שביתת מבט

עוד לפני שהגעתי לאמצע הספר A Spool of Blue Thread (של אן טיילר) מתה פתאום אחת הדמויות.  אני נשארתי אובדת עצות:  איך ימשיך הספר את רוב דרכו בלעדיה?  זה לא שהיא הדמות הכי חשובה,  והסיפור גם לא מסופר דרך עיניה (על כל פנים,  לא רשמית), אבל איכשהו בכל זאת נדמה שהוא כן.  כאילו היא הפכה למספרת בלי שבעצם היא המספרת,  ועכשיו מה יהיה.

אבל אן טיילר מצאה דרך:  היא המשיכה את הספר על ידי חזרה אחורה בזמן,  אל תולדות הדור הקודם.  אני דווקא לא אוהבת כל כך את הטקטיקה הזאת,  אבל אין ספק שטיילר יודעת איך לעשות את זה.

*

בין השאר אהבתי שם את תיאור חיי הנישואין של שתי דמויות (לא מגלה מי,  מאימת הספויילרים וזה).  הוא משוכנע שהיא הרסה את חייו כשנאלץ להתחתן אתה מבלי שאהב אותה.  אבל בכל פעם שהיא כועסת עליו,  במקום לצעוק או לריב או להתלונן,  היא פשוט לא מישירה אליו מבט.  לא מתבוננת,  לא מסתכלת.  כאילו הוא לא שם.  שביתת-מבט.  ומבטה כל כך חסר לו,  שזה משגע אותו.  כשהיא מתרצה לבסוף ומתבוננת בו,  הוא מרגיש כצמח שהושקה סוף סוף במים אחרי תקופת יובש ארוכה. עד כדי כך שבפעם ההיא שפגע בה במיוחד ומבטה הוסב ממנו למשך זמן רב,  הוא אמר לה לאחר כיבוי אורות שהוא מבקש סליחה (כנראה לא משהו שהוא מורגל בו). הוא אפילו לא הסביר על מה,  והיא לא שאלה,  אבל סלחה לו מיד,  ולמרות החושך הוא ידע שהיא רואה אותו (בעמוד 362):
In the dark he couldn't see if she was looking at him or not,  but he could feel her fingertips tracing his features before she put her lips to his

ואם זאת לא אהבה,  אני לא יודעת מה כן.

*

סוף הספר כל כך יפה,  כי הוא חוזר פתאום אל הבן הסורר,  ופתאום מתבררים כל מיני  דברים על אודותיו,  דברים שלא נודעו קודם לכן.  נדמה שלהרף עין מסופר הסיפור דרך עיניו דווקא (כמו שכאילו-סופר עד האמצע דרך עיניה של מישהי אחרת).  ופתאום ניתנת הבימה לרגע קט למי שעד לסוף הספר נדמו בלתי מפוענחים:  הוא,  הבן הסורר והמסובך שבפוגע בכולם ובעיקר בעצמו;  והיא,  אשת אחיו,  מוזרה ואחרת;  ודווקא היא יכולה להעניק לו לרגע אוזן קשבת.  ואז מתברר שלשניהם יש הרבה מה לומר,  בדרכם השקטה,  והם אומרים דברים נכוחים כל כך.

תודות להם גם מתברר סוף סוף מהו אותו סליל של חוט כחול.  חיכיתי לזה הרבה זמן (כמעט 380 עמודים),  אבל היה שווה לחכות.

12 מחשבות על “שביתת מבט

  1. זה תמיד תופס אותי בלתי מוכנה, כאשר דמות שאני חשבתי שמקומה לאורך כל העלילה, מתה פתאום באמצע הסיפור. אז אני חושבת שאני מבינה קצת איך הרגשת. זה קרה לי (להבדיל אלף הבדלות) בעונה הראשונה של "משחקי הכס" כאשר הרגו את נד סטארק (סליחה על הספוילר אבל מי שלא ראה את העונה הראשונה מתוך 6 עד עכשיו כנראה כבר לא יראה).
    אני מניחה שאן טיילור היטיבה לכתוב את הסיום, למרות שכפי שתיארת אותו – זה עלול היה גם להיות מהסוג של סגירת קצוות מאולצת בסוף רק לצורך הסיום, סוג של Deus Ex Machina שדי שנוא עלי אצל סופרים מסוימים. בכל מקרה נשמע שאהבת את הספר ונהנית ממנו.

    אהבתי

    • אן טיילר היא סופרת מנוסה וטובה מכדי ליפול למלכודות כאלה של 'הכול פתאום מסתדר בסוף'. שום דבר לא מסתדר באמת, רק ניתנת איזו הצצה מסוג אחר, שיכולה לאפשר לך להשלים את החסר ולדמיין אותו בעצמך. אני חשבתי שהצצה הזאת מוצעת באופן יפה ביותר.
      ואת העונה הראשונה של משחקי הכס ראיתי (נדמה לי?), לפני שנואשתי סופית. אבל אני לא זוכרת מי זה נד סטארק; בכל הנוגע לסדרה ההיא, אני חושבת שאני מקרה אבוד (:

      Liked by 1 person

  2. אני נגד שביתות מכל סוג, דיבור או מבט, אבל לפעמים זה לא שביתה מהראש, אלא תגובה מהבטן, כי אי אפשר להביט או לדבר. הקטע המצוטט באנגלית אכן יפהפה, וגם אם לא התחתן איתה מאהבה אין ספק שאהבה מצאה לעצמה סדק להסתנן דרכו ביניהם. נשמע ספר טוב, ויש בהחלט מצב שאחפש אותו.

    אהבתי

  3. בסרט שראיתי זה עתה "סיפור ארץ ישראלי" הגיבורה מנסה לצוד את עיני הבחור אבל הוא שקוע בעבודתו ופשוט לא מסתכל. הגיבורה אומרת לחברתה שהיא תספור עכשיו עד עשר ובטוח שהגיבור יעיף מבטו אליה עד שתסיים את הספירה. אבל זה לא קורה……
    אסתי

    אהבתי

  4. אחרי הפיכתי לחמות וחותנת אני מוצאת את עצמי הרבה שובתת מבט , אין ברירה כשתגיעי תביני
    מקנאה בך שאת קוראת אנגלית , אם הייתי יכולה הייתי קוראת מקיואן באנגלית כי הוא ענק אבל האנגלית כנראה ספרותית שם בריבוע
    ייש הספר של אן טיילר בעברית ? ואיך הוא נקרא במחוזותינו ?

    אהבתי

  5. לא קראתי ובכל זאת – היתכן שצריך למות כדי שיורגש החיסרון? לעיתים.
    קשה לי עם אנשים שלא מישירים מבט.

    אהבתי

כתיבת תגובה

