מבקשי המקלט: הופץ אצלנו בעבודה מכתב נגד הגירוש, לצורך חתימה. שלחתי במייל את נכונותי לחתום. לא יודעת למה זה צריך להיות תהליך דו-שלבי כזה, ובכלל למה העצומות הן מגזריות, כל מגזר בפני עצמו, במקום החתימה הפשוטה של כל מי שרוצה. לא משנה.
מה שעצוב בעיניי הוא שבהנחה שזה יעזור והגירוש יבוטל (או שלפחות ייבדק סוף סוף עניינם של מבקשי המקלט ויוחלט למי-מגיע-ולמי-לא), יחזור הכול לקדמותו: מבקשי המקלט יישארו נטולי מעמד מוסדר בדרום תל אביב, התושבים הוותיקים של השכונות שם ימשיכו לסבול, והממשלה תמשיך להתעלם. אני תוהה אם מישהו ייזום אז עצומה שדורשת מן הממשלה לשקם את השכונות. מן הסתם לא.
*
אנה פראנק (או הבה נחרימה): שוב מצעד האיוולת. התבטאות סרת-טעם של יהונתן גפן, ובעקבותיה איזו שטות של גידי גוב – וכבר הממשלה נדרשת לנושא ומתערבת בתכני השידור של גל"צ (לא לשדר ולא לשדר). כלום לא ייצא מזה, כמובן, אבל ההתלהבות הזאת לחרמות היא חידה בעיניי: למה זה נתפס כגבורה גדולה להכריז שמחרימים מישהו או משהו?
על ההתבטאות הנ"ל שהציבה את עהד תמימי בשורה אחת עם אנה פראנק יש לי רק שלושה דברים להגיד, ובאף אחד מהם אין שום חידוש:
האחד, מותר להשוות, אבל רצוי לא לדבר יותר מדי שטויות.
השני, שיניחו כבר לאנה פראנק לנוח בשלום, במקום להדביקה כל פעם על כל מיני דגלונים.
והשלישי, השם הפרטי של הנערה הפלסטינית הוא עהד. שלוש אותיות בלבד: ע-ה-ד. אני אמנם לא נשביתי בקסמיה, אבל מי שגורלה חשוב לו כל כך, יואיל נא לברר איך לאיית את שמה בלי שגיאות.
*
יומן-גנן: קיבלתי עציץ של רקפות מתורבתות ורודות. אמנם מתורבתות זה לא הדבר האמיתי, מצד שני רקפות זה רקפות, אין להכחיש. אחרי כמה ימים אצלי בתוך הבית הן התחילו לגסוס, כרגיל. אני חושבת שאני משדרת גלים רעים. אז הוצאתי אותן אל מחוץ לתריסולים, אחרי שבדקתי שהסורגים ימנעו מהן להמריא ברוח. עכשיו כל רגע אני פותחת חלון ותריסול ומציצה החוצה לראות מה קורה: פה ושם קצת שמש, רוח כזאת ואחרת, הגשם מרטיב את העלים שלהן. כמה עלעלים חדשים הפציעו, ויש ניצן אחד שנראה שמחזיק מעמד. שאר הניצנים מתו. נראה מה יהיה. בינתיים אני מניחה להן ליהנות מהלילה הגשום והקר: ככה הן אוהבות. כמה עדינות, ככה עשויות ללא חת.
*
חורף: אני מחסידי החורף והגשם, בעיקר בהשוואה לקיץ של מישור החוף. יחד עם זאת, בעקבות היום-יומיים האחרונים (ועוד יומיים כאלה בפתח), נדמה לי שהרעיון כבר ברור. מיציתי. אפשר לעבור לעונה הבאה.
*
[עריכה מאוחרת: קראתי עכשיו את הפוסט הזה של ענת פרי, שעוסק בין השאר גם באנה פראנק ושקורא לעזוב אותה כבר בשקט. שווה עיון. אני מסכימה עם כל אות שהיא כותבת שם על אנה פראנק.]
