מוֹתר הרכילות

יצא שישבתי פה ושם בספריית המכללה כדי לדפדף בספרו של יובל נח הררי,  קיצור תולדות האנושות.  בעיקר עיינתי בעמודים המוקדשים ל'מהפכה הלשונית' (לפני 70 אלף שנה,  אם אני לא טועה),  ובהמצאת הכתב (הרבה יותר מאוחר מן הנ"ל).  זה נראה ספר קל לקריאה ומאלף מאוד,  ואולי באמת הייתי צריכה לקרוא אותו מתחילתו עד סופו,  אבל אין מצב שאספיק בשלב זה של חיי.  בנושא הכתב לא מצאתי הרבה פרטים שלא ידעתי עליהם מקודם,  אבל בעניין הלשון דווקא כן,  וכמה מן הדברים שם הרשימו אותי כל כך שהעתקתי אותם לעצמי,  שלא אשכח.

הררי סוקר שם את התנאים והגורמים שהובילו להתפתחותה של השפה האנושית.  אחד מהם הוא כדלהלן: "השפה התפתחה כדי שנוכל לרכל… מותר האדם מן הבהמה הוא הרכילות" (עמ' 32). זה נשמע משעשע,  אבל כוונתו בנ"ל היא הצורך האנושי לעיסוק במידע חברתי.

בהמשך הוא מסביר שהישג חשוב הרבה יותר של השפה האנושית  (בניגוד לדרכי תקשורת שונות בעולם החי) הוא יכולתה לדבר על מה שלא באמת קיים (למשל,  על מיתוסים ואגדות).  "למיטב הבנתם של היסטוריונים, אין בעולם אֵלים,  אין לאומים, אין חברות עסקיות, אין כסף, אין זכויות אדם,  אין חוקים ואין צדק  –  אלא בדמיונם המשותף של בני האדם" (עמ' 37).  כלומר,  תודות לשפה שיכולה לעסוק גם במה שלא קיים.  כמובן,  דמיון אינו נתפס כאן כדבר רע.

כתוצאה מן הנ"ל,  "בני אדם טוו עם השנים רשת סבוכה להפליא של מילים… אם כל בני האדם ישכחו לפתע את שפתם,  או יאבדו את היכולת לדבר על דברים שלא קיימים במציאות,  חברת פיג'ו תיעלם מיד,  ויחד אתה ייעלמו גם הדת,  המדינה,  הלאום,  הכסף וזכויות האדם" (עמ' 40).

המממ.  חומר למחשבה.

ואחרי שנקשרו כל הכתרים האלה לראשה של היכולת האנושית,  אקנח בכמה מילים מתוך קלהיימרין של ענת פרי,  שאני עדיין קוראת גם אותו.  כמה מילים על מעגל קסמים לא מאוד מחמיא שיוצרים בני אדם, בין השאר באמצעות יכולתם הלשונית (ואני לא זוכרת כרגע אם זה בתקופה של מלחמות העולם או לפניהן או אחריהן, וזה גם לא מאוד משנה):

"הצ'כים שנאו את הסלובקים ואמרו לכל מי שרצה ושלא רצה לשמוע שבכול אשמים הסלובקים…  הפולנים,  לעומתם,  שנאו מאוד את הצ'כים.  הם שנאו את הצ'כים יותר מאשר את הגרמנים והרוסים.  ההונגרים העדיפו לשנוא את הרומנים ששנאו אותם בתמורה,  וכולם ביחד שנאו את היהודים… (עמ' 99).

שמחה וששון.  כל הדברים שציטטתי בפוסט נשמעים די מבודחים,  אבל בעצם הם לא.

20 מחשבות על “מוֹתר הרכילות

    • כן, נראה לי שזאת הייתה כוונת המשורר. 'המהפכה הלשונית' (כלומר, התפתחות השפה האנושית) היא בעיניו אחד המרכיבים שהפכו את המין האנושי למה שהוא.

      אהבתי

  1. זאת מחשבה מעניינת, שמה שלא קיים לו שם וביטוי – לא קיים. אלא שבעלי חיים מתקשרים גם כן, לאוו דווקא במילים, אלא בצבעים, בקולות. הצבעים צהוב ושחור למשל מסמנים סכנה, אף היא מושג די מופשט שדורש דמיון. אני לא בטוחה שבלי מילים אין תפיסה של 'מה שלא קיים באמת'. האם בעלי חיים לא חווים אהבה, למרות שהם לא מכירים ולא יכולים להגות את המילה?

    אהבתי

    • רק לדייק: מה שהררי כתב שם הוא לא שמה שאין לו מילה אינו קיים – אלא שבני אדם מסוגלים לדבר גם על דברים שאין להם קיום ממשי במציאות (למשל על מיתוסים). בעלי חיים שונים מתקשרים באופנים שונים – אבל על פי הררי, הם יכולים לתקשר רק על דברים שיש להם קיום פיזי – למשל, להזהיר מפני סכנה או לסמן איפה אפשר למצוא מזון. הם לא יכולים (כנראה) להמציא מיתוסים או להסכים ביניהם על זכויות אדם (או זכויות בעלי חיים). כלומר, הררי מתבונן בזה מכיוון הפוך ממה שאת מציגה.

      אהבתי

    • ואולי אוסיף עוד זאת: הדת, המדינה, הלאום, זכויות האדם וכו' לא קיימים פשוט משום שיש עבורם *מילים*, אלא משום שבני אדם מסוגלים לדבר עליהם ולהגיע בעניינם להגדרות ולהסכמות.

