אמריקה אמריקה

לפני כשמונה שנים,  כשחזרתי מטיול בארה"ב,  פרסמתי בבלוג הישן פוסט על 'למה אני מחבבת את האמריקאים'.  למרות שאני ממש לא מומחית לעניינים אמריקאיים,  יצא שאני מכירה את ארצות הברית יותר ממדינות חו"ל אחרות,  ובאופן כללי מחבבת אותה,  מסיבות שונות.  אבל חלק מהתגובות בפוסט ההוא הפנו את תשומת לבי לעובדה שמה שתיארתי שם מתאים רק לחלק של ארה"ב:  לערים הגדולות.  את החלק האחר, כך אמרו לי,  אינך מכירה.

המשפט הזה נשאר לי בראש כל השנים האלה והתעורר שוב בימים האחרונים,  מטעמים מובנים.  כי החלק האמריקאי שלא הכרתי,  כך נדמה,  הלך והצביע עבור טראמפ לנשיאות:  נשיא ארה"ב,  ונשיא העולם.

אף שיש משהו מאוד מוכר בדינמיקה של איך ומה שקרה שם,  ואף שזה נורא מזכיר לי את מה שגם קרה וקורה כאן,  אני לא בעמדה של לתת לאמריקאים עצות.  כאמור,  אני רחוקה מלהיות מומחית לעניינים שלהם.  אבל אפילו היום אני מחבבת את האמריקאים,  וסומכת עליהם שיידעו לצאת מהמשבר שהם נתונים בו.  זה ייקח להם זמן,  וזה לא יהיה פשוט,  אבל הם כבר התגברו על דברים יותר גרועים.

רק עצה אחת,  אולי,  כי אני לא מצליחה להתאפק,  ובעיקר משום שהיא רלוונטית לנו לא פחות משהיא רלוונטית לאמריקה:  הפתרון לא נעוץ באמירה שכל-מי-שהצביעו-עבור-פלוני-אלמוני-הם-מטומטמים.  אני מכירה את האמירות האלה מפה,  ואני יודעת שהן לא מובילות לשום מקום.  כדי להתמודד עם מציאות מסובכת צריך להבין אותה, וכדי להבין אותה צריך להקשיב.  לחרוץ משפט אפשר מאוחר יותר,  זה לא הכי דחוף.

מחזיקה אצבעות,  אמריקה.

28 מחשבות על “אמריקה אמריקה

  1. את טוענת שלא הקשבנו? לא יכול להיות…
    וברצינות – אם ניקח את העצה שנולדה מהבחירות בארה"ב אבל רלבנטית גם לישראל, אני חוששת שגם כשמקשיבים, לא זזים מהעמדה אפילו מילימטר. הדבר היחיד שמשתנה בעקבות ההקשבה הוא אולי מדד השנאה, כי פתאום הצד השני פחות דמוני.

    אהבתי

  2. עדה, אני לגמרי מסכימה. את סיבות השורש אנחנו כנראה לא מספיק מכירים. כמו שטרור של מוסלמים הוא לא סתם איסלאמי ולא צומח סתם בגלל דת שמטיפה לג׳יהד כך הבחירה בטראמפ לא נובעת סתם מטמטום ובטח לא רק מטמטום. יש כאן איזה צורך שלא קיבל מענה והתגלגל ונהיה לבחירה שכרגע נראית איומה. ואגב היא איומה לדעתי גם אם טראמפ לא יפעל באימפולסיביות וגם אם לא ילחץ על הכפתור האדום. הנזק הנורא הוא שאדם עם סולם הערכים הזה עומד בראש מדינה חשובה ובכך דעותיו מקבלות לגיטימציה בארהב ומחוץ לה.

    אהבתי

    • הצרה עם הטרור האסלאמי היא שהוא שואף לפתור את בעיותיו על ידי כך שירצח אותי נפש, כך שאני קצת פחות סובלנית כלפיו. אבל בגדול, כן: תמיד יש סיבות, לא תמיד אנחנו ערים להן ומבינים אותן.

      אשר לטראמפ: אכן. ובכל זאת רצוי לחכות שהאבק ישקע קצת. נראה.

      אהבתי

  3. להקשיב תמיד צריך !
    אני לא יודעת אם אני מחבבת או לא מחבבת את האמריקאים, הייתי שם פעם אחת בלבד
    אבל בד"כ אהבתי לבני אדם הם כבני אדם ולא כמכלול של עם !
    ובקשר לבחירות אני לא ממש מעורה
    אבל ברשת רצות כבר הרבה אמרות , לדוגמא: 11.9-never forget.
    9.11 -always regret
    ( אני אישית לא אוהבת את ההשוואה בין שני התאריכים)

    אהבתי

    • אמריקה הייתה במשך עשרות שנים מעין מקום-מקלט פוטנציאלי לכל מי שחשו מאוימים במולדותיהם. הם הרגישו שאפשר יהיה לברוח לשם אם החיים יהפכו לבלתי נסבלים במקומותיהם. התחושה הזאת התחילה להתערער כבר ב-11 בספטמבר ההוא. אני מניחה שהיא תתערער עוד יותר מכאן ולהבא, החל ב-9 בנובמבר. זה נורא עצוב, מהרבה סיבות, וגם מפני שיש משהו מאוד מנחם בידיעה שעוד נותר איפה-שהוא בעולם מקום בטוח.

