מעשה בקסדונת ריקה

אתמול,  בהליכתי ברגל מן התחנה המרכזית בירושלים עד לעבודה: שמונה ורבע בבוקר,  שמש נחמדה,  אבל הרוח מקפיאת דם.  השיניים נוקשות,  לא פחות.

על המדרכה עוקף אותי אברך שחור-מעיל,  חבוש-כובע,  רכוב על אופניים.  מאחוריו מושב  תינוקות מפלסטיק.  המושב ריק.  מאחורי המושב מיטלטלת קסדה קטנה.  לא ידעתי שיש קסדות-לפי-מידות.  הקסדונת כחולה,  וריקה,  כמובן.  האיש גולש באופניו במורד הרחוב ונעלם מאחורי עיקול,  ואני נשארת לבד במדרכה,  עם צורך גורף לחבר בשבילו סיפור.

לא שזה מסובך במיוחד.  אחרי הכול,  העלילה ברורה לגמרי:  השכמה,  ארוחת בוקר חפוזה,  יללות-הבוקר,  לא-רוצה,  רוצה-עם-אמא.  ואז כניעה.  ואז לדרך:  לרכוס היטב את המעילון,  אולי אפילו כפפות צמר קטנות,  לחגור את הנוסע הצעיר היטב במושב,  קסדה,  לא-רוצה-קסדה,  חייבים.  הנה נוסעים,  הקסדה על הראש, הרוח הקרה שורקת,  אבל הנוסע הזעיר משקיף ממושבו בשביעות רצון. הנה הגיעו לגן.  הפעוט מופקד היכן שמופקד,  אולי אי-אילו דמעות,  אבל השעה דוחקת,  ואבא שלו ממהר לדרכו על אופניו. לאן ממהרים אברכים בבוקר?  אין לי מושג.  הכיסא ריק מאחוריו,  והקסדונת מיטלטלת במאסף,  מחכה לבעליה.

 

30 מחשבות על “מעשה בקסדונת ריקה

  1. ואולי אין לו צורך למהר. הקיצבה מגיעה ממילא. יש לו זמן לפנק את הבת, לשיר לה שיר בבית לפני שהם יוצאים, לפטפט קצת עם הגננת לפני שהוא ממשיך ללמוד תלמוד שלא בורח.

    אהבתי

    • קשה לדעת בלי באמת להכיר את המעורבים בעניין. מההתרשמות שלי מהאנשים שאני רואה בירושלים מוקדם בבוקר – הם תמיד ממהרים. לא בטוח שיש להם יותר זמן בבקרים מאשר לאחרים. בוקר הוא הזמן שבו מוציאים טיסות, בזו אחר זו…

      אהבתי

  2. אהבתי את הסיפור. אצל החרדים הרבה פעמים האבא הוא האחראי דרך קבע על הבאת הקטנים למסגרות, כי האמא בבית עם ילד קטן נוסף, כך שלא נראה לי שהיה שם קטע של 'רוצה עם אמא' וכניעה, אבל הקסדונת כטריגר מתוקה מאוד.

    Liked by 1 person

  3. הוא ממהר או ללימודים בישיבה, או לבסיס או לעבודה. אם הוא אכן אברך ולא אדם דתי רגיל, אז ללימודים. כי המשמעות של המושג ״אברך״ היא ״תלמיד בישיבה״. ומה שמניפה אמרה הוא הנכון. לאורך כל הקריאה חייכתי. את לא מכירה משפחות דתיות חרדיות! לקחת ילד חילוני והלבשת עליו הורים דוסים (-; הילדים אצל הדתיים ממושמעים מאוד, לרוב האבות הם אלה שמטפלים באספקה של הפעוט למערכת החינוכית והאם בהריון ועם עוד איזה שיניים שלושה סביב רגליה, נשארת בבית. הם מחונכים מגיל קטן למשמעת כי אין זמן לעצבים של כולם ולרוב לא תראי אצלם את ההתפנקויות הילדותיות שתראי אצלנו. ממש עולם אחר.
    ובכל זאת אהבתי את הסיפור. אולי אפילו יותר מאילו היה נאמן לאמת. יש בו הרבה יותר מרק מבט חטוף על גבר יהודי בלבוש דתי בשעות הבוקר, אלא כל ההווי הישראלי של חיים זה לצד זה מבלי להכיר את אורח החיים האחד של השני. הייתי נותן הרבה מאוד כדי לקרוא כזה סיפור פרי עטו של אברך במבט על אם חילונית עם אופניים בשעות הבוקר. יכול להיות מרתק להשוות.

    אהבתי

    • האמת שהעניין הזה, שלא מכירים את אורח החיים של מי שחיים לצדנו, הוא די עצוב. להגנתי אומר שאני לפחות סקרנית. מי יודע, אולי גם הם סקרנים.

      אשר למקרה הספציפי – אני לא באמת יודעת לאן הוא הלך ומה עשתה אשתו. אני רואה לפעמים גם אמהות, שם בבקרים, עם הילדים הקטנים בדרך לגן. אבל נכון שבדרך כלל רואים את האבות.

