יומן קורונה (6)

יש רגעים שבהם הזעם משתלט עליי. למשל כשאני מקשיבה לדברור האידיוטי של מקבלי ההחלטות בימים אלה. מנכ"ל משרד הבריאות, והבוס שלו, והבוס של הבוס שלו. האנשים שייבשו את מערכת הבריאות במשך שנים, ועכשיו, עד לפני כשבוע, עוד הייתה להם החוצפה לטעון שהצעדים שהם נוקטים יעמידו את ישראל במקום טוב יותר משאר אומות העולם. זה היה קשקוש כבר אז, ועכשיו אפילו הם מבינים שזה קשקוש, אז הם הפסיקו לומר זאת. אבל אני זוכרת להם.

לא אתחיל להתווכח כאן על מספרי בדיקות ומספרי מכונות הנשמה, מה אני כבר מבינה בזה – אבל נדמה לי שגם ראשי מערכת הבריאות מודים שהיא לא לגמרי ערוכה להתמודד אפילו עם שפעת עונתית, והם יודעים טוב מאוד למה. מה שמסביר אולי את הבעת העיניים של משה בר סימן טוב, שמשדרת מאחורי משקפיו בעיקר פחד, גם כשפני האבן שלו נשארים קפואים. שנים לא הוסיפו כאן מיטות ולא הוסיפו תקנים, ועכשיו, כשצוותים רפואיים לא ממוגנים נדבקים בקורונה, מציק לי תרחיש האימים של מסדרונות שלא רק יתמלאו בזקנות, כרגיל, אלא גם יתרוקנו מרופאים. ואני מקווה שאני סתם טועה ולא מבינה.

אבל תפסיקי, עדה ק., זה לא יעזור. אז לברוח. שוב, להקלטות של האחיין שלי, שסגור בבית ושעליו כבר סיפרתי. הוא מקליט יום יום, בסמרטפון (?!), חלק מן התרגול היומי שלו, ומעלה את זה לפייסבוק. טיפת נחמה רוגעת בתוך ים של עצבים קשים. והוא קורא לזה QuarantinePlaylist# . ההאשטאג הזה נוגע לליבי יותר מהרבה דברים אחרים.

לקטע היומי, הנה.

*

ויהי ערב ויהי בוקר, יום שישי.

28 מחשבות על “יומן קורונה (6)

  1. לא מצליחה לשמוע אותו גם בפעם הקודמת לא שמעתי.
    בהחלט ראיתי את הפחד בעיניו ואני רוצה כל כך לשמור על אופטימיות שאט אט נסדקת.

    אהבתי

  2. היי עדה, נראה לי שזו הפעם הראשונה שאני מגיב בבלוג שלך.

    אני לא חסיד לא של ביבי ולא של ליצמן, אבל מגיעה להם הנחה מסויימת באשמה. מערכת הבריאות בישראל הוזנחה במשך עשורים, כמו כמעט כל תחום שאינו נוגע לצבא ובטחון.
    עם כל הכבוד לביבי וליצמן, הם לא המציאו את השיטה. זה פשוט האופן בו עובדת המערכת הפוליטית בישראל. המערכות, בהגדרה, לא מתפקדות ולא ערוכות לאסון. היום זו הקורונה, אבל זו הייתה יכולה להיות גם רעידת אדמה למשל. כמאמר הפתגם, "אל תאשימי את השחקן, תאשימי את המשחק".

    הנקודה השניה שלי: כולנו חכמים בדיעבד, ויודעים שהמאמצים של השבועות האחרונים לפי שעה נכשלו. אני לא חושב שזה היה צפוי מראש או שהיה אפשר לעשות משהו אחר בשביל למנוע את זה. יכול להיות שיש אותה הסתברות בדיוק לשטח את העקומה. אנחנו גם בשלב די ראשוני של המגפה. ייתכן שחודש מהיום עקומת ההדבקה תשתטח ובכל העולם ידברו על "איך שישראל עשתה את זה".

    אהבתי

    • ברוך המגיב לראשונה.
      אני הייתי מוכנה לוותר להם על ההיערכות לאסון לו הייתי רואה שהם נערכים לימים רגילים. שפעת בכל שנה, למשל, איננה אסון, אלא תרחיש ידוע מראש ומוכר היטב, ואף על פי כן הם לא מוכנים אפילו לזה.
      אין לי מושג מה יהיה. רק דבר אחד אני יודעת: מה שחשוב הוא להתגבר על זה כמיטב יכולתנו, ולא להתהדר בזה שאנחנו יותר טובים מאחרים. אם בסוף יתברר שהיינו יותר טובים מאחרים, אשרינו – אבל חבל על האנרגיות של ההשווצה מראש. שיעשו מה שצריך, וישתקו. יפה הענווה לכולם – ואל יתהלל חוגר כמפתח.
      וסליחה על הטון הקנטרני – זה לא נגדך.