[עוד עריכה מאוחרת, בשל דקדקנותי הארורה: ראיתי שהכתיב המקובל היום הוא אנה פרנק, ולא פראנק, כפי שכתבתי. זה חשוב, כי מתחתי ביקורת על מי שלא כותב נכון את שמה של עהד תמימי, אז מן הראוי שאקפיד גם אני. להגנתי אומר שכשאני קראתי את יומנה לראשונה כתבו את שמה עם א' (פראנק). נדמה לי שהאקדמיה ללשון העברית שינתה מאז את מדיניותה בעניין תעתיק שמות מלועזית. לעומת זאת לערבית יש אלף-בית מקביל ברובו לזה של העברית, כך שאין מה לטעות הרבה באיות שמות – בתנאי שמכירים אותם. ובתנאי שאכפת.]
אני חושבת שההתיחסות למגזר בהתנגדות לגרוש מבקשי המקלט התחילה עם מכתב הטייסים שאמרו שהם לא יטיסו אנשים בכבלים, ואחריהם רופאים שהתנגדו לחוסר ההומניות. אחריהם באו הפסיכולוגים ועוד ועוד מגזרים. אני רציתי לחתום אבל לא מצאתי איזה מגזר יתאים לי כך שגם לי השיטה הזו נראית לא מתאימה.
את מאד צודקת בדבר הצורך בשיקום השכונות הדרומיות בתל אביב, אלא שכנראה מה שיקרה זה שיגיעו לשם הכרישים הנדלניים ואלה ימשכו אוכלוסיה אמידה לאיזור והג'נטריפיקציה כבר תגרום לתושבים המקוריים של השכונות לעזוב ולנדוד משם. כך שמי שיגורשו בפועל יהיו כנראה גם הפליטים וגם תושביה העניים של דרום העיר.
אני מאד חוששת שמובילי מדיניות הגרוש לא יתחשבו לא במחאות אלה שחתמו על ההתנגדויות וגם לא יתחשבו בכך שממשלת רואנדה הכריזה שלא תקבל אנשים שהגיעו אליה שלא מרצונה. הם פשוט יעשו מה שעולה בדעתם. זה נורא, לדעתי, שחוץ מהח"כים של מרץ אף אחד מהח"כים לא הביע התנגדות לגרוש שפרושו שליחת עשרות אלפי אנשים למוות. זה נורא נורא נורא. לאן הגענו……
אהבתיאהבתי
ממה שהבנתי, אפילו לא מגלים רשמית לאיזו מדינה מגרשים אותם. מין שיטה של גנבים בלילה, עם הסכמים וסידורים סודיים. לא מבינה את זה. ואכן, עניין מאוד מוזר עם העצומות. לא מבינה למה לא פתחו עצומה 'רגילה' שזמינה לכולם, כמו שבדרך כלל עושים בכל דבר ועניין.
אהבתיאהבתי
עייפתי מלשמוע את הציטוט של יהונתן גפן אלף פעמים. הבחישה התקשורתית בכל ענין שאפשר להצהיב פשוט מתישה.
ולרקפות- קוביות קרח אמורות לעזור לשרידות ארוכה יותר שלהן.
אהבתיאהבתי
שמעתי על השיטה הזאת ואף ניסיתי. כשזה בתוך הבית – זה לא עוזר. נראה עכשיו, בחוץ. וכאמור, יש לי השפעה רעה על צמחים, למרות שאני נשבעת שזה לא בכוונה.
אהבתיאהבתי
בעניין התקשורת וההתבטאויות השערוריתיות של אנשי תרבות עם ובלי מרכאות זה מקרה קלאסי של הפרה והעגל והיניקה. אנשים עדיין נשארים אנונימיים אלא אם כן התקשורת הארצית הטובה(?) והישנה – רדיו, עיתונים, טלויזיה – תזכיר אותם, והיא תזכיר אותם לא אם יתנדבו במעון לילדי מגורשים או יחלקו מנות מרק בבית תמחוי, אלא אם יעשו או – טוב יותר – יגידו משהו שערוריתי. כך היה בזמנו עם גרבוז, וכעת עם גוב ויונתן גפן. נדמה לי שזה מסיט את הדיון מנושאים אמיתיים לעבר השוליים הצהובים, אולי בכוונה. אשר למהגרים ומבקשי המפלט – הדרישה הלגיטימית היא לבחון בחינה מקיפה ואמיתית מי צריך להשאר ומי לא. אפריקה כולה נודדת כעת לכל מקום. הפרוגנוזה ליבשת האבודה הזו איומה: כל מי שיכול עוזב. יישארו רק החלשים והמוחלשים, והיא תאבד גם סיכוי לאיזשהו שיפור בעתיד. העצומות האלה נראות לי פופוליסטיות ברובן, ואנשים חותמים פעמים רבות בגלל הסחף ולא בגלל שהם באמת מבינים בנושא. זה יותר עניין של שייכות שבטית, מאשר של הבעת עמדה, ולכן גם החלוקה לסוגות שונות. אין בדברים הללו כמובן כדי להמעיט בערך החתימה שלך, רק ניסיון להסביר הסבר סוציולוגי את החלוקה התמוהה לסקטורים בעצומות השונות, נוסף על ההסבר ההיסטורי ההגיוני שהציגה אסתי.