      Liked by 1 person

      • נכון שיש לזה גם פן עצוב, אבל אני חושב שיש בזה (בך) גם פן יפה. קבלה ללא תנאים, מבלי להבין. הרבה יותר התעצבתי על חלק מהתגובות שהתיימרו להבין ולקבוע עובדות. כי הן היו מפוצצות באמונות טפלות. לעומת זאת, חוסר ההכרות שלך צייר תמונה כ"כ יפה ורגישה של טוב לב, שאי אפשר שלא להתמוגג עליה אפילו שהתמונה עצמה אינה נאמנה לאמת. אנחנו לא יכולים לקבל הבנה מכולם. זה בלתי אפשרי. אבל לקבלה כולנו זכאים. (אלא אם מדובר בקיצוניות כמובן, טוב, הבנת אותי, אין לי ספק).

        Liked by 1 person

        • זה נכון שאני משתדלת לקבל בלי לשפוט, במיוחד כשאני יודעת שההבנה שלי היא מאוד חלקית. אני חושבת שכך נכון לעשות, ומוצאת שיש בחברה הישראלית יותר מדי שיפוטיות כלפי כל מה שזז.
          איך שלא יהיה – תודה.

          Liked by 1 person

  4. לו לא היה חרדי.
    אז הסיפור היה מסתיים בגלידה חלום ליל קיץ.
    אך הוא חרדי והסתיו כבר כאן וזו ישראל ולא ארץ אירופית.
    ואני בכלל הייתי מלקק גלידה עם הפעוט\פעוטה.
    די ליהגתי…

    אהבתי

  5. כתוב יפה.
    אבל אני רוצה לתקן כמה מהמגיבים הקודמים, בהנחה שאת לא חיה ליד חרדים מטורפים כגון נטורי קרתא, רוב הסיכויים שאכן האבא מנפק את הילדים למעון/גן/ת"ת אבל האמא לא נשארת בבית, האמא יוצאת לעבודה – כי היא המפרנסת היחידה.
    לרוב, אחרי שהאברך סיים את חלוקת הילדים למוסדות חינוך (זה לא כ"כ קשה, לרוב הילדים יש הסעה מהבית והאב צריך רק לדאוג שיעלו על ההסעה הנכונה), הוא הולך לישיבה או בית המדרש שם הוא מנייעס קצת (מרכל) שותה קפה או תה, אוכל איזו רוגלע או 2, לרוב זו תרומה מבעל מאפייה שנתקע עם מלאי לא מכור אמש, כלומר לא טריה במיוחד, אח"כ חוזר הביתה, נח קצת, אם הילדים לא ביום חינוך ארוך הוא נותן להם אוכל, לפעמים גם שוטף כלים ומסדר קצת את הבית, ב-4 הוא חוזר לכולל שלו, האמא חוזרת ב-5-6, אם הילדים ביום חינוך ארוך הם חוזרים ביחד איתה. היא מתחילה לתקתק כביסות, בישולים וכד' מקלחות והשכבת הילדים, עד שהיא קורסת בסביבות 10 בערב, או אז האברך מגיע, היא מציעה לו אוכל או תה עם עוגה והולכים לישון.

    אהבתי

    • על דבר אחד אני יכולה להעיד די בביטחון: הם תמיד נראים מאוד ממהרים. אז אני מניחה שבכל זאת הם צריכים להגיע מהר לכל מיני מקומות.

      בזכותך למדתי מילה חדשה: מנייעס. נחמד (:

      אהבתי

    • מצאתי את התגובה הזאת עכשיו בגלות של וורדפרס וחילצתי אותה משם. לא יודעת מה עובר על התוכנה המשוגעת הזאת.
      אשר למה שכתבת: עוד תגובה אניגמטית… פעם, כשיהיה לך זמן, תיכנס לכאן ותסביר (גם את זו שהשארת באחד הפוסטים הקודמים). אני יש לי קשיים בהבנה 🙂

      אהבתי

  6. גם למיטב ידיעתי, האם היא האמונה על הפרנסה ומן הסתם יוצאת לעבודה ואילו האב אחראי על פיזור הילדים למסגרות.
    אתמול בדרכי לעבודה עברה סבתא עם נכדתה התינוקת. שובל הריח שהשאירו מאחור היה של סוכריה מתוקה ומיד חשבתי עליך.
    עדה לא היתה נותנת לתמונה כזו לחלוף מבלי לכתוב על כך, חלפה בראשי המחשבה וכדי לחזק את דעתי, הוספת פוסט באותה רוח.

    אהבתי

  7. א. שמחה לדעת שגם אברכים לוקחים חלק במשימות הטיפול המשפחתי..
    ב. ממהר להצטרף ל"צבאות השם" בהגנתם על שלומנו….
    ג. דווקא הסיפורים הקנים – הם אלו מלאי הקסם!

    אהבתי

    • תודה. העולם מלא סיפורים, צריך רק לקטוף ולהריח 🙂
      ותודה גם על שאר התגובות שהשארת, ראיתי אותן. בתשובה למה שהצעת – כנראה לא אחזור לישרא, כי בסופו של דבר גם כאן מתקנים את רוב התקלות, רק שקודם מוצאים לנו קצת את הנשמה…

      אהבתי

כתיבת תגובה

