על השתיקה

עוד משהו יפה מחמישים מילים לעצב של יעקב זנדמן:  הפרק האחרון (לפני הפרולוג).  שמו "שתיקה נופלת" (עמוד 188),  והוא מתאר את הרצון לספר דברים שכבר סופרו קודם ("את הכול כבר כתבתי ואין צורך לחזור על הדברים. …  ואז אני שותק כאן").

זה עצוב כל כך ונכון.  והאמת היא שזה נכון גם לעניינים אחרים,  עצובים הרבה פחות.  כי  לעתים קרובות קורה לי שאני רוצה לספר משהו בבלוג ואז נזכרת שכבר כתבתי על זה פעם,  בבלוג הזה או בקודם. אני יודעת שהקוראים לא בהכרח זוכרים,  וגם לא יכולים לזכור.  אבל אני זוכרת,  ודי בזה כדי להשתיק אותי.

לא פעם חשבתי מהו הדבר שגורם לִבלוגים מסוימים להרוג את עצמם. עכשיו אני חושבת שזו אחת הסיבות:  אחרי שהם מספרים על הא ועל דא,  ויותר מפעם אחת,  הם מתחילים להשתתק.

33 מחשבות על “על השתיקה

    • זה נכון, בעצם. ובכל זאת יש לי לפעמים הרגשה שאני חוזרת על עצמי. אולי משום שלא תמיד צריך לחצות את הנהר, אפשר לפעמים להתיישב על הגדה וזהו (:

      אהבתי

  1. השאלה בשביל מי כותבים, אם את כותבת בשביל עצמך – אני לא רואה בעיה בכתיבה על אותם נושאים ואירועים שוב ושוב, מי שמעלה מופע כתוב – אולי אצל הקוראים שלו תהיה בעיה.
    אם כבר, אני חושדת (טוב' יותר מסתם חושדת) שבלוגרים מסוימים נוטים להשתתק כשהם מרגישים שהם סיימו לפרוק, או סיימו את התרפיה, בדיוק כמו שנפרדים מטיפול פסיכולוגי.

    אהבתי

  2. תכתבי שוב ושוב ותציירי שוב ושוב (את אותו הדבר) כמו שאנחנו נושמים שוב ושוב, את אותו חמצן, כל עוד אנחנו כאן. ותמיד יהיה מישהו שיקרא אותך ולא יתעייף אף פעם:)

    אהבתי

  3. אני לא חושבת שאת חוזרת על עצמך, ואני חושבת שגם אני לא חוזרת על עצמי, ומקווה שכך חושבים גם קוראי..

    אהבתי

    • אם אני לא חוזרת על עצמי, זה כנראה בזכות העובדה שאני מקפידה לשתוק לפעמים (:
      ואשר לך – אני לא יכולה להביע דעה עד שלא תגלי לי מי את (:

      Liked by 1 person

  4. הרי אי אפשר לטבול באותו הנהר פעמיים.
    בכדי שאמשיך לתקן ולהירפא אני חייב להמשיך ולכתוב,
    עוד ועוד את אותם הדברים. אחרת לא אטבול ולא אחוש את הגדות של חיי.
    עוד ועוד ו-שוב ושוב, תמיד… 🙂

    אהבתי

  5. אני מסכים עם מניפה. אנחנו הרי מגיעים להבנות שונות עם הזמן. דווקא יכול להיות מעניין לקרוא אותך כותבת על אותו נושא אחרי שנים. לראות מה השתנה ומה לא. בטח גם לך זה יכול להיות מעניין.

    אהבתי

  6. מחשבה מעניינת – כן, יש מצבים שאני חושבת שאין טעם לכתוב שוב על משהו שכבר דשתי בו הרבה. מצד שני, לפעמים אני בכל זאת כותבת שוב כי יש לי צורך להסתכל שוב על אותו נושא, לחשוב עליו מחדש – כי ה"אני" של עכשיו זה לא אותו "אני" של הרגע שבו כתבתי על זה קודם. תלוי בנושא, כמובן. ובמצברוח. ובהאם אני חושבת שזה יעניין את קוראיי.

    וכן, אני חושבת שאת צודקת, שיש בלוגים שמגיעים לנקודה שבה הבלוגר אמר כל מה שהיה לו לומר וזהו. תלוי על מה הבלוג, ולשם מה הבלוגר מבלגג. (כן, אני יודעת שזאת לא מילה אמיתית…)

    אהבתי

  7. זה לא כל כך נורא לחזור על עצמך אני חושבת 🙂 ולפעמים לחזרה יש כוח, כשמשתמשים בה באותו הטקסט למשל. מתוך המקצוע שלי הייתי שואלת – כעת כששמת לב שחזרת על עצמך, מה את חושבת על זה? איזה דברים זה מעלה? כמו שיעקב כתב כל כך יפה שזה מפיל עליו שתיקה. אני חושבת שמאחורי השתיקה יש הרבה מאד מילים, אבל הן לא מבוטאות (אני לא אומרת שהן צריכות להיות מבוטאות, אלא שלא בהכרח שמאחורי השתיקה יש דממה בלבד).
    ולגבי בלוגים שהורגים את עצמם, זה מזכיר לי שאני חשבתי שמה שהורג בלוגים (ודאי לא את כולם, אבל זה מה שעבר לי בראש) הוא המציאות – לפעמים הכתיבה באה מתוך איזשהו צורך שחולף, אולי כי סופק, אולי כי התרחשה איזושהי התפתחות.

    אהבתי

    • אני מסכימה מאוד שמאחורי השתיקה יש הרבה מילים. לפעמים הן שותקות ממש בקול רם…

      את הבלוגים הורגים המון דברים. נדמה לי שבראש ובראשונה פייסבוק. ויש בלוגרים שנוטים להשתתק דווקא כשפתאום הבלוג שלהם צובר תאוצה ומגיע ליותר קהלים ממה שהם חשבו תחילה, וזה מביך אותם. ואולי באמת גם הצורך שחולף, כפי שכתבת. ולפעמים סתם קשה להתמיד, או שנמאס. אבל קודם כל, ממה שאני מתרשמת – זה הקלות והמיידיות של הכתיבה וההפצה ברשתות החברתיות.

      Liked by 1 person

  8. (רקעכשיו וכו')
    ראשית אני שמח שהדברים בספר יכולים לללכת לכיוונים שונים ופוגשים את הקורא בכל מיני פינות.
    שנית, ובפרט בהמשך לדברים שנאמרו כאן בתגובות, לגבי יצירה, מכל סוג, זה נפוץ ומועיל לחזור שוב ושוב על אותם חומרים בכל מיני צורות וטעמים (וזה אגב מה שאנחנו עושים בשלב הטיוטות). מצד שני, לגבי קורא או צופה זה יכולה להיות דרישה קשה או מוגזמת.

    אהבתי

  9. בעיני זה לא בעיה לכתוב על אותו נושא כמה פעמים .. לפעמים מגלים דברים חדשים תוך כדי חזרה…
    ובכלל אנחנו במהות שלנו חוזרים על עצמנו המון גם ככה, הרי כל דבר הנמצא במחשבות קודם עד שהוא נגלה לנייר והנה אני בעצמי בוודאי חוזרת כרגע פחות או יותר על מה שכבר נאמר כאן….
    ולפעמים פשוט מרוב מחשבות קודמות יש לנו דז'ה וו בזמן הכתיבה.. כי זה כבר היה שם בראש שלנו 🙂

    אהבתי

  10. פינגבק: פרידה מרקפת בודדת | עוד בלוגיעדה

סגור לתגובות.