      אהבתי

  2. אני מלמדת עכשיו עברית בהתנדבות לאריתראים. למזלי הם יודעים קצת עברית כי אחרת לא הייתי יודעת איך לתקשר איתם. בינתיים אני מלמדת אותם מושגים לפי ציורים או תנועות גוף או קצת המילים שהם יודעים. אבל אם אנסה ללמד אותם מושגים מופשטים שהם לא מכירים אני לא יודעת איך אעשה את זה.

    אהבתי

    • הם לא יודעים אנגלית בכלל? כי אם הם יודעים, סביר שתוכלי למצוא מילון באינטרנט שיעזור לכם. הם מדברים תיגריניה? אם הם יודעים אמהרית, יש אפילו מילון אמהרי-עברי, והוא מכיל גם אינדקס שעוזר לתרגם בכיוון ההפוך.

      אהבתי

  3. והנה גילינו את חשיבותה של הרכילות 🤔 אני קראתי את רובו של הספר של הררי ואמשחך מתי שהוא. הוא מעניין וקולח. לא לכל התיאוריות שלו אני מתחברת, למיטב זכרוני.

    אהבתי

  4. מלימודי הסוציולוגיה הכי זכור לי שרכילות היא דרך חשובה ומאד מרכזית לשמור את הקהילה בגבולות התנהגות ראויים. זה הדבר הראשון שעולה לי לראש כשאני חושבת על רכילות.
    לגבי רעיונו מופשטים, אני זוכרת את ההלם של ההבנה שכל נושא הכסף הוא מופשט לחלוטין. ושאנו מתייחסים אליו כאל אחד הדברים הברורים שיותר שיש.

    אהבתי

  5. כיוון שאינני יודעת לנבוח 🙂 אינני יכולה להבין איך כלבים מתקשרים, אני יכולה רק להניח. מי קבע שההנחה שלנו כבני אדם נכונה? בני האדם! ואולי בעלי החיים חושבים עלינו מחשבות דומות.
    אולי בעלי החיים כן מסוגלים לנבוח על מיתוסים, שלנו ,כבני אדם לא מוכרים.
    סתם הרהור…

    אהבתי

    • אין לי דרך להוכיח שום דבר בעניין הזה – אבל אני יודעת שיש מדענים שחוקרים את הדברים האלה. בעניין הדבורים, למשל, הצליחו לפענח את השיטה שבה הן מתקשרות ואת התכנים שהן מעבירות.

      מצד שני, כל מה שקראנו בסיפורי הילדים ובפנטזיות מורה על ההפך. החל ממרים ילן שטקליס, עבור דרך עליזה בארץ הפלאות וכלה בשר הטבעות. מי יודע, אולי כולנו טועים.

      אהבתי

      • הרי זה עוסק בדיוק במה שאת מדברת עליו כאן: חוסר היכולת ליצור שפה אחת משותפת לכולם. ברגע שהשפה נוצרת – נוצר גם הניכור בין אלה שדוברים אותה לבין ״האחרים״. אבותינו עמדו על החוקיות האומללה הזו, ומאחר שבזמנם היה מקובל לייחס חוקיות כאלה לאלים – ייחסו אותם לאלוהים, וכך נולד הבסיס לסיפור "מגדל בבל״.

        אהבתי

        • אם כך אני מניחה שאתה מתייחס לחלק השני של הפוסט. כי חלקו הראשון מתאים דווקא לפרט אחר מתוך הסיפור המקראי: להכרה שבזכות השפה, בני אדם יוכלו לעשות הכול ("ועתה לא ייבצר מהם כל אשר יזמו לעשות").

          אהבתי

  6. בקורס התנהגות בעלי חיים למדתי שגם קופי אדם כמו השימפנזים מרכלים זה על זה בשפת גוף וסימנים, שאותה אנחנו בקושי מבינים. ומה שבעיקר מוכיח את זה הוא מבחן התוצאה. מי אמר שרק האדם חיה פוליטית? קופי אדם בשבי מבינים את שפת האדם ומדברים עם האדם בשפת סימנים ובתחביר נכון! ואפילו עולים על האדם בחלק ממשחקי המחשב. מחקרים הראו שקופי אדם מסוגלים לקרוא מילים, לפתור תרגילים פשוטים בחשבון וקופה אחת אפילו המציאה כתב משלה אותו כתבה בגיר או סימנה באבן באדמה. נו, בכל זאת אנחנו חולקים 98.5% מהגנים.
    מותר הבהמה על האדם – שהם מדברים/מתקשרים זה עם זה בחופשיות מבלי מחסומי שפה גיאוגרפיים, וללא קיללת מגדל בבל 🙂

    אהבתי

    • וכשהם יצליחו לתקשר 'על מה שלא קיים' (כהגדרת הררי), כלומר, נניח, על זכויות הקופים ובני האדם, או שיצליחו להמציא מטבע משלהם ולהקים חברות כלכליות – יש מצב שיעקפו אותנו לגמרי.

      אהבתי

      • נראה שהם מסתדרים היטב בלעדי זה:)
        ולגבי זכויות אדם, נראה לי שלעיתים הקופים שומרים על זכויותיהם טוב יותר מאשר חלק מחברות האדם.

        אהבתי

סגור לתגובות.