נסתרים ונסתרות ועוד

לרגל האוסקר והסיום של חופשת הסמסטר יצא שראינו לאחרונה שני סרטים שהיו מועמדים (וכנראה לא זכו,  אם כי לא כל כך עקבתי).

הראשון היה 'מאחורי המספרים',  הסרט על המתמטיקאיות השחורות שעבדו בנאסא בשנות השישים ונאלצו להתמודד עם גילויים קשים של גזענות. הסרט עצמו לא פורץ דרך משום בחינה,  אבל עשוי היטב,  ואהבתי מאוד.  וגם חשבתי על הדרך הארוכה שארה"ב עשתה מאז שנות השישים,  ועל הסכנה החדשה של הידרדרות לאחור.

שתי הערות לשוניות:

האחת  –  לנשים האלה קראו computers,  ולא במובן של מַחשבים שבקושי היו אז (ה-IBM הראשון פורץ לתודעה באמצע הסרט),  אלא פשוט באופן מילולי:  מחַשבות,  עושות חשבונות.

והשנייה  –  ממש בסיום,  עם הקרדיטים,  ראיתי ששמו המקורי של הסרט הוא Hidden Figures ,  שזה שם הרבה יותר מוצלח מ-'מאחורי המספרים',  כי Figures הם גם מספרים וגם אנשים.  יפה.

*

הסרט השני שראינו היה 'המפגש' (Arrival),  שהוא סרט מדע בדיוני המספר,  לפחות רשמית,  על ביקור חייזרים ועל התקשורת עמם (ובעצם עוסק בשאלת-השאלות של מסתרי הזמן).  חשבתי שהוא ידבר אליי במיוחד כי במרכזו עומדת מישהי שהיא מומחית לשפות,  או לתרגום,  או לבלשנות,  לא קלטתי בדיוק מה,  וקיוויתי שתהליך הפיענוח של שפת-החייזרים יעניין אותי.  בפועל הייתה העלילה כל כך מסובכת שלא הבנתי כלום (לעומתה,  'בין כוכבים' [Interstellar] הזכור לטוב הוא לגמרי למתחילים). הכול שם היה מסתורי, עמוק וקודר,  ורוב הזמן שרר חושך על פני המסך,  עד כדי כך שפה ושם אפילו נרדמתי בחינניות (או בלעדיה),  ומכל מקום איבדתי את הסבלנות.

ורק הצטערתי שבתחילת הסרט הבטיחה הגיבורה לתלמידיה שהיא תסביר להם למה שונה הפורטוגזית בצליליה משאר אחיותיה הרומאניות,  אבל ההסבר נקטע באיבו מסיבות של עלילה,  והגיבורה לא חזרה אליו עוד.  שזה ממש חבל,  כי נדמה לי שדווקא את ההסבר ההוא הייתי מצליחה להבין,  לו רק הייתה משלימה אותו.

*

ועוד משהו שקשור חלקית לנ"ל:

ראיתי אתמול בערב בחצי עין סרט תיעודי-למחצה על ההתחממות הגלובלית (שכחתי מה היה שמו.  בערוץ הראשון).  הוא היה גרוע למדי,  אולי משום שיוצריו סברו כנראה שאם הנושא הכאוב הזה יטופל כבדיחה,  הוא יצליח לשכנע יותר צופים ולעורר אותם לפעולה.  בפועל נראה לי שההפך הוא מה שקרה.  מכל מקום,  אחד המדענים שרואיינו שם קבע  בביטחון שבשל ההתחממות הנ"ל, האנושות תחדל להתקיים עד שנת 2030 (שזה ממש עוד מעט,  למי שתוהים).  אבל הסרט בכל זאת נגמר בנימה קצת יותר אופטימית,  אם כי מודאגת מאוד (ואף מפתיעה:  מן הון להון מסתבר שלא ישראל היא האשמה המרכזית בהתחממות הגלובלית,  אלא  [בין היתר] קנדה,  שהיא דווקא מדינה נחמדה ונוחה לבריות.  מי היה מאמין).

איך שלא יהיה,  הסרט ההוא רק הגביר את עגמימותי הכללית,  בין היתר משום שעתה,  בתחילת מרץ,  כבר ברור לגמרי שהחורף נגמר,  ושלמרות ההתחלה המבטיחה שלו בדצמבר האחרון,  הוא שוב היה לא-משהו,  כלומר,  שחון למדי.  גרוע מזה:  ממש בשבוע האחרון המליץ סטיבן הוקינג למין האנושי להתכונן לעזיבת כדור הארץ,  מטעמים גלובליים מובנים.  אני מניחה שמערכת השמש החדשה שנתגלתה לאחרונה במרחק של (רק) 40 שנות אור (שזה פחות ממיליון שנות טיסה,  ומה זה כבר בשבילנו) תעודד אצל כולם את יצר הנדודים.  מתברר ש'בין כוכבים' אפילו לא היה סרט כל כך בידיוני ומופרך!  והלא זה מה שטענתי על אודותיו כל הזמן.  מש"ל.