      אהבתי

  4. להקשיב בטח ולאו דווקא להפעיל את שריר הרצון להבין.
    צריך להתאמץ וללמוד להקשיב מבלי לרצות כלכך להבין.
    הרצון להבין מסה של יותר מאדם אחד שלא לומר מאות מיליונים, נדון לכישלון חרוץ.
    שם נעוץ גם הפח של כל משאלי דעת הקהל.

    אהבתי

    • קשה לי להתאפק מן הניסיון להבין. זה אחד הכוחות המנחים את חיי: הסקרנות, והצורך להבין. אם כי אני לגמרי מודעת למגבלות שלי (ושל אחרים) בעניין הזה. אשר לסקרים ומשאלים – אני לא מאוד סומכת עליהם. הם נראים לי קיצורי-דרך לא אמינים.

      אהבתי

  5. אני מודה שאני מקבלת בספקנות מרובה את כל מנבאי השחורות ומחשבי הקצין שסופקים ידיים ומורטים את שערות ראשיהם בידיעה פסקנית שהאיש יביא אך רע וחורבן על ארצו, ושבגללו הפצצה האיראנית תיפול עלינו. אלו אותם אנשים שלפני שנייה היו בטוחים לגמרי שקלינטון לוקחת את הבחירות בהליכה. קצת צניעות, קצת חשבון נפש איך טעיתם ככה, איך לא ראיתם את כל האנשים הללו שלא גרים בערים הגדולות, לא יזיקו כאן. חוסר הבנה של אירוע בסדר גודל כזה מעיד על יותר מאשר 'מכה בכנף' של כל המומחים מטעם עצמם. אשר אלי, לא יודעת מה יהיה, אבל אני לא מוכנה להיכנס למרה שחורה. אני אופטימית, ולגמרי מסכימה איתך שהביטול של בעל הדעה האחרת והקטנתו כ'מטומטם' איננו התשובה. אני בכלל חושבת שהצבעה (שם וגם פה) איננה קשורה לשכל, אלא לזהות קבוצתית, וקלינטון, מסתבר, לא השכילה להתחבר לציבורים שלמים שנפשם נקעה ממנה וממה שהיא מסמלת. הייתי שמחה אם כל הפרשנים והמומחים והמנתחים והסטטיסטיקאים יקחו כמה ימי חופש וינסו לעשות בדק בית, איפה טעינו.

    אהבתי

    • אני לגמרי בעד ספקנות וצניעות. ובנוסף, אני מעתיקה לכאן, ברשות המחבר, את מה שהילד שלי כתב היום בדף הפייסבוק שלו:

      'יהיה לי כנראה עוד מה להגיד על זה בהמשך, אבל בינתיים, אני מבקש מכם: גופי התקשורת שאתם סומכים עליהם כל כך, בארץ ובחו״ל, איכזבו אתכם שוב ושוב במשך השנים, ואתמול יותר מתמיד. זה כולל את המדיה המסורתית וזה כולל גם את ה״מדיה החדשה״ עם המסרים המהירים שלה של ״תורת הצדק בוידאו של 30 שניות בטוויטר״.
      אם אתם עדיין מתרפקים על, ומשתפים את, ההסברים שלהם, התירוצים שלהם, והסטטיסטיקות שלהם, על מי הצביע מתי ולמה, מה חשב ולמה התכוון, מי הוא כן ומי הוא לא… לא למדתם כלום.
      אתם לא יכולים לסמוך על האנשים האלה. הם הוכיחו מעבר לכל ספק שבמקרה הטוב הם לא יודעים על מה הם מדברים. ובמקרה הרע הם יודעים בדיוק מה הם מדברים, הם פשוט יודעים שאנחנו לא.
      אם אי פעם היה זמן לבדוק בעצמכם את העובדות ולגבש דעה משלכם, הזמן הזה הוא עכשיו.'