אהבתיאהבתי
אבל זהו שיהונתן גפן וגידי גוב אינם אנונימיים. כולם היו ממשיכים לדעת מי הם גם אם היו ממלאים את פיהם מים. ובכלל, מי ששותק הוא הרבה יותר מסקרן (לפחות בעיניי) – אני מציעה ששתיקה תהיה הדרך העדיפה כדי להתפרסם…
העצומות האלה הן חידה בעיניי. ביקשו לשלוח מייל, שלחתי: איש לא אישר קבלה, איש לא ענה. עכשיו אין לי מושג אם ומתי יצרפו את שמי או לא. בשביל מה המשחקים המגוחכים האלה?
ואשר לאפריקה: זה באמת נורא. ואינסוף הפליטים ממנה, לא משנה איך מכנים אותם, ישנו בהדרגה את כל העולם. כל הזמן מדברים פה על 'ההיסטוריה תשפוט', אבל אני מאמינה שההיסטוריה תתעניין בעיקר בנדידת העמים הענקית הזאת, ששוטפת את העולם כולו ומשנה אותה למשהו שונה לגמרי. אין שום דרך לדעת מה יהיה בסופה, אבל בהתחשב בפרצופו הנוכחי של העולם, אולי לא יזיק שישַנּוּ אותו.
אהבתיאהבתי
מסכימה עם מה שכתבה מניפה בנוגע לחתימה שלא תמיד מתבצעת ממניעים נכונים. בקב' שלנו לא ראיתי היענות גדולה והופתעתי אלא אם כן חתמו ולא יידעו את האחרים.
באותה מידה קבלתי גם הודעת וואטס אפ של פרופ' קרסו (לא יודעת אם זה אמיתי) שלמרות שהוא מתנדב ונותן להם שרות רפואי, יוצא נגד העסקתם (???)
לא יודעת כיצד להתייחס לכל ההודעות האלה ובוחרת להתעלם ולא להעביר הלאה.
שאת תשדרי אנרגיה שלילית לרקפות? אין מצב! הלא הן חביבותייך מאז ומתמיד.
אולי אוויר המזגנים או החימום הביתי גורם להן נזק וטוב שבחרת להניחן על אדן החלון ליהנות מהאוויר הצח והצונן.
בשבוע שעבר הייתי בנחל השופט וצילמתי רקפת בכוונה להעלות פוסט ותמונה כמחווה לך ואז התפרסם השיר שלי בליריקה ודחיתי את העלאת הפוסט, כי יש לי עניין שיגיבו לי שם ולא להסיט את תשומת הלב (אנוכית שכמותי) 🙂
אהבתיאהבתי
מסכימה שלא תמיד ממניעים ענייניים. לחץ חברתי משחק כאן תפקיד חזק, והוא מופעל (בפייסבוק למשל) במסיביות מופלאה. קראתי אתמול מישהי שכתבה שם שמי שמתלבט הוא גזען, ושעצם ההתלבטות היא רוע, לא פחות. אני תוהה איך אנשים לא מתביישים לכתוב כך ועוד להחשיב את עצמם כנאורים.