21 מחשבות על “נסתרים ונסתרות ועוד

  1. יושבת בשדה תעופה בבוסטון מצתינה לטיסה לדטרויט וקוראת את הפוסט שלך בפלאפון, מקווה שאצליח להגיב בלי יותר מדי שגיאות הקלדה.
    עדיין לא ראיתי את 'מאחורי המספרים', אבל קצת התאכזבתי ש arrival לא דיבר אלייך 😥. דווקא כי הוא באמת עסק בשפה, בתקשורת בין אנשים ויצורים תבוניים אחרים וגם נושא המימד הרביעי, דהיינו הזמן, שהגישה אליו כאן היתה ממש מרתקת לטעמי. בקיצור אהבתי אותו מאד וקיויתי שגם את תאהבי, כמישהי שהתלהבה כמוני מ- inter stellar. אבל לא נורא…. קורה 😊
    לגבי ההתחממות הגלובלית… יש כבר היום תופעות אקלימיות שמראות שזה כבר כאן, עד כמה זה יואץ והאם 2030 תהיה הסוף… אין לי מושג. איכשהו אני מוצאת נחמה בכך שאם זה יקרה זה סימן שהצלחנו לא להרוג אלה את אלה ולהשמיד את העולם בעצמנו עד אז.

    אהבתי

    • איזה נחמד זה, שקוראים אותי בשדות תעופה בחו"ל (:
      בניגוד ל'בין כוכבים', ב'המפגש' באמת לא הבנתי כלום, כך שגם אין לי הרבה מוטיבציה לראות שוב כדי לנסות להבין פרט כזה או אחר – כי זה הרבה יותר מפרטים שחסרים לי. מה גם שהצילומים האפלוליים מרתיעים אותי. אבל אני מניחה שכשזה יגיע להקרנה בטלוויזיה, וכמו תמיד הם יראו את זה שוב ושוב, אני אשב פעם ואראה הכול מהתחלה ואנסה להשלים את החסר. יש תקווה (:

      אשר לסוף העולם – אני מקווה שגם בעניין הזה יש תקווה. כשבני אדם מבינים שהם ממש-ממש חייבים לנקוט צעדים כדי לשמור על חייהם, הם לעתים קרובות מגיעים לפתרונות מאוד מרשימים. בפרפראזה לא מדויקת על פתגם יווני, ההכרח הוא אבי ההצלחה.

      נסיעה טובה!

      Liked by 1 person

  2. רואי שחורות ומחשבי קיצין היו תמיד. האהובים עלי הם אלה שניבאו שעד שנת כך וכך לונדון תטבע בגללי סוסים. תמיד צריך לשאול מי עומד מאחורי הנבואות ומה האינטרסים שלו, ואולי הוא רוצה תקציב מחקרי גדול?
    באמת חבל שלא הסבירו למה פורטוגזית שונה בצליליה מאחיותיה הרומאניות. עוררת את סקרנותי 🙂

    אהבתי

    • מן הסתם יש גם הרבה אינטרסים – מה שלא סותר את העובדה שהתחזיות הקשות כבר התחילו להתממש.
      ואכן, העניין של הפורטוגזית יישאר, בלית ברירה, חידתי כשהיה.

      אהבתי

  3. אוהבת את המלצותיך וכיוון שסרטי מדע בדיוני מעולם לא עניינו אותי וככל הנראה זה גם לא ישתנה, שמחתי בכך שגם את לא התרשמת ממנו וחסכת לי צער על שאינני מנצלת את המלצתך.
    בעניין ההתחממות הגלובלית, חבל שישראל לא פונקציה, היינו יכולים להלקות את עצמנו עוד קצת, הרי אנחנו כל כך טובים בזה. 🙂
    מה שכן צער אותי הוא שלא קבלת את התשובה לסיבת השונות של השפה הפורטוגזית בצליליה משאר השפות הרומאניות, כבר התחלתי להעלות השערות כדי לספק לך תשובה חיננית ומספקת. תהיתי אולי האשמה נעוצה בקפה הברזילאי.
    שתיית קפה מהביל גרמה לכוויה בחלל הפה ושבשה את הגיית המילים, זה נשמע להם סקסי וייחודי והצליל החדש אומץ לנצח 🙂

    אהבתי

  4. באמת, מה זה כבר 40 שנות אור…

    הצטערתי לשמוע את הדיווח שלך על Arrival – אבל בכל זאת אני חושבת לנסות, כי שמעתי דיווחים חיוביים יותר מאנשים אחרים, וההקשר הבלשני/לשוני בהחלט מעניין אותי.

    Hidden Figures זה באמת משחק מילים יפה!