      אהבתי

  6. בשנת 1980 נסעתי בפעם הראשונה בחיי לחו"ל. דווקא לארה"ב. חסרי כל ניסיון מעשי, חסרי ההבנה הבסיסית של מה זה חו"ל – עלינו, חבר שלי ואני, על המטוס. נחתנו בניו-יורק בשעת לילה, בלי שמץ של מושג מה עושים. למזלנו, היה לחבר שלי דוֹד, ישראלי שירד לארה"ב וגר בניו ג'רסי – ויכולנו להרים טלפון ולהגיד לו, ללא שום הודעה מוקדמת, "היי, אנחנו כאן!"…
    קנינו ב – 300$ מכונית. ממש מכונית גדולה ואמיתית, מכונית אמריקאית של פעם. "פלימוט פיורי 3". וחודש שלם נסענו בה בדרכים, ישנים בלילות בתוכה. ברחובות, במגרשי חניה, ליד מוטלים שבהם רק התקלחנו תמורת דולר או שניים. זה היה חרא של טיול. אבל למדנו להכיר את אמריקה האמיתית. של אנשים שגרים במוטלים קטנים, של נשים שחיות באוטו, שכל ארון הבגדים שלהן תלוי על מוט באוטו, מוט שתלוי בין חלון ימין לחלון שמאל במושב האחורי. של אישה, שהראתה לנו (או, אולי, רק סיפרה לנו? שנים רבות עברו…) את האקדח שאיתו הסתובבה, להגנה עצמית.
    התיקון הגיע לאחר כעשרים שנים, בטיול באמריקה שהיה ההיפך המוחלט: עם אישתי וביתי, עם טיסות פנימיות, רכבים שכורים, מלונות מוזמנים מראש לכל אורך הדרך, והמון אטרקציות אמיתיות. וזו היתה אמריקה לגמרי אחרת.
    אינני בא להתחרות עם אנשים שממש גרו שנים בארה"ב. בטח יש להם תובנות משל עצמם. אבל בהחלט קיימות בארה"ב שתי "אמריקוֹת" נפרדות.
    בבחירות האלה, אחת מהן ניצחה בנוק-אאוט.

    אהבתי

    • אני מניחה שיש הרבה אמריקות. זה מקום כל כך ענק, עם כל כך הרבה אנשים. יש שם הכול מן הכול. גם דברים טובים וחכמים, וגם דברים פחות טובים. אני מניחה שרק מי שחי שם יכול להבין ולהכיר באמת, ואלי גם שם לא כולם מכירים ומבינים הכול.

      אהבתי

  7. אני לא אוהבת שמבטלים את דעתו של האחר כאשר היא שונה משלנו, זה מתנשא וזה מה שעושים הבוחרים של הילרי.
    מדברים על דמוקרטיה ופלורליזם מן השפה החוצה, לא באמת מתכוונים לכך.
    גם אני נגד טראמפ, כי אני חוששת ממניעים אגואיסיטם, מה יעלה בגורלנו? , הוא אימפולסיבי, בוטה ועוד תכונות שאינני צריכה להרחיב, אבל ברגע שהוא זכה, הוא כנראה עשה משהו נכון וצריך לתת לו את הצ'אנס או לפחות את מאת ימי חסד.

    אהבתי

  8. להקשיב. לגמרי להקשיב. בעיקר לקולות שאומרים דברים שאנחנו לא מכירים. וגם להסכים שלא להבין לפעמים. כי לפעמיםצאין באמת סיכוי שנבין. אני עצמי קיויתי שהילרי תיבחר כי הוא ג'וקר חסר ניסיון וחסר ערכים.. אבל חששתי כל העת שטראמפ בכל זאת ייבחר, ולו רק משום שנדיר מאד בארה"ב שייבחר נשיא דמוקרטי שוב לאחר שמונה שנים דמוקרטיות. ברוב המוחלט של הבחירות הם מחליפים, והיה טוב לו היינו גם אנחנו לומדים לעשות לפחות את זה. זה מרענן את המערכית שנוטות להסתאב, זה מביא ענווה לבעלי הכוח והשלטון

    אהבתי

  9. כנראה שהבחירה בטראמפ מסמלת בעיקר מיאוס בממסד שהיטיב עם העשירים והשאיר את מעמד הפועלים שפעם חיי בעושר כאשר תעשיות גדולות היו בארה"ב, במצב עגום כשכל התעשיה עברה לסין. בעלי ההון הרוויחו ומעמד הפועלים הפסיד.
    אמצעי התקשורת נהנו מטראמפ הסלב שהביא להם הרבה רייטינג וחשבו שכל זה מצחיק ולא האמינו שזה רציני. הם תרמו לפופולריות שלו ושהבינו שזה רציני היה כבר מאוחר מדי.
    איך אני יכולה להיות אופטימית כשאני שומעת את גסות הרוח של האדם הזה, הזלזול בנשים, הגזענות. ההפסדים שלו שבגללם הוא לא שילם מיסים על הרווחים שלו.

    אהבתי

  10. אבל כל כך הרבה יותר כיף להגיד שכל מי שהצביע עבור המועמד-שאתה-נגדו הוא מטומטם ו/או גזעני וכו'… כל כך הרבה יותר כיף להרגיש שאנחנו טובים יותר וחכמים יותר… (בקיצור: כן, בדיוק. וכמה שאני מנסה להגיד את זה, אנשים לא מוכנים לשמוע.)

    אהבתי

להשאיר תגובה

