עיניים חדשות

לא ממש קשור ליום הכיפורים שעומד ליפול עלינו שוב.  רק טיפה קשור.

נדמה לי שזה כבר ארבע שנים שאני משתתפת בשיעורי ציור (אקוורל,  אצל איריסיה). לפני כן לא למדתי אף פעם,  חוץ מאשר בשיעורי ציור ספורדיים בבית הספר. בחרתי באקוורל כי התבוננות במה שצויר בצבעי מים (לאו דווקא על ידי) עושה לי טוב.  משהו בשקיפות שלהם מתיישב לי נוח בנשמה.

אני רחוקה באופן מעציב מלהיות תלמידה מצטיינת.  אבל שמתי לב שעם הזמן,  ההתבוננות שלי בכל מה שקשור בציור משתנה. רשמית הייתי תמיד ידועה כמי ש'לא מסתכלת ולא רואה'.  לא רואה מה אנשים לובשים,  לא שמה לב לצבעים של שום דבר,  ונוטה להירדם במוזיאונים.  אבל זה משתנה בהדרגה.

לאחרונה,  כשאני צופה בטלוויזיה, אני תופסת את עצמי בודקת מבלי משים את מבנה הפנים של הדוברים על המסך.  פתאום אני רואה מה זה פרופיל ומה זה חצי פרופיל,  ואיך אחת הגבות באמת מתחברת לשורש האף,  כמו בציורים.  נחיריים הם תמיד בעיה (איבר מוזר),  אבל אני שוקלת כל העת איך אפשר להתגבר על מוזרותם.  גם הצפייה שלי בנוף של ים,  או של הרים,  מתורגמת עכשיו לא פעם לתהייה 'איך מעבירים את זה לנייר',  ואני רואה פתאום את נצנוצי האור שמשחקים בין עלי העצים. כשאני מתבוננת בציורים של אחרים אני ערה לפרטים שלא שמתי לב אליהם אף פעם לפני כן.  אפילו בציורים שאני לא מאוד אוהבת.  פתאום מוזיאונים הם הרבה פחות משעממים משהיו.  ולפני שאני נרדמת אני חולמת לפעמים,  נים-ולא-נים,  על מכחולים מושחים צבע-מים על נייר.

בשיעור של השבוע ציירה מישהי צלחת זכוכית בצבעי-מים.  זה יצא כל כך מוצלח, שהקדשנו זמן-מה לעיון בשאלה איך מעבירים את האין-צבע של הזכוכית באמצעות אקוורל.  מסתבר שאפשר לעשות זאת (בין היתר) בעזרת סימון של קווי-המתאר של הצלחת בצבע טורקיז.  מה פתאום טורקיז בצלחת שקופה.  אז הנה,  הבוקר ראיתי,  במתקן לייבוש כלים במטבח שלי:  צלוחית זכוכית שקופה לגמרי שהאור צייר עליה משהו כחלחל.  מי היה מאמין.

כלומר,  אני מניחה שראיתי את כל אלה גם קודם   –  אבל איכשהו הדברים לא באמת נרשמו במוח ולא נשמרו במגירה נגישה,  אלא סתם פרחו להם לאשר פרחו.  עכשיו זה משתנה.  אז למרות שאני ציירת חלושה מאוד,  קיבלתי משהו חשוב מהלימודים האלה:  עיניים שרואות אחרת.

*

ובלי קשר,  בכל זאת, ובלי להרבות בדיבורים מיותרים:  שיעבור יום הכיפורים הזה בטוב על כולנו.

24 מחשבות על “עיניים חדשות

  1. נהדר! אני מבינה ומכירה את היכולת הזו של הראיה שמתפתחת עם הציור וזה נכון גם לגבי צילום. אומרים שהדבר הכי חשוב בצילום זוהי העין, וכך גם בציור.

    אהבתי

    • עם או בלי קשר, נזכרתי שוב במה שאמרו פעם לצלם המפורסם אנסל אדמס: אמרו לו שצילום זו לא אמנות מספיק טובה, שהרי המצלמה לא יודעת להחליט ולהעריך ולבחור ולבצע וכו'. והוא ענה, זה נכון, היא לא יכולה – אבל הצלם יכול.

      אהבתי

  2. זכור לי שאמרתי לך, לא פעם, שכושר ההתבוננות שלך מצוין ולכן כדאי לך לצייר.
    עכשיו גם את שמה לזה לב, אבל תמיד היה לך את זה, אלא שלא תרגמת אותו לקווים וצבעים, אלא רק למילים.