    אהבתי

    • גם אני שמעתי לפחות דיווח חיובי אחד, כך שאולי אנסה לצפות שוב בטלוויזיה. יש להם הרגל בכבלים לתת כל סרט כמה עשרות פעמים, אני אתפוס על זה טרמפ פעם ונראה, אולי אבין קצת יותר.

      Liked by 1 person

  5. כבר קבלתי המלצה על המחשבות של נאסא ואשתדל לראות את הסרט.
    ונהניתי מאד מקריאת הפוסט.
    אסתי

    אהבתי

  6. את אשמה. טוב, לא לגמרי – אבל קצת: זה עתה סיימתי לראות את "המפגש" בטלוויזיה. הוא כבר ניתן לרכישה ב – VOD של YES.
    אני לגמרי שותף לביקורת שלך על התמונות האפֵלות והחשוכות. אני שונא סוג כזה של צילום. גם את הפסקול עם כל החריקות והנחירות והנעירות לא ממש אהבתי.
    מצד שני: הסרט ממש בסדר – ולא באמת מסובך. ברגע שהסרט נגמר, ואת מבינה את החשיבוּת של מימד הזמן בסרט, ואת מבינה מהו הכוח שניתָן לגיבורה – כל חלקי הפאזל נופלים למקומם. את מבינה את סדר ההתרחשות הנכון של הקטעים בסרט. אולי צפיָיה נוספת באמת תשפר את ההבנה – למרות שזה סרט, מהסוג שלא מעורר בי חשק לצפייה חוזרת.

    אהבתי

    • אז זהו שהסרט נגמר ולא כל כך הבנתי… אבל רשמתי לפניי לנסות לראות אותו שוב. אולי אחכים קצת בפעם השנייה.

      אהבתי

      • אם את מעוניינת בהסבר על מה שקורה בסרט – אני מוכן להסביר, הסבר די קצר. כמו שכתבתי, זה לא סרט שהייתי בוחר לראות פעם שנייה.
        אם את רוצה להבין בכוחות עצמך – אני אמָנע מהסברים.

        אהבתי

  7. צפיתי בשבת בסרט המפגש בטלוויזיה (HOT VOD) בעקבות ההמלצות באמצעי התקשורת, שהיללו את הסרט.
    לדעתי זהו סרט בינוני שהתאכזבתי ממנו. אגב, לא אהבתי אותו יותר כאשר צפיתי בו פעם שניה.
    אני לא ממליץ עליו.

    אהבתי

  8. הי:) אהבתי מאוד את מאחורי המיספרים ואת הארותייך. את המיפגש לא ראיתי. אוהבת סרטי מדע בידיוני אבל מתוחכמים עם עלילה לא סתם מיפגשים עם חייזרים וכאלה.. לא הבנתי.. אמור להיות קשר בין השפה הפורטגזית לרומנית? ורומנית רומא או רומניה? ספרי.. בענין ההתחממות כמו שכתבת הרבה אינטרסים אני מאמינה שאנחנו בצרות ושעכשיו הרפובליקנים של טראמפ מנסים לבטל את התקציבים כי יש להם אינטרסים כלכליים במיפעלים המזהמים. והכוכבים החדשים וואללה רחוקים מאוד נידמה לי שקראתי שלוקח 80 שנה להגיע.

    אהבתי

    • על 'המפגש' אי אפשר לומר שהוא לא מתוחכם, להפך. הוא פשוט מתוחכם ופילוסופי מדי בשבילי.

      למיטב ידיעתי, פורטוגזית היא אחת מן השפות הרומאניות (Romance Languages) – כמו איטלקית, צרפתית, וגם לטינית. מלשון רומא, לא מלשון רומנית – אבל גם רומנית היא אחת מהן. לפורטוגזית יש באמת צלילים בעלי רושם שונה לאוזן – רכים יותר משל אחיותיה. עכשיו לעולם לא אדע למה (:

      ממה שהבנתי – שמונה מאות אלף, בערך. אכן רחוק להפליא, אבל יחסית למרחקים אחרים ביקום – אנחנו ממש שכנים (:

      אהבתי

  9. אז סוף סוף יצא לי לראות את Arrival.

    מסכימה שהעלילה מסובכת – הקטע הזה עם הזמן הבלתי-ליניארי… מאד מבלבל בעיניי. והצד הלשוני היה אמנם מעניין אבל קשה לעקוב והייתי מעדיפה אם היו שמים יותר בשר על העצמות של החלק הזה, כי מן הסתם זה החלק שעניין אותי. (וכן, יש קצת ערבוב שם – היא גם בלשנית וגם יודעת שפות, אבל הידע הבלשני שלה הוא שמשחק תפקיד עקרי בסיפור עם החייזרים. ומשמח אותי לפחות שדרך הסרט הזה אנשים נחשפים קצת לבלשנות.) (לא שאני בלשנית, אבל זה נושא שמעניין אותי. ויש לי בלשנית במשפחה.)

    אהבתי

סגור לתגובות.