אני אחכה בסבלנות לפוסט המובטח 🙂
אהבתיאהבתי
עצוב עצוב עצוב כל הפילוג הזה וההתלהמות והכמיהה הבלתי נלאית לצהוב ולשערורייתי ולמרגיז ולמסית ו……עצוב. אני יודעת שלא הייתי יודעת על שירו (הממש לא מוצלח) של גפן לולא אמר ליברמן את מה שאמר ולולא פרסמו את הכל בתקשורת מיליון פעם ביום מאז שזה קרה, ועל ההתבטאות של גידי גוב אני בכלל מתפלצת. אני פשוט לא מבינה – אי אפשר היה למתוח ביקורת על מה שליברמן אמר בלי התוספת המזוויעה והמיותרת (שהוא עצמו ידע שהיא מזוויעה ומיותרת עוד לפני שפצח בה, עובדה שהתנצל והגדיר בדיוק את כל ההגדרות הנכונות להתבטאותו)? נניח שהם לא מוכנים לשתוק (ואת יודעת שאיש אינו רוצה לשתוק). אבל איך מדברים, באילו מלים משתמשים, באמת – מה קורה כאן?
לגבי מבקשי המקלט – נכון שהם רק חלק מהפרק הגדול של נדידת האפריקאים הגדולה מיבשתם המאכזבת, יבשת אוכלת יושביה ממש, אבל כאן בישראל נוכחותם תרמה לצד הכי מכוער, הכי גזעני, הכי דו פרצופי שלנו (שממילא היה כבר קיים גם כלפי פני עמנו בכל העליות השונות) לבלוט עוד יותר. ושוב – עצוב עצוב עצוב 😥
אהבתיאהבתי
צודקת, אפשר היה בהחלט (ובצדק) להתקומם על ההתערבות הבוטה של ליברמן בתכני שידור בגל"צ בלי להתייחס לעובדה שהוא לא נולד כאן. רוב ההורים שלנו לא נולדו כאן, מה שלא מנע מהם להיות ישראלים מאוד טובים. נורא חבל שאנשים מסוימים אינם רוצים לשתוק מדי פעם 😦
האמת שלא השתכנעתי שהיחס למבקשי המקלט בארצות אחרות עדיף. יש דיווחים סטטיסטיים סותרים על אחוזי הקליטה, אבל בכל מקרה יש גם שם גילויים קשים של גזענות. בסדום הזאת אין הרבה צדיקים, ו(כמעט) כולנו גזענים. השאלה היא תמיד מה עושים עם רגשות הפחד והחשדנות, ורוב האנשים עושים אתם דברים רעים.
אהבתיLiked by 1 person
מכיוון שיש כאן חזית הומוגנית של שמאלנים הומניים (אינני אומר "שמאלנים" כמילת גנאי, אלא כציון עובדה) – לא אכנס לויכוחים מיותרים. בלאו הכי, דעתכם מגובשת כדבעי.
אני רק רוצה לשאול שאלה קטנה:
מדוע אינכם מוחים נגד הגדר, שהוקמה נגד המסתננים?
הרי הגדר איננה משנה דבר מהבחינה המוסרית. אם מדובר בפליטים מסכנים שמצויים בסכנת מוות – צריך לצאת, גם עתה, נגד הגדר הזו. והנה פלא: גם בארץ וגם בחו"ל – אף אחד לא יצא כנגד הקמת הגדר. אולי בגלל שברור לכולם, שאין כאן שום הפרה של חוקים בינלאומיים. שמהגרי העבודה האלו הגיעו ממצרים, שם כבר לא נשקפה סכנה לחייהם – ולכן כבר אינם מוגדרים "פליטים".
הקמת הגדר היא רק אקט פיזי של שמירה על הריבונות. הרי אין הבדל אמיתי בין המסתננים שהגיעו טרם הקמתה – לאלו שההסתננות נמנעת מהם כרגע.
שמאלנים והומניים? – לכו עד הסוף.
הפגינו וחִתמוּ גם על עצומות כנגד הקמת הגדר. דִרשוּ שיפתחו את שעריה בפני ה"פליטים".
נראה אתכם.
אהבתיאהבתי
דווקא היו בזמנו לא מעט מחאות בעניין הגדר, אני זוכרת אותן היטב. אלא שעכשיו הגדר היא עובדה מוגמרת, ואילו את העצומות חותמים כשיש עוד תקווה לשנות משהו. מעבר לזה, אפילו שמאלנים הומניים מבינים שישראל לא יכולה לקלוט את כל הנמלטים מיבשת אפריקה, לכן מסתפקים בבקשה לטפל באופן הגון יותר במי שכבר נמצאים כבר (בעיקר בהתחשב בעובדה שזקוקים כאן לידיים עובדות ואפילו מתכננים "לייבא" ידיים עובדות חדשות במקומם).
