אמת ובדיון

בדרך הביתה באוטובוס פנה אליי נציג של משרד התחבורה וביקש ממני לענות על שאלון בענייני הרגלי הנסיעה שלי. לא כל כך התחשק לי, אבל לא היה לי נעים לסרב (הוא ריאיין גם נוסעים אחרים). מן הון להון הגענו לשאלות האחרונות המבקשות מידע על זהותי, בין השאר על גילי. אני בת שישים ושלוש. הוא מן הסתם ידע מניסיונו שהשאלה בעייתית, על כן הפנה אליי את מסך הטאבלט וביקש ממני לבחור קבוצת גיל. לקח לי זמן עד שהבנתי מה הוא רוצה, והוא שאל אם לסמן את הקבוצה האחרונה (65 ומעלה), ואמרתי לו שיסמן את זו שלפניה (60 – 65). ואז הוא כנראה גיחך ואמר שאם אני רוצה הוא יכול לסמן קבוצת גיל צעירה יותר. אמרתי שאין צורך, והשאלון נגמר. אני נשארתי עם החמיצות הזאת שאינני מבינה לגמרי את פשרה. האם הכעיס אותי שהוא חושב שגיל מתקדם זה משהו שצריך להסתיר? או שהביך אותי שהוא חושב שאני רוצה להסתיר את גילי המתקדם? כמה קשה לשכנע אנשים שאמירת האמת היא האופציה הכי קלה.

*

הורדתי לאפליקציה את הספר המצאות מזדמנות של אלנה פרנטה. כן, ההיא מהחברה הגאונה, שממנו לא חסכתי את ביקורתי. את המצאות מזדמנות אני מעדיפה בהרבה, כי הוא מורכב מרשימות אישיות קצרות שהתפרסמו בעיתון. זה קצת כמו לקרוא בלוג. אומנם גם את הרשימות הקצרות האלה הייתי יכולה לקצר קצת, מה גם שיש לפרנטה נטייה ללכת קצת לאיבוד באמצע הרשימה, לבצע איזו דיגרסיה שלא תמיד ברור איך היא קשורה לשאר – איזה מחסור ב-rigour פה ושם. הדברים לא תמיד מהודקים מספיק. ובכל זאת לקראת סוף כל רשימה היא אוספת את עצמה ומסיימת אותה ממש יפה. כמו למשל בקביעה שמה שבאמת מפחיד הוא זעמם של אנשים מפוחדים (כל כך נכון. הפחד הוא דלק מפחיד ומסוכן). או הקביעה שדווקא בכתיבת בִּדיון אפשר להביע את האמת ("בגלל המלאכותיות הטבועה בכתיבה מכיל תמיד כל שימוש ספרותי בה צורה כלשהי של בדיון. מה שמשנה הוא בעצם כמות האמת שהבדיון מצליח בסופו של דבר ללכוד.") זה לא רעיון לגמרי חדש, אבל כמה יפה (וחכם) הוא מנוסח.

31 מחשבות על “אמת ובדיון

  1. נראה לי שמה שהכי העליב אותך בדבריו הייתה העובדה שהוא ייחס לך חוסר-יושר. זה אחד הדברים שהכי מעליבים גם אותי (זה ומצבים שבהם מייחסים לי כוונות-זדון, או שמתייחסים אלי כמו לאידיוט ומנסים למרוח אותי ולמכור לי לוקשים).

    אהבתי

  2. התגובה שלו נשמעת חצופה מאוד.
    קודם כל הוא מתנהג כאילו שגיל זה משהו לצריך להסתיר – זה קורה גם לטוב שבינינו, בחור – ואז מתייחס אליך כאילו ששיקרת – שוב, מציעה לבחור ללכת לטיפול או משהו. בשלב מסוים הוא יגיע, חס וחלילה, לאחת מקבוצות הגילאים האלה, ואז מה?

    אהבתי

    • לטיפול אולי לא צריך, אבל מתי שהוא הוא באמת יצטרך להפנים שגיל – ועוד דברים נוספים – זה לא משהו שקורה רק לאחרים.

      אהבתי

  3. גם אני מאמינה שמה שפגע בך בעיקר היא המחשבה שהוא חשב שאת משקרת. לפחות אותי זה אחד הדברים שלוחצים לי על איזה כפתור.
    אני לא נוטה להמשיך לקרוא את פרנטה…
    הורדתי עכשיו את "צבע החלב" (באנגלית) שהמליצה ג'וליאנה…ועוד מעט אפצח בקריאה.

    אהבתי

  4. אני חושש, שאמירת האמת איננה תמיד האופציה הכי קלה.
    לאמירת האמת יש שמות נרדפים, כולם לא מחמיאים:
    "חוסר טאקט", "גסות רוח", "חוסר פרגון", "לא פוליטיקלי קורקט", וכו'.
    אני מנחש שתגידי, שאמירת אמת איננה חייבת להיות מלווה בגסות רוח – ואת כמובן צודקת.
    אלא שעצם אמירת האמת נתפשת, פעמים רבות, כמשהו שלילי.
    רבים וטובים (וגם רבות וטובות) מתייחסים היום לאמירת שקר כלאל "מיומנות חברתית".
    אני ניכוותי פעמים רבות מאמירת האמת, ונענשתי (ממש כך!) על כך שהתעקשתי להָתמיד בדרכי זו.

