יוחסין

שלשום בערב אכלנו עם הילדים במסעדה לכבוד יום ההולדת של ראש המשפחה (בשבועות אלה אנחנו חווים עליהום גדול של ימי הולדת).  היינו שישה,  וכנראה משכנו לא מעט תשומת לב (ולא רק משום שאני מוזרה!):  כי היה טקס פתיחת מתנות,  ותהליך מסובך של בחירת המנות המוזמנות, ושיחה ערה של שישה אנשים שמדברם ומשתדלים לשמוע זה את זה בתוך הרעש הכללי,  וגם קצת פוליטיקה ואקטואליה.  וחוץ מזה ראש המשפחה צולע בגלל נקע בקרסול (האופניים הארורים האלה!),  וגם זה מושך מבטים,  כנראה  –  בעיקר במדרגות.

אחר כך ראש המשפחה אמר לי שמאחוריי ישב זוג שהסתכל עלינו כל הזמן (אז אולי בכל זאת בגלל שאני מוזרה?).  ואז הוסיף שהם ישבו זה מול זו כמעט בלי לדבר,  וציין שזה היה כמו מה שנוהגים לומר (ברשעות,  וע"ע 'מה אשכנזי בעיניך?') על זוגות אשכנזים,  שהם (=אנחנו) לא מדברים זה עם זו במסעדות ובתי קפה וכדומה.  ואז גיחך בגילוי לב:  כמו שנינו.  ואני מיהרתי לתקן:  כמוךָ.  כי אני כן מדברת,  אבל אתה לא עונה.

לא ברור אם זה קשור לאשכנזיותו או לא,  אבל הוא לא איש של מילים.  לא בכתב ולא בעל פה.  בנעוריי חשבתי שיש בזה איזה קסם מסתורי,  היום אני כבר לא תמיד בטוחה.

ואז נזכרתי שאחותי אומרת תמיד שהיא די מאמינה שבעורקיו של אבא שלנו (שלי ושלה) זרם (גם) דם צועני.  לא יודעת על מה זה מבוסס,  פרט לעובדה שלמרות היותו יוצא מזרח/מרכז אירופה הוא היה שחום-עור למדי,  ושחור-שער מאוד;  וגם הייתה במשפחתו חיבה עזה לכינורות,  והוא גם הוריש אותה לחלק מאתנו.  אולי לא לי,  כי אני מעדיפה פסנתר,  אבל אולי בכל זאת אני גם קצת צוענייה.  לא שאני יודעת מה זה אומר,  וגם לא מאוד אכפת לי,  אבל מעניין להטיל גם את זה אל תוך הקלחת הרותחת של ויכוחי אשכנזים/מזרחים,  ולשמור כך על ייחודיותי.

וזה גם מסביר למה ראש המשפחה ואני לא שותקים במסעדות כמו אשכנזים.  כי,  כמו שהסברתי לו (וראו לעיל),  אני,  ברוב צועניותי,  דווקא כן מדברת,  זה רק הוא שלא עונה.
אבל הוא בדרך כלל מקשיב,  וזה גם טוב.

32 מחשבות על “יוחסין

  1. אני די בטוחה שזה עניין מגדרי ולא עדתי: כל הגברים נוטים להיות פחות דברנים מנשים, ודאי על נושאים שנוגעים בתהליכים פנימיים או בקשיים. וזה שהוא מקשיב זה לא רק טוב, זה מצוין.
    ומזל טוב! יש באמת גשם של אירועים בתקופה הזו.

    אהבתי

  2. כמה יפה כתבת. מעט מילים שמקפלות בתוכן עולם ומלואו, גם שתיקות וגם דיבורים.
    מזל טוב לראש המשפחה, ושתמשיכו לחגוג. 🙂

    אהבתי

  3. גם אצלי ואצל זוגתי היא הדברנית ואני משתף פעולה:-) וזה לא עניין עדתי לדעתי למרות שאני אשכנזי והיא לא. מזל טוב לראש.

    אהבתי

  4. גם אצלי ואצל זוגתי היא הדברנית ואני משתף פעולה:-) וזה לא עניין עדתי לדעתי למרות שאני אשכנזי והיא לא. מזל טוב לראש.

    אהבתי

  5. גם אני חושבת שזה מגדרי יותר מעדתי ושיור מכל זה אישיותי
    ויש הבדל גדול בין לאכול בשתיקה גמורה לבין שיחה שמנוהלת על ידי צד אחד בתמיכה בהקשבה של צד שני.

    מזל טוב לאריה שלך 🙂

    אהבתי

  6. מזל טוב !!
    גם אני חושבת שזה עניין של אופי
    וההקשבה היא תכונה מעולה !
    ( ולא ידעתי שאת מוזרה 😉 )

    אהבתי

  7. לפעמים נדמה לי שאת מחמירה עם עצמך;( אז…
    תכמירי 😉
    אהבתי את הקטע של הצועניות והכינור, כנראה הייתם חוליה בשרשרת המוזיקאלית יהודית / צוענית

    אהבתי

    • בדרך כלל מקשיב – ובדרך כלל אנחנו בסדר. יש כמובן נסיבות שבהן זה לא בדיוק כך, אבל מן הסתם אנחנו לא יוצאי דופן בזה 🙂

      אהבתי

  8. "ראש המשפחה", "אישי", "השותף שלי"…
    כמה התפתלויות.
    אישתי ואני דווקא מדברים. שנינו.
    לגמרי, שנינו מדברים.
    האחד עם השני – ובכלל.
    ואני משוכנע למדי, שבגרסה של אישתי זה: "בעלי ואני דווקא מדברים. שנינו".
    כמה פשוט.

