כן-לא-אני-שחור-לבן

במעורפל אני זוכרת משחק כזה מימי ילדותי:  צריך לנהל דו-שיח,  עם שאלות ותשובות,  על כל נושא שבעולם,  בלי לכלול בו את המילים הנזכרות בכותרת.  מי שמזכיר אותן,  נפסל.  אז למשל לשאלה אם אתה טמבל אי אפשר לענות סתם ב-'לא',  אלא צריך להגיד משהו כמו 'אינני טמבל כלל ועיקר'.  ואם שואלים אותך מה צבע האספלט,  לא תסתפק בתשובה 'שחור',  אלא תאמר משהו על צבעו הכהה עד מאוד.  וכך הלאה.  התוצאה היא תכופות התבטאויות ארכניות בלשון נמלצת,  ואפרים קישון כתב על זה פעם טור מצחיק שבו הסיק שאבא אבן בעצם שיחק במשחק הזה כל הזמן.

אני לא יודעת כמה אנשים עוד זוכרים איך אבא אבן דיבר,  אבל נזכרתי במשחק הזה א-פרופו הוויכוח הציבורי הסוער בעניין 'התבטאותו של סגן הרמטכ"ל',  שדומה שאני (כמעט) היחידה בארץ שעוד לא אמרה עליו כלום.

ואני  גם לא מתכוונת להגיד על זה הרבה,  חוץ מלהביע את תמיהתי על המהומה המיותרת.  אני חושבת שסגן הרמטכ"ל צדק באומרו שקורות אצלנו תופעות מדאיגות ומפחידות מאוד.  אני  גם חושבת שנכון היה להזכירן בנאומו,  אפילו בערב יום השואה.  לא בטוח שהייתי משווה דווקא לתקופה שהוא השווה אליה   –  ולא מפני שאסור להשוות (אדרבא,  שישוו בכיף),  אלא משום שרצוי להבין משהו בהיסטוריה לפני שמשווים. ומשום שכדי לדבר על תופעות קשות של אלימות,  גזענות,  פשיזם  ובריונות, לא חייבים להרחיק עד לגרמניה שבין שתי מלחמות העולם  –  אפשר למצוא דוגמאות למכביר ממקומות ומזמנים הרבה יותר קרובים.

בכלל עצוב בעיניי שאי אפשר לדבר אצלנו על שום בעיה בחיינו בלי להידרש לשנת 1933 וסביבותיה,  צפונה ודרומה.  כי הצרה הגדולה ביותר עם הטיעונים האלה היא שמרגע שהם הובעו,  אי אפשר עוד לדבר על שום דבר:  כי כולם מתחרפנים,  מתחילים לצעוק ומפסיקים להקשיב.

לכן חשבתי שלצורך התרגול של שיח אפקטיבי, כדאי אולי להציע גרסה חדשה למשחק כן-לא-אני-שחור-לבן:  הכללים המוצעים הם שכל מי שרוצה לדבר על מצבנו הקשה (החל ממזג האוויר וכלה בעוולות הכיבוש) יכול לעשות זאת בכל עת ובכל שעה ובכל פורום אפשרי כאוות נפשו   –  בתנאי שלא יזכיר שתי מילים:  'שואה' ו-'נאצים'.  מי שיזכיר אותן,  ייפסל מיד.  מי שנפסל,  ייענש:  יהיה עליו לשבות מהתבטאויות ציבוריות במשך שבוע שלם.  הו,  האימה.

חשבתי לכלול בכללים המוצעים גם את האיסור על השימוש במילים 'בגידה',  'טרור' ו-'פיגוע' (השתיים האחרונות אסורות רק במשמעותן המטפורית,  כגון 'טרור בכבישים' ו-'פיגוע חברתי'). אבל בסוף החלטתי לוותר על זה:  דומה שאלה גזירות שהציבור לא יוכל לעמוד בהן.  אז בינתיים רק נאצים ושואה,  ואחר כך נחשוב הלאה.

ועכשיו קדימה, שידברו.  נראה אותם.

17 מחשבות על “כן-לא-אני-שחור-לבן

    • כן, אני מכירה. מעניין שבחוק המקורי, ההידרשות לשואה וכו' נתפסת כמשהו שקורה בשלב מאוחר יחסית של הדיון – אבל אצלנו, זו כמעט ברירת המחדל: ישר קופצים לשואה, בלי שלבי ביניים.

      אהבתי

  1. עכשיו אני מגלה שבמשחק הזה, המילה אני לא נכללה והיה לנו פשוט יותר. אני בעד אתגרים אפשר להוסיף עוד מספר מילים שכדאי להימנע מהם.