בנוגע לדעתי ה'מגובשת כדבעי': דווקא איננה מגובשת כל כך. קראתי הרבה דיווחים מכל הכיוונים, והם עד כדי כך סותרים שקשה לי להוציא מתוכם משהו ברור. על כורחי אני מסיקה שהאמת נמצאת מן הסתם אי שם באמצע. משום כך אני גם כועסת על הממשלה שלי, שבניגוד לארגוני זכויות אדם שאינם חייבים לי הסברים, היא דווקא כן חייבת לי, ואני לא מתרשמת שהיא עושה זאת באופן משכנע. מסיבות שאולי גם אתה יכול להבין, אני לא כל כך סומכת על שר הפנים, וגם לא על ראש הממשלה, וגם לא על מירי רגב. וההתרשמות שלי היא שבתוך כל הבליל של מה שאינני יודעת, מה שכן ידוע הוא שלא נעשה כאן מאמץ מסודר לטפל בבקשות המקלט ולמיין אותן כדי להחליט מי כן זכאי לעזרה ומי לא. ומשום כך אני יוצאת מן ההנחה שחלק ממבקשי המקלט אכן זקוקים לו,ושגירושם מכאן עלול לסכן אותם. ותקוותי היא שאם יהיו מספיק אנשים שידרשו זאת, הממשלה אכן תיזום בדיקה מסודרת של העניין (כמו למשל שראש הממשלה התעורר 'להחריג' את עצמו מחוק ההמלצות בעקבות הפגנות סוערות בעניין. מסתבר שהחבורה זאת דווקא כן רגישה לביקורת).
כל זה מסתבך עוד יותר בגלל המצב בדרום תל אביב – שאני דווקא כן מאמינה לתושביו הוותיקים שהוא בלתי נסבל. אני גם משערת שאם העצומות יעזרו והגירוש ייעצר, הממשלה תשאיר את המצב בשכונות כמות שהוא ולא תנקוף אצבע לפתור את הבעיות בהן – וגרוע מזה, אני משערת שאיש לא ייזום עצומה כדי למחות על כך.
אז אם תשאל, למה אם כן לחתום על עצומות, אענה לך: מחמת הספק. כמו הספק שבגללו נתתי עשרה שקלים לנער צעיר שביקש אותם בתחנה המרכזית בטענה שאיבד את כספו ואינו יכול לנסוע הביתה. יש סיכוי טוב שהוא שיקר לי – אבל יש גם סיכוי שאפשרתי לו לשוב הביתה בשלום, וזה חשוב בעיניי.
אהבתיאהבתי
תראי, נגעת כאן בעניינים רבים, שאינם בהכרח משליכים האחד על השני:
1. אינני סומך על אף אחד בממשלה הזו. בראש ובראשונה על ראשה, אבל גם כל השאר הם חבורה של נבלות מושחתות.
2. החבורה הזו איננה מטפלת בענייני אזרחי המדינה כמו שצריך, מדוע שתטפל בעניין ה"פליטים"?
3. נאמנים עלי דברי חכמינו, שאמרו "עניי עירך קודמים". לכן, טובת תושבי דרום ת"א קודמת, בעיניי.
4. מה הקשר בין גירוש ה"פליטים" לשיקום השכונות? הממשלה אכן לא תעשה כלום, גם לאחר שהמהגרים הבלתי חוקיים יגורשו. אין לי שום ציפיות שהממשלה תעזור. אבל עצם עזיבת המהגרים תעזור לתושבי דרום ת"א.
אישית, נראה לי שיקרה להם "מעשה העז":
אם אכן יקרה הנס והמהגרים יעזבו – איזו הקלה ירגישו תושבי השכונות! כמו כאשר הרבי אמר להוציא את העז… הם יהיו מאושרים בנחשלותם הקודמת – וביבי יצא, שוב, מוּשלם!