    בשורה התחתונה:
    אנשים מאד אוהבים לשמוע את האמת – בתנאי שהיא מחמיאה.
    לשמוע אמת לא מחמיאה – הם ממש שונאים.
    ובכלל, בימים אלו יש תחושה, שהאמת היא ממש "OVER RATED" – ראי את הנשיא טראמפ ואת בנימין נתניהו שמשקרים ללא הפסק, בלי שהדבר יזיק להם בקלפיות.

    נשארת השאלה לגבי תחושת החמיצוּת שלך.
    לָך לומר מה גרם לך לתחושה הזו.
    האם העובדה ש"הוא שאל אם לסמן את הקבוצה האחרונה (65 ומעלה)", שמרמזת על כך שהוא חשב, בעצם, שאת נראית זקנה מגילך?
    בכל מקרה, כמעט כולם – בעיקר כולן – רוצים להיראות צעירים מגילם.
    לא רק שנשים אשכרה משקרות לגבי גילן (מה שנחשב למוסכמה חברתית, כמשהו שאין בו פסול) – הן אשכרה עושות מעשים כדי לשמר את האשליה. מצביעת שיערן (את לא צובעת, מה שאוטומטית גורם לך להיראות זקנה מהסטנדרט המקובל. אגב, גם אישתי לא צובעת את שיערה מזה שנים רבות, בעידוּדי הנמרץ) – ועד ניתוחי "מתיחת פנים".
    הסוֹקר הזה, רק בתוך עמו הוא חי. השאלות וההצעות שלו (כמו לסמן קבוצת גיל צעירה יותר מהאמת) רק משָקפות את רוח העם והתקופה. הוא רק ניסה להיות נחמד ולרָצות. עצוב, אבל זו המציאות.

    אהבתי

    • נאמר כך: להגיד את האמת על *עצמך* – זה בדרך כלל לא כרוך בחוסר טאקט וכו' (אלא אם כן זה ייתפס במקרים מסוימים כגאוותנות). כך שלא צריכה להיות בעיה עם דיווח אמיתי על גילי.
      אבל מסכימה אתך לגמרי שהסוקר רק ניסה להיות נחמד. וזו לא אשמתו שהיום סיוע לשקר בעניין הגיל נתפס כנחמדות. אכן, זו המציאות.

      אהבתי

  5. .בטח היו לו כוונות טובות, למה לא בעצם?
    הוא כנראה רצה להימנע ממצב בו הוא יביך אותך ובמקום להשיג את המטרה החטיא אותה ובגדול.
    לא מדובר באנשים מקצועיים ואולי טאקט הוא לא הצד החזק שלו.

    אהבתי

  6. את הסוקרים למיניהם שמלבד הפרנסה מכך האמת חשובה בעיניהם כקליפת השום* – אני מעיף ממני לכל הרוחות.
    * למשל כשהתקשרו אלי מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבקשה להשלים תשובות רק לשתי שאלות שבמקרה שכחה לרשום הסוקרת אילנה שלעולם לא פגשתי בה…
    הרי הסיפור שלך סיפק עוד הוכחה ל"אמת" שבסקרים.

    אהבתי

    • לסוקרים בטלפון אני אומרת שלא בא לי לענות על סקרים ובזה נגמר העניין. אבל הסוקר ההוא באוטובוס – לא היה לי לב להגיד לו כך…

      אהבתי

      • נראה לי שישמח אותך שזרקתי לכל הרוחות סוקר ממשרד התחבורה שככה סתם התדפק על דלתנו, ולמרות שניסה לפתות "במתנה" שתשלח לאחר הסקר. לא עונה לאף סוקר בתחבורה הציבורית, כי זה מפריע לי לקרוא או לישון. אמנם הוא מקבל תמלוגים, אבל אני לא עובד אצלו 🙂
        המלצה לכל אחד. כי זה גם מטריד וגם לא מהימן.

        אהבתי

        • מענה על סקרים הוא בוודאי לא חובה, ולא פעם זה מטרד של ממש, ואפילו פגיעה בפרטיות. אבל הסוקר הזה באוטובוס, למרות התקרית הלא נעימה, נראה לי בסדר – ואם יש מצב שישפרו את מערך התחנות של הקו שבו נסעתי תודות לסקר, אז בכלל יצא מתוק מעז. אולי.

          אהבתי

  7. אני יכול אולי להזדהות עם החמיצות שלך בענין הסתרת הגיל, כי אנוכי אינני בוש בגילי, 65, ואף נוטה לנפנף בו ולקבל מחמאות, ולהאשים את הגנטיקה של אבי בכך 😉
    לא קראתי מעודי את אלנה פרנטה, ונתת לי סיבה מעולה שלא לקרוא.
    אני עסוק בספר חנוך [ מהספרים החיצוניים, אלה שהושמטו מהקודיפיקציה של התנ"ך].

