפור:  ממשיך בדרך שלו,  בלי להתכופף ובלי להפיץ סביבו רעל.  ובה בעת היה מוסיף להאמין (כפי שגם ציין במשפט האחרון שלו בספר) שרוב בני האדם טובים,  אם רק מצליחים לראות אותם
("Most people are [real nice]… ,  when you finally see them").

אני די בטוחה שהוא לא היה פותח חשבון פייסבוק.  ואפילו אם כן,  הוא לא היה כותב בו סטטוסים שנונים-עד-מבחילים,  ולא היה מפיץ סרטונים וממים נוטפי שטנה וחכמולוגיה.  אפילו לא כאלה שמגיעים מהצד ה"צודק" של המפה המוסרית והפוליטית.
כדי לא להרוג זמיר.

כי תמונה שווה אלף מילים, אני יודעת.  אבל לפעמים היא עושה כל כך הרבה רעש,  שכל הזמירים מתים.

19 מחשבות על “ועוד על הזמיר

  1. לפעמים אני רוצה לבקש ממך לעשות שיימינג למי שהכעיס אותך ככה, אבל יודעת שזה נוגד את עצם מהותך.
    פירוש הולם לזמיר. עברו כל כך הרבה שנים מאז שקראתי את הספר ועדיין אני זוכרת אותו לפרטיו.

    אהבתי

    • הרי לא מדובר במישהו ספציפי אלא במגמה שהולכת ומתגברת. אנשים תמיד היו מציצנים ומרושעים וכו' – אבל פייסבוק ודומיו מאפשרים היום את העיסוק הזה תחת איצטלה של הצלת האנושות. הדוגמה האחרונה היא הסרטון המופץ בכל מקום בנוגע לאשה שנורתה אתמול בעפולה. לא אכנס כאן לשאלה אם זה בסדר או לא ואם כוונתה הייתה טובה או לא – אבל אלפי אנשים יושבים וצופים שוב ושוב באסונה של אשה אחת, וחושבים ברצינות שהם מקדמים בכך איזו שהיא מטרה מוסרית, לכאן או לכאן.

      אהבתי

  2. אני מסכימה אתך שהציפור מסמלת את הרוח, הנפש, הגרעין האנושי הנקי והטהור. לפי מה שקראתי לאחרונה באותם עיתונים, נראה לי שהפרוש שלהם לא כל כך שונה.
    אבל אני חושבת שלו היה חי כיום הוא כן היה פותח חשבון בפייסבוק ומוצא בו את כל האנשים הטובים שקיימים, ואת כל המעשים הטובים שנעשים, הוא היה מוסיף מדעותיו ומוצא את האנשים שחושבים כמוהו, ומצד שני מנסה להשפיע על החברה שתראה את הדברים באופן שהוא רואה אותם. אני בטוחה שהפייסבוק לא היה משחית אותו.

    אהבתי

    • אם תבדקי בקישור לפוסט הקודם על הזמיר, שמקשר למאמר מהעיתון האמור, תמצאי שזו ממש לא הפרשנות שניתנה שם.
      לרגע לא חשבתי שפייסבוק היה משחית את אטיקוס פינץ'. אשר להשפעה שיש להשפיע על החברה – בהחלט, השאלה באילו אמצעים. פייסבוק מזכיר לי תרופות מסוימות, שאולי מרפאות את המחלה אבל גורמות לעשר מחלות חדשות.

      אהבתי

  3. רוח האדם חזקה מכל אלה.
    אני בטוח שהיא יכולה ותוכל לכל מלעיזיה.
    עדה, פייסבוק הוא פלטפורמה תלויית "חברים".
    במובן מודרני של אמור לי הם הם חבריך ואומר לך מי אתה.
    אני מדיר רגליי מרוחות רעות שכאלה…

    אהבתי

    • אני נוטה להסכים אתך בעניין רוח האדם, אבל פחות מזה בעניין חברי הפייסבוק. דווקא פייסבוק הוא מקום שבו אינך יכול להסיק מסקנות על אדם על פי חבריו ועל פי הדפים שהוא עוקב אחריהם. בימים האחרונים, למשל, ראיתי שחברת-פייסבוק שלי, שאי אפשר לחשוד בה בימניות, עשתה "לייק" לכמה דפים של פוליטיקאים מובילים מן הימין. היות שאני מכירה את דעותיה, אני יודעת שזה לא מפני שנעשתה פתאום מעריצה שלהם, אלא משום שהיא כנראה מבקשת לעקוב אחרי החומרים שהם מעלים בדף שלהם. מה שאינו רעיון רע, בעצם: עדיף להכיר את מה שאנשים סביבנו חושבים, אפילו אם אנחנו ממחנה אחר.