5. היבוא הזה של העובדים הזרים הוא מושחת בעיניי. מי שמשתמש במהגרים הם בעיקר בעלי בתי המלון והמסעדנים. זה לא הופך אף אחד מהם לזוֹל. המחירים שערורייתים גם בבתי המלון בארץ וגם במסעדות. יתכבדו הבעלים וישלמו שכר מספיק גבוה, כדי שגם ישראלים יסכימו לעבוד בעבודות האלה. ואם אינם מסוגלים לשלם – שיסגרו את שעריהם. אין לי בעיה עם סגירה המונית של מסעדות ובתי מלון, שלא עומדים בתשלום שכר הוגן. ואם יסגרו עוד ועוד, אולי יאלץ הממסד הדתי להקל בדרישות משגיחי הכשרות, למשל? שהרי עדיף מסעדה פעילה, שמשלמת פחות – ממסעדה סגורה, שאינה משלמת כלל.
6. אם תקראי טוקבקים בנושא המהגרים, תגלי תלונה חוזרת:
"יפי הנפש ההומניים" לא סובלים מנוכחות הזרים. מה היו אומרים כל אלו, אילו המהגרים היו גרים בתוכם? קל להיות יפה נפש בצפון ת"א/הרצליה/רעננה/רמת השרון/רחביה. גם אני נוטה להאמין, שאילו היו "מפזרים" מהגרים גם בשכונות האלה – היינו שומעים זמירות אחרות גם מפי ההומניים אוהבי האדם. כרגע, קל להם להיתלות בסבל המהגרים ולהיות קצת יותר אטוּמים לסבל תושבי דרום ת"א.
7. הספק, כשלעצמו, לא עובד עלי. אינני נותן שקל לקבצן בצומת – כי אני יודע שהוא ישתמש בזה לאלכוהול, או לסמים, או שיעביר את הכסף לסרסור האלים שלו. ואני לא רוצה קבצנים בצומת, בכלל. אני רוצה אותם בלשכת הרווחה. ומחמת הספק, שמא הקבצן אכן רעב – עדיין אינני משתכנע לתרום לו מכספי. אם הוא רעב – שילך לבית התמחוי הקרוב. גם הספק לגבי המהגרים לא עובד עלי. הם מביאים אך רע למדינה הזו – שגם כך יש בה רוע מספיק. עדיף לנו שיעזבו.
8. בסופו של דבר, המהגרים האלו הם טפילים על גבם של אזרחי המדינה. הם נהנים משירותי הבריאות חינם, בלי לשלם. לדוגמה: מחלקת היולדות באיכילוב משרתת המוני מהגרות שבאות לשם ללדת. זה פוגע בשירותי הבריאות שאת מקבלת – למרות שאת משלמת עבורם ישירות ממשכורתך. המהגרים הביאו איתם מחלות, שכבר הוכחדו בארצנו. גם זו פגיעה בבריאותך. זה לא מפחיד את השכבה העשירה בארץ, שלא באמת מתחככת במהגרים. מה אם היינו "מפזרים" כמה ילדי מהגרים בגני הילדים של הנכדים שלהם?
9. אני חושב, שגם בעניין הזה הצביעות חוגגת. כמו בהרבה עניינים במדינתנו. כי מי "נאור"? הרופאים, הטייסים, האקדמאים, השופטים, וכו'. כל אלו, שלא באמת סובלים מנוכחות המהגרים הזרים. קל להיות הומניסט ממרחק. אינני יודע מתי הסתובבת לאחרונה באזור התחנה המרכזית הישנה, בשכונת שפירא, בשכונת התקווה. יש שם המוני מהגרים – השכונות האלה נכבשו ע"י המהגרים. הסבל של תושבי השכונות האלה הוא אמיתי. הסבל האישי שלהם לא מניח להם להיות הומניסטים דגולים…
אהבתיאהבתי
הנימוק החשוב ביותר שהעלית הוא המצב של התושבים הוותיקים בשכונות של דרום תל אביב. התייחסתי לזה גם בפוסט וגם בתגובות. אני מסכימה אתך שקל להיות הומניסט מרחוק, ואני אכן מאמינה להם שמצבם קשה מאוד. קראתי כל מיני ניתוחים כלכליים על הגורמים למצב ועל מה שצפוי בהמשך – ומסתבר שיש מי שסבורים שהגירוש לא יועיל לשכונות האלה כלל, ושמצבן אף יוחמר. אני לא מבינה בזה הרבה ולכן לא אתווכח – אבל הסיבה היחידה שבגללה לא הייתי בטוחה אם לחתום על העצומה או לא היא באמת זו.