    אהבתי

    • אשריכם.
      רק לא הבנתי – למה 'אישי' (ביטוי שבו דווקא לא השתמשתי) מפותל יותר מ"בעלי"? נדמה לי שדווקא המילה 'אישי' היא הפשוטה וההגיונית ביותר שיש, מקבילה מלאה ל-'אשתי'.

      אהבתי

      • 1. לא התייחסתי דווקא לביטויים שאת השתמשת בהם. דיברתי, באופן כללי, על ביטויים שפגשתי בבלוגים שונים.
        2. אינני מדבר על מה הגיוני. מדובר על המילה הנפוצה והשימושית ביותר – "בעלי" – שממנה משתדלות כל-כך הרבה בלוגריות להימנע, בהתפתלויות אין-קץ. זו לא המילה "אישי" שמפותלת, זו הצורה שבה נמנעים להשתמש במילה "בעלי".

        אהבתי

        • זה לא רק בלוגריות – רוב הנשים שאני מכירה נמנעות משימוש במילה 'בעלי' (ופשוט מתייחסות אל הנ"ל בשמו הפרטי). בהדרגה יש גם גברים שמתחילים לוותר עליה – בחוגים רבים היא לא נחשבת לפוליטיקלי קורקט. משום כך כבר לא בטוח שהיא השימושית ביותר.

          בבלוגים נוספת לכך גם הנטייה שלא להזכיר אנשים אחרים בשמם האמיתי, ועל כן מתייחסים אליהם בכינויים שונים. לא מסתפקים באפיתט הקבוע 'בעלי', אלא ממש ממציאים כינוי – כמו שעושים גם תכופות ביחס לכל אחד מן הילדים. (אני, למשל, קוראת להם 'הילד' ו'הקטנה', ולא 'בני' ו'בתי').

          אהבתי

          • על זה בדיוק אני מלין. על הניסיון להוציא מילים מסוימות מהתחום הלגיטימי. כמו שאף אישה כבר לא אומרת ׳גמרתי׳ אלא ׳סיימתי׳. נשים הפכו את המילה ׳לגמור׳ למילה לא לגיטימית, בגלל הקונוטציה המינית. אבל ׳לגמור׳ היא מילה לגיטימית לגמרי בשפה העברית. גם המילה ׳בעלי׳ לגיטימית לחלוטין – וגם בה הפמיניסטיות נלחמות בגלל הקונוטציות המיניות והרכושניות. אבל הניסיון להפוך אותה ל״לא פוליטיקלי קורקט״ לא יצליח. בדיוק כמו שבשפה היום-יומית בארה״ב כולם ממשיכים לומר ״ניגר״ במובן של כושי. אף אחד הרי לא יצליח לעקור את המילה הזו מהשפה – והיא הרבה יותר קשה מהמילה ״בעלי״. כמו בחקיקה הפמיניסטית, שהלכה רחוק מדי והמטוטלת נוע תנוע חזרה – כך גם בשפה. זה הכל חלק מאותו עניין עצמו.

            אהבתי

    • בעניין גמרתי/סיימתי – זה לא רק – ולא בעיקר – נשים. ואכן, מדובר במילה שכמעט יצאה משימוש. בעיניי זה מצחיק, ואפילו כתבתי על זה בבלוג הקודם, אבל אין מה לעשות נגד זה.

      ואין כאן עניין של נכון ולא נכון, או של לגיטימיות והיעדרה, אלא של כוחות שונים שפועלים על כל שפה חיה כל העת. קשה לקבוע מי מהם 'ינצח'. בסופו של דבר, הסטטיסטיקה היא שתקבע. מה אומרים בשפת היומיום בארה"ב (ובעיקר איפה וכמה אומרים) אני לא יודעת, אבל יש מילים שאכן משתמשים בהן היום הרבה פחות מפעם (למשל, בעברית, 'כושי').

      במקרה של 'בעלי' – יש הרבה 'כוחות' נגדה, ומנגד – אַתה ורבים אחרים דווקא 'בעדה'. נראה מה יהיה. היא 'תנצח' כשתפסיק [אם תפסיק] לצרום לאוזניהם של דוברים ודוברות רבים. בינתיים היא כנראה צורמת. אי אפשר להכתיב דבר כזה מלמעלה – הכוחות בשטח הם שיקבעו.

      אהבתי

  9. צועניותך תוכח רק אחרי שתשירי שיר צועני או תקראי בקלפים/קפה/כדור בדולח ( מחקי את המיותר) 😜
    אכן " נפלו"מסיבות יום הולדת לרב.
    אני כרגע באמסטרדם ובקבוצה שלי חגגנו 5 ימי הולדת תוך יומיים.
    העיקר שיהיה הרבה מזל טוב.

    אהבתי

  10. אני מבינה שלא קשה לך עם מונולוגים… לי כן.
    ובכלל, חשבתי על הזוג שהסתכל עליכם – הם היו עד כדי כך משועממים שלא היה להם על מה לדבר ביניהם?

    אהבתי

    • לא יודעת, לא ראיתי אותם בכלל. אבל יש מי שיגידו (ברשעות לא מבוטלת) שאם הם אשכנזים, ברור שהם לא מדברים ביניהם. וחוץ מזה, אולי היה ממש מעניין להסתכל עלינו…
      אני מעידפה דיאלוגים. בשביל מונולוג יש לי בלוג 🙂
      אבל עם השנים למדתי להתפשר.

      אהבתי

סגור לתגובות.