      שלא לדבר על העובדה המעציבה שאפילו אם אינך מתחבר למשל עם מפיצי דברי-שנאה מימין, תמיד יהיה איזה חבר נלהב מן השמאל שההובי שלו הוא להפיץ הלאה את דברי השטנה האלה, ולהוסיף להם את הכיתוב: "תראו איפה אנחנו חיים", ולקנח באיזו הערה על איך שכולנו גזענים.

      שורה תחתונה: קשה עד מאוד להימלט מן הרוחות הרעות. אבל צריך ללמוד לקחת אותן עם קמצוץ של מלח. אתה, כפי שאני זוכרת, מצאת מחבוא רב קסם (:

      אהבתי

      • לא התכוונתי לחברים, אלא יותר כפי שאת מסבירה לדעות של חבריי.
        יש דעות שאיני יכול לסבול ואני מוותר על הלייק והחברות והמעקב אחרי אותו אדם.
        עדיין, דיעות זולגות לדף אם ארצה או לא.
        כן, כל אדם זקוקו למחבוא חמים שאיתו יוכל לצאת למסע 🙂

        אהבתי

  4. אני לא חושבת שפייסבוק הוא האויב, כמו אפשר ללמוד שנאה מהפייסבוק אפשר ללמוד גם אהבה.
    קשה לשתוק לנוכח מה שקורה היום, לא בגלל השנאה, אלא בגלל הפחד.
    כשישראלים מוסלמים בוחרים להשתתף בפעולות איבה ושנאה – אנחנו בדרך למלחמת אזרחים, וזה מצב מפחיד.
    וכשאנשים פוחדים, רובם מתלהמים,
    זה מין אינסטינקט כזה.
    עצוב.
    אך בלתי נמנע מין הסתם.

    אהבתי

    • מסכימה בעניין התלהמות שנובעת בעיקר מפחד.

      פייסבוק הוא לא האויב – אבל הוא מעודד התנהגויות עדריות ומתלהמות שקיימות גם בלעדיו. הוא רק הזרז, הוא בוודאי לא הסיבה.

      אהבתי

  5. אני יודע, אני יודע. הפוסט עוסק בדברים נשגבים, ברוח האדם, בספרות מצוינת. ורק אני מתעקש לדחוף את המציאות הארצית שלי לכל מקום. אבל אני חייב לספר: אני הייתי נוגע בציפור (גם אם אינה זמיר)! ועוד איך הייתי נוגע בה, אילו רק נפלה לידי… כבר שבוע, שדרור מטומטם – מילא חסר הוד ותואר, אבל גם חסר כל קמצוץ בינה – תוקף את דמותו שמשתקפת בחלון. יש לנו, לכל גובהו של חדר המדרגות שבתוך הבית, חלון גדול. והדרור הזה, מנסה שוב ושוב לנקר את יריבו המר, השתקפותו שלו עצמו. ויכול בנאדם לתהות "טוב, בסוף הוא יבין, שאין אף ציפור אחרת" – אבל, לא. ואני עומד ליד החלון, בתוך הבית, ומנפנף לו וצועק עליו ונוקש בזכוכית. ואני רואה, שהוא מבחין בי. ובכל זאת – הוא לא משתכנע, ולא מרפה ממנהגו המעצבן.
    וזה עוד כלום: פעם, לפני שנים, היה לנו את אותו הסיפור, רק עם נָקר. זה אותו הדבר, רק בעוצמה גדולה בהרבה, ורעש מעצבן הרבה יותר… 🙂

    אהבתי

    • אבל בינתיים, למרות הצהרתך הלוחמנית, מסתמן שאתה – זאב בודד ודוקרני – פועל להצלת הדרור, גם אם שלא בכוונה. אולי בסוף הוא עוד ישתכנע ויינצל, הוא ומקורו, מן הזכוכית המאיימת. זה מן הסתם ייטיב גם עם החלון (:

      אהבתי

  6. פינגבק: על העצב | עוד בלוגיעדה

להשאיר תגובה