    ושיעבור בשלום ובלי שום חריקות.

    אהבתי

    • זו שלי ב, אני מניחה?

      זה נכון שהייתי עסוקה תמיד רק במילים, ועכשיו נוכחתי לדעת שיש עוד דברים חוץ מהן. דברים שלפעמים עדיפים עליהן…

      אמן ואמן.

      אהבתי

  3. יפה כתבת גם אני ככה מיסתכלת איך מעבירים לציור נהדר שאת לומדת אצל איריסיה כיףומעניין. אני מלמדת את עצמי כרגע אקריליק וזה הניסיון החמישי שלי. יש כאלה שחושבים שאני מישתמשת בפוטושופ אין לי פוטושופ לפעמים הצילום לא ישר בצדדים העליונים אז אני ממשיכה ס"מ בתוכנת הצייר של המחשב רק שיראה מלבן. אשתדל לא לעשות זאת זה מעצבן את הצופים אניוואי אקריליק לפעמים עם מים ולפעמים עם ג'ל לעיצוב שיער
    ניסיונות אני לא ביצועיסטית גדולה וציירים אמיתיים מתרגזים אבל נהנית מהאתגר הרעיוני והביצועי איך אמר פיקסו"אני נהנה לעשות דברים שאני לא יודע לעשות "ומה איכפת זה סוג של הבעה והתפתחות. בטוח שהייתי צריכה ללמוד אבל נו טוב… כיפור שקט

    אהבתי

  4. נראה חי דאת ממעיטה בערך עצמך ויכולת ההתבוננות שלך. קודם אולי זה בא פחות לידי ביטוי בחזותי. מה שתמיד ידעת לזהות ולעשות עם מילים כעת התרחב גם לציורים…

    אהבתי

  5. הפוסט שלך הזכיר לי את המושג פיקטורסקי (ראיתי הסבר איפשהו שהכוונה לציור פיקרסקי , מגוחך משהו , ליצני , אך לא ) פיקטורסקי , כמו פיקצ'ר , כמו תמונה , כשאנחנו מסתכלים על נוף או חלק מנוף וממבגרים אותו בדמיוננו והוא מזכיר לנו תמונה
    כך גם הפוסט שלך , פיקטורסקי

    אהבתי

    • בדיוק היום דיברתי עם מישהי שסיפרה שמאז שהתחילה לצייר, היא ממסגרת בדמיונה חלק מן הנוף שהיא רואה. זה נשמע בדיוק כמו מה שתיארת.

      אהבתי

  6. מענין, תמיד כשקראתי אותך חשבתי שיש לך יכולת להתבוננות עמוקה ותשומת לב לפרטים. אז כנראה שהיא רק ממשיכה ומשתבחת.

    אהבתי

  7. נראה שלמדת להפעיל טוב יותר את ההמיספרה השניה שלך במוח 🙂
    (וסליחה על ההיבט המדעי)

    אהבתי

      • כן,ישנה חלוקה כזו בהתמחות בין המרכזים הפונקציונליים הקשורים בפעילויות אלו. מחצית המוח השמאלית מתמחה בדיבור ובתפיסה המילולית. הימנית דומיננטית בתפיסה המרחבית ובפעילויות אחרות הנחוצות בציור.
        (אצל שמאליים – יש היפוך בצדדים)

        אהבתי

  8. הזכרת לי איך אחרי שלמדתי גיאולוגיה בקורס של החברה להגנת הטבע הנוף בנסיעה במורד הכביש היורד מירושלים תלאביבה פתאום נראה לי אחר לגמרי: לא עוד 'הרים' אלא 'שכבת מוצא' ושכבת 'כפר ורדים'. הניואנסים היו מטורפים. זה כמו חוש נוסף. איזה כיף לך.

    אהבתי

  9. יו, אני כל כך מזדהה!!! גם אני תמיד ראיתי את עצמי כמי שלא מסתכלת, לא רואה, לא שמה לב לפרטים ויזואליים. איזה צבע היה האוטו? לאיש שדיברת אתו יש שפם? וכו' וכו'… ואז התחלתי לצלם, והמצלמה לימדה אותי להסתכל, ולשים לב, ולראות. זה נפלא.

    (וגם אני מאד אוהבת אקוורלים. לראות, לא לצייר. לא יודעת לצייר, אבל זה בסדר. יש לי כלים דיגיטליים במקום עפרונות ומברשות.)

    אהבתי

סגור לתגובות.