    אהבתי

      • כי היא נשמעת לי כמו מליון סופרות אחרות, לא ממש מענינות, שהאופנתיות היא מוקד הקריאה בהן ולא איכות כתביהן, והנה אף את חשבת שאין לה מה להציע. ספרי רשימות אישיות אינני קורא, יש בשביל זה בלוגים.

        אהבתי

        • אי אפשר להגיד שהיא לא מעניינת, היא רק נוטה לארכנות… אבל דווקא הספר החדש הזה לא לוקה בזה. לא ממש. כך או כך – זה באמת עניין של טעם.

          Liked by 1 person

  8. מכיוון שאני מתייחסת לאלנה פרנטה כאל אחת ממובילות תנועת האוטופיקשן של הספרות העכשווית (מבלי לסיים אף ספר שלה, לא יודעת, הותשתי) נוח לי לנחש שהציטוט שהבאת מגדיר את האני-מאמין שלה. אבל שוב, זאת אלנה פרנטה, אין לדעת מה מציאות ומה בדיון.

    עשית לי חשק לעיין בספר הזה, אולי אצליח לסיים אותו. קיבלתי כבר כמה המלצות לגביו.

    אהבתי

    • 'הותשתי' נראה לי מילה מאוד מתאימה לתיאור חווית הקריאה של ספריה (לפחות 'החברה הגאונה'), אבל הספר הנוכחי אינו מתיש, הוא אפילו מרענן. ויש גם ציורים יפים:)

      Liked by 1 person

  9. יכול להיות שהוא פשוט לחץ לך על כפתור רגיש? הרי אין באמת סיבה להעלב מדבר כזה. אחרי הכל, מדובר בבחור צעיר, יכול להיות שפשוט סטודנט שמחפש השלמת הכנסה, שהתבדח איתך בתום לב. ברור שהוא דיבר בקצת חוסר טאקט אבל הכל היה לגמרי בתמימות. ומצדך, זה באמת משנה אם מישהו חושב שאת בת 66 או 64? אולי זה סתם משהו שנדבק בנו מתוך חיים בחברה שמקדשת את המראה הצעיר

    אהבתי

    • אני חושבת שמה שהפריע לי הוא שנדמה היה שהוא חושב שאני מנסה לשקר. זה לא נעים, בעיקר משום שלא הייתה לי שום כוונה כזאת.
      אבל אני מסכימה איתך שמן הסתם הוא נהג בתום לב, בלי שום כוונה לפגוע.

      אהבתי

  10. כנראה שהסוקר נתקל בלא מעט תגובות שליליות לשאלת הגיל. יש לא מעט אנשים שמגיבים לא טוב לשאלת גיל.
    בעבודה שלי אני צריכה לפעמים לשאול אנשים לגבי פרטים שהם לא ששים למסור וגיליתי שהדרך הטובה ביותר היא באמת לשאול אותם ישירות, בלי להניח שיהיו נבוכים או כועסים או נעלבים. זה עובד מצוין ובודדים בלבד מוחים על השאלות או מסרבים לשתף פעולה.

    אהבתי

    • אני נזכרת, ולא בפעם הראשונה, בפתגם שלמדתי בכיתה ו', בשיעור אנגלית:
      Honesty is ths best policy.
      בשביל כולם, גם סוקרים וגם נסקרים.

      אהבתי

  11. יכולה להבין למה זה הפריע לך
    זה כמו שמפריע לי שחושבים שאני צעירה יותר מגילי (בדר"כ מורידים ממני עשור או יותר)
    רק כשאומרים לך שאת נראית צעירה יותר זה נחשב כמחמאה

    אהבתי

    • אולי הפריע לי גם שהוא חשב שאני מבוגרת יותר ממה שאני – אבל בעיקר הפריע לי שהוא חשב שאני מנסה לשקר בעניין – זה ממש לא נעים.

      אהבתי

  12. עבורי הקריאה של החברה הגאונה היתה חוויה אחרת לגמרי, כזכור, אבל איכשהו אין לי חשק לקרוא רשימות אחרות שלה. אולי גם אני הותשתי, מפרנטה בעיקר בקטעים הפוליטיים בכרך השני. אשר לסוקר, עיסוק בגיל מציב מולנו מראה. אצלי (ואצל רבים ממכרי) קיים פער בין הגיל הפיזיולוגי ובין תפיסת הגיל העצמית. יש אנשים שאשכרה נשארים בתודעה שלהם בני 17, ולא מבינים למה האחרים שוב אינם מתייחסים אליהם כך. כשמכריחים אותך לעסוק בגיל וללא הכנה מראש (בניגוד, נגיד, ליומולדת קרב ובא), זה מעורר התנגדות. והיחס שלו אליך לא עזר :/

    אהבתי

  13. אני חושבת שגם אותי זה היה מרגיז, אני לא אוהבת את ההנחה שנשים אמורות לרצות להסתיר את גילן המתקדם, כאילו יש משהו רע או מביך בזה ששרדנו עשרות שנים. ובהחלט לא הייתי רוצה שמישהו יחשוב שאני מנסה להסתיר.

    Liked by 1 person

סגור לתגובות.