    אהבתי

  2. מסתבר שכל השוואה לשואה במדינה שלנו היא פרה קדושה. זה מזכיר לי בזמנו שהקימו וועדה שתקבע האם קיים פשע מאורגן בישראל והוועדה קבעה שלא. אז האם באמת אין פשע מאורגן בישראל? היה אז ובוודאי כיום.
    סגן הרמטכ"ל דיבר בעצם על פאשיזם בישראל. האם תהליכים פאשיסטים אינם הולכים ומתחזקים בחלק מהאוכלוסיה? הצימוד ליום השואה הביא את הצעקה. אבל האם לא קיים פאשיזם בישראל? אולי נקים וועדה שתקבע?
    סגן הרמטכ"ל לא דיבר פוליטיקה וגם למפקד בכיר בצבא מותר ורצוי שידבר על ערכים.
    אז מסכים שצריך להמנע מהשוואה לנאצים אבל מותר לדבר על תהליכים פאשיסטים וגזענות. גם ביום השואה מותר לדבר על גזענות שמוזכרת בשאר ימות השנה בשיוויון נפש ואף אחד אינו מתרגש.

    אהבתי

    • הנאום של סגן הרמטכל לא היה פוליטי, אלא חינוכי – שזה מצוין, וזה במסגרת תפקידו. אבל מי שרוצה לחנך, צריך לשאול את עצמו מה הדרך האפקטיבית ביותר לעשות זאת. השוואות לגרמניה של לפני השואה, בישראל, כבר הוכיחו את עצמן כאמצעי לא יעיל. היות שגם מבחינה היסטורית אפשר לפקפק בדייקנותן (כפי שפירטתי בפוסט) – לא עדיף לחשוב על משהו אחר?

      אהבתי

  3. חחח גם אני לא אמרתי (ופרט לתגובה הזאת בטח גם לא אומר) דבר על דברי סגן הרמטכ"ל. אני מסכימה איתך ואיתו שמתרחשות כאן תופעות מדאיגות ותהליכים מפחידים של הקצנה והדרת האחר ושנאת האחר והכפשת האחר מכל הכיוונים….ואגב הבנתי שסיסמת טקס הדלקת המשואות אתמול היתה זהה לסיסמא הנאצית…משהו כמו "עם אחד מדינה אחת" מזעזע! ודווקא בחירת מדליקי המשואות היתה מרשימה ומרגשת בעיני!
    מוצא חן בעינייך המשחק הזה. אפשר לומר הכל פרט לשואה ונאצים. הצטרפתי למשחק!

    אהבתי

    • טוב, זה לא מדויק. זו לא הייתה סיסמת הטקס. לקראת סוף הטקס, הדגלנים עושים כל מיני תרגילי סדר ו'מציירים' כל מיני ציורים וכתובות על המגרש: למשל, דגל המדינה, יונת השלום, לבבות, מספר 68, חג עצמאות שמח – דברים כאלה. אני לא שמתי לב בזמן אמת, אבל מסתבר שהם ציירו גם את הסיסמה הזאת. אז זה אכן מביך (ולמרבה המבוכה, אני למשל בכלל לא ידעתי שזו גם סיסמה נאצית), וכמובן שכל חבריי הביקורתיים בפייסבוק עשו מזה מיד מטעמים נלהבים מאוד. מדובר בטקס של יותר משעה, שאפשר לאהוב ואפשר לא לאהוב – אבל אנשים טרחו עליו במשך חודשים – וחבריי לפייסבוק מצאו לנכון להתייחס בביקורתיות רק לעשר השניות האלה, ולהתעלם מכל השאר. זה בדיוק מה שהלנתי עליו בפוסטים הקודמים שעליהם הגבת זה עתה.

      הדובדבן שבקצפת הוא זה: משתמש פייסבוק זריז טרח ומצא שנלסון מנדלה פרסם פעם ספר בשם זה, וראי כאן:
      https://books.google.co.il/books/about/One_nation_one_country.html?id=4B4OAQAAMAAJ&redir_esc=y
      והרי איש לא יעלה על דעתו לטעון שהוא היה פשיסט או נאצי.

      גם אני חושבת שהבחירות של מדליקי המשואות היו ראויות – וחבל לי על הששים לבקר בחדווה כזאת. זה לא תורם כלום ולא מקדם כלום, אבל הם לא מקשיבים.

      אהבתי

  4. אני זוכרת את המשחק הזה! בהחלט מאתגר 🙂

    ההשוואות לנאצים הן באמת בעייתיות, כמו שאמרת זה רק מביא לזה שאנשים מתעצבנים וצועקים אחד על השני ואין דו-שיח. (חוק גודווין, דרך אגב, רק מתאר את התופעה – הוא לא בא לאסור על כלום, אלא רק לומר: תראו, זה מה שתמיד קורה.)

    (אני אישית מתחרפנת כשאנשים משתמשים במילה נאצי בתור כינוי סתם למישהו שמתנהג באופן קצת יותר מדי שרירותי או משהו – כמו למשל כל הפוסטים באינטרנט שמדברים על Grammar Nazis כשהכוונה פשוט לאנשים שנוטים קצת יותר מדי לתקן שגיאות כתיב וכו'. או כששמעתי חברה פה מדברת על פקחי החנייה המקומיים, והיא אמרה שהם "כמו הגסטפו". כי הרי ידוע לכל שפקחי חנייה לוקחים אנשים חפים מפשע למעצר ומענים אותם… זה הביא לי כזאת חררה שאני עכשיו מתעצבנת מחדש רק מהזכרון…)

    אהבתי

כתיבת תגובה