אני בספק אם חתימה על עצומות תמנע את הגירוש. אבל ייתכן שהיא תצליח לגרום לרשויות לבדוק סוף סוף, אחרי שנים של סחבת, מי זכאי למקלט ומי לא. אם יעשו זאת, אני נוטה להאמין שזה יועיל לכולם – אפילו לתושבי השכונות.
אהבתיאהבתי
בקשר ליונתן ליברמן וגידי הראשון זרק אבן 10 חכמים לא ימצאטה השני אחריו והשלישי גם
כמה שטויות מדברים
אין לי כבר כוח לזה
בקשר לפליטים ולמסתננים שמעתי כ כ הרבה פרטים רלוונטיים על איך חלק מהם קיבלו כספים מקבלני עבודה בארץ כדי לבוא לישראל
והתושבים בדרום באמת סובלים ומסכנים
ואני חושבת שיש עוד הרבה נסתר על הגלוי
וכל העניין שערורייתי ממש
בקשר לשאר – ממש מרענן
את צריכה טור בעיתון
אהל בעצם כבר יש לך – כאן ותמיד כיף לקרוא את ההבט השפוי הרגיש והנבון שלך
אהבתיאהבתי
הלוואי עליי, טור בעיתון 🙂
תודה.
אהבתיאהבתי
רקפות תרבויות כמו רקפות בר אוהבות את הקור, הרוח וגשם.
מה שהן פחות אוהבות זה להעקר ממקומן ולהתגלגל עם אבנים מתדרדרות בהרף ולכן אני הרחמנית הולכת בשבועיים האחרונים ומחפשת רקפות עקורות שהגשם רופף את מאחזי האבנים, שהדרדרו ועקרו את הרקפות המסכנות.
בנתיים מצאתי חמש כאלה, שתיים נתתי לכוח הצלה ושלוש נשארו אצלי, אפילו צילמתי אותן ויום אחד אמצא זמן לכתוב פוסט.
אהבתיאהבתי
אני אחכה לפוסט ולצילומים 🙂
אהבתיאהבתי
רקפות תרבותיות אוהבות כידוע קור. 'בחום' של אזור השפלה אני ממליץ להשקות אותן בכל יום עם כמה קוביות קרח בצהריים. יש משתלות שבהן מוכרים פקעות רקפות בר ברשיון (שהוצלו מאזורינ בניה). אני נורא אוהב את רקפות הבר וקניתי כמה לגינה. (אוף, עוד מעט לא תהיה לי גינה). האמיני לי שמלבד רקפות ממש לא מתחשק לי להתייחס לשאר. פשוט נוראה כל fl ההתקרנפות וההתבהמות של החברה הישראלית. מה שעצוב לי שזה בדיוק מה שניבא ישעיהו. לא הנביא, אלא ליבוביץ. ואם תתגשם כל נבואתו – עתיד רע מאוד מצפה לחברה הישראלית.
אהבתיאהבתי
אני לא חושבת שיש יותר התקרנפות/התבהמות ממה שהיה אי פעם. יש יותר אינטרנט, יותר פייסבוק, יותר אמונה שמה שעובר לנו בראש חייב מיד לקפוץ החוצה דרך השפתיים/המקלדת, בקול גדול ובלי סינון, כדי לא לאבד את תשומת הלב הציבורית. אני ממליצה על המתכון הישן והבטוח: לספור עד עשר לפני שמדברים. זה היה פותר הרבה ממהומות הימים האחרונים.
אהבתיאהבתי
נסי להשקות את הרקפות בקוביות קרח. פשוט להניח בעציץ קוביית קרח או שתיים (תלוי בגודל העציץ, אולי שלוש) – ולתת לו להינמס.
על הנושאים האחרים אין לי משהו חכם או מקורי להגיד.
אהבתיאהבתי
כן, אני תורמת להן קרח כמעט כל יום. והן שורדות יפה (במיוחד בהתחשב במגרעותיי כגננית), אבל את הניצנים שלהן הן בינתיים בכל זאת מסרבות לפתוח. אני חוששת שבנוסף לעובדה שהן יפות ואמיצות ומלאות אופי, הן גם פשוט חכמות: הן יודעות שהקרח זה עבודה בעיניים: זה לא הרי ירושלים פה, לא משנה מה אעשה 🙂
אבל אני ממשיכה להשתדל. ותודה.
אהבתיאהבתי