צילי וגילי ועוד

(ספויילרים קלים)

אז למרות שהר האושר של אמיר גוטפרוינד (וראו בתגית שבתחתית הפוסט) נכתב על ידי גבר,  יש בו לא מעט נקודות אור.  למשל זה שמסופר בו על קשרי ידידות/אהבה בין אשה חיפאית לגבר מסטוקהולם:  משוגעים כמוני תמיד יתהו בהקשר הזה באיזו שפה הם מדברים זה עם זה.  אנגלית?  ואיך ישפיע השימוש בשפה זרה על קשר אינטימי בין שני אנשים?  אבל גוטפרוינד פתר את הבעיה לשביעות רצוני:  השבדי שלו הוא איש של שפות,  עד כדי פרופסור,  והוא מדבר (גם) עברית.  כל מילה שהוא אומר בספר נמסרת כלשונה,  בלי צורך בתרגום.  משובב נפש.

נכון שלא תמיד הוא מבין הכול:  למשל,  כשהוא מספר לשירי (בעמוד 155) משהו על מוסוליני ופרנקו,  ומסביר שמדובר ב-"הרודן האיטלקי והרודן הספרדי",  מפטירה שירי ביובש:  "צילי וגילי".  שאז אני מוכרחה לצחוק,  ובקול דווקא,  אבל השבדי דובר העברית לא יודע מה זה צילי.

וחוץ מזה,  חייבים להודות,  שירי מקסימה.  מטורללת לא פחות מהבוסית שלה,  אבל זה לא מפריע.  אפילו לא קצת.  לא לשבדי שלה, ובטח שלא לי.

וחוץ מזה,  במקום להיכנס לבִּיצה של חילופי המהלומות המתוקשרים מן הימים האחרונים,  מספיק לי  להתבשם מן הציטוט הבא  –  שבו מסביר עוזר הרב משהו על נפש האדם:

"…הרב טאגבאום אומר שגזענות מתחילה בפחד. אבל לא רק גזענות.  כל הדעות הפוליטיות שלנו,  כל הערכים שלנו.  הכול מתחיל מפחד.  ולפעמים הפחד הופך אותך לנדיבה,  גורם לך לרצות לחלק שווה בשווה את כל הרכוש ואת כל הטוב בעולם,  ולפעמים הוא עושה אותך מפלצת נאצית.  אפשר להיות רב,  כומר,  יוגיסט,  פעיל איכות הסביבה,  רוצח.  תמיד זה פחד.  אבל הרב טאגבאום אומר שלאדם,  בשונה מִלַּחַיּוֹת,  ניתנה הזכות להתגבר על הפחד ולבחור בטוב.  זאת המתנה היחידה שהאנושות קיבלה.  הזכות להתגבר" (עמוד 171).

אמיר גוטפרוינד הלך לעולמו ביום שבו ירד הספר הזה לדפוס,  אבל אני שמחה שהוא השאיר את המילים הנ"ל להדהד אחריו.

15 מחשבות על “צילי וגילי ועוד

  1. נחמד שבמקום לפול למלכודת האמירות של הרבצ"ר הבא וחילופי המהלומות אודותיהם את בוחרת לצטט את האמירה המאוד חכמה שגוטפרוינד ז"ל שם בפי עוזר הרב הספרותי.

    Liked by 1 person

  2. תודה על הספוילרים (וכרגיל על הפיתוי…ברור שהוספתי את הספר הזה לרשימה) ובעיקר על דברי הרב טאגבאום ששונים כל כך מכל השיח שמתרחש סביבנו בימים אלה. ואני לגמרי מסכימה, כמו שאת יודעת, שמתחת להרבה מאד התנהגויות והתנהלויות (ותגובות בעיקר) שוכן הפחד – אני רק מחליפה את ה"להתגבר" ב"להסכים לחוש, להסכים לשהות, להכיר…" וככה למוסס אותו.

    אהבתי

    • כן, אפשר להתאים את זה גם להשקפת עולמך. זה עובד טוב ביחד. הרב טאגבאום חי בסטוקהולם, אולי מזג האוויר משפיע עליו לטובה. תכופות אני חושבת שאילו היה מזג האוויר במזרח התיכון קצת יותר נסבל, היו בו פחות משוגעים (:

      Liked by 1 person

    • אני מסכימה מאוד שהרבה מתחיל מפחד. במיוחד מסכימה שגזענות מתחילה מפחד. ואני הייתי מוסיפה: לא רק פחד, אלא פחדנות, שזה לא בדיוק אותו הדבר. הפחדנות היא זו שאחראית לכך שאנשים חושבים כמו עדר. וכשהעדר גם פוחד, אלוהים ישמור.

      אהבתי

  3. מה זאת אומרת באיזו שפה ידברו? שפת הגוף. השפה האולטימטיבית 🙂
    "בשונה מִלַּחַיּוֹת, ניתנה הזכות להתגבר על הפחד ולבחור בטוב." לא מסכימה עם הקביעה הזו של הרב.
    נניח גור קטן שלומד לצוד, מתגבר על הפחד כדי שיוכל לשרוד. והרי הישרדות היא הבחירה בטוב.
    האדם הוא החיה הכי מתנשאת, כי לדעתו אין מלבדו.
    גם עם המחשבה שהכל מתחיל בפחד, אני לא מסכימה.
    אבל מדובר בסיפור ואפשר להפליג עם הדמיון ולכתוב ככל העולה על הדעת.

    אהבתי

    • ברור, אבל לפעמים צריך גם מילים (:
      ואני תוהה לפעמים מה זה עושה לאנשים כשבתקשורת המילולית ביניהם, אף אחד מהם לא יכול להשתמש בשפת אמו, שהיא השפה שבה הוא חושב.

      עם אמיר גוטפרוינד כבר קשה להתווכח, מה גם שלא בטוח שהוא הסכים עם כל אות מדברי הרב (ואל תשכחי שהדברים הובאו מפי עוזרו, שהוא אישיות שנויה במחלוקת בפני עצמה) – אבל בגדול אני מסכימה אתו שהרבה מאוד מההתנהגות האנושית מוכתב על ידי פחד, וכפי שכתבתי בתגובה שלי למעלה, גם על ידי פחדנות. אולי החיות פטורות מן הפחדנות, ואם כך, אשריהן.

      אהבתי

  4. פינגבק: הכול זורם | בלוגיעדה

להשאיר תגובה