      אהבתי

    • אני חושב, שאתה טועה ומטעה.
      מערכת הבריאות בישראל הוזנחה בעיקר בעשור האחרון, בשנות שלטונו של ביבי.
      היא הוזנחה כך בכוונה, מתוך כוונה לחסוך בהוצאות הממשלה.
      כשהיתה שביתת הרופאים הגדולה, ביבי הניח לה להימשך שבועות ארוכים – על גבם של החולים – כי סירב לשלם תוספות שכר. תנאי העבודה של המתמחים בלתי אנושיים, הם עובדים במשמרות ארוכות ללא שינה וללא תגמול הולם. יש מחסור בתקנים עבור המתמחים. וכך, צעיר ישראלי שנאלץ ללמוד רפואה ברומניה או בהונגריה או באיטליה או בירדן (אל תשכח שיש גם רופאים ערבים), כי אין מספיק מקומות ללימודי רפואה בישראל – מוצא את עצמו בבעיה כשהוא מחפש בית חולים להתמחות בו. יש מחסור באחיות וגם שכרן אינו הולם – שוב, כדי לחסוך כסף. יש מחסור בתרופות ויש מחסור בציוד. עד כדי כך, שמשתמשים שימושים חוזרים בציוד שמוגדר "חד פעמי". יש מחסור בציוד מתקדם כמו מכשירי MRI, אין מספיק יחידות טיפול נמרץ יקרות – וגם לא מספיק מיטות "פשוטות". במדדים מקובלים, כמו מספר מיטות לאלף נפש – אנחנו בתחתית הסולם.
      אבל גם הרפואה הרגילה – לא בבתי חולים – סובלת ממחסור בתורים וממחסור ברופאים. כל מי שמנסה לקבוע תור לרופא מקצועי מקבל תור לעוד שבועות ארוכים, לעיתים לעוד חודשים שלמים.

      על כל זה אחראי – באופן ישיר ועקיף – בנימין נתניהו. גם כי רוב הזמן הוא נשא בתואר "שר הבריאות" נוסף לתואר "ראש הממשלה". גם כי התייחס למשרד הבריאות רק ככלי מיקוח פוליטי – ומינה לתפקיד סגן השר ליצן חרדי מושחת, שמתעניין רק בשאיבת כספים למגזר החרדי וחסר כל השכלה בסיסית כדי לתפקד כשר בריאות.

      אתה צודק לחלוטין, כשאתה קובע ש"המערכות, בהגדרה, לא מתפקדות ולא ערוכות לאסון".
      נחש מה? זו לא גזירת גורל.
      המערכות כן אמורות לתפקד ולהיות ערוכות לאסון. וזה רק כי מגיפה כן תתפרץ, רעידת אדמה קטלנית כן תגיע בעתיד (כי זו הסטטיסטיקה – וזה המקצוע שלך), ומאות אלפי טילים כן ישוגרו מלבנון על העורף.
      מישהו – ראש הממשלה, אם תרצה – אמור לדאוג שהמערכות תהיינה מערכות מתפקדות. אבל הן לא יכולות לתפקד בלי כסף. ואם הכסף הולך על קצבאות לחרדים, הגנה על גושי התנחלות קטנים ומבודדים, צוללות שמערכת הביטחון בכלל לא ביקשה, מטוס פרטי לראש הממשלה – אז אין כסף לצרכים של האזרחים בישראל. ל"חיים האמיתיים". וכך, בעוד ביבי מאיים בטיל הגרעיני האיראני – אנשים מתים בפועל, בחיים האמיתיים. כרגע,מנגיף הקורונה.

      ביבי וליצמן, כמו גם כל ראשי מערכת הבריאות – כולל סימן טוב המפוּחד – מדברים כרגע לפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית שתוקם. כל אחד נוקט בתרחיש נורא יותר, כדי שיוכל להגיד אח"כ "אמרתי לכם!". סימן טוב, נער אוצר בזוי שרק קיצץ תקציבים בהוראת הבוס סגול השיער, יודע שהאצבע המאשימה תופנה גם אליו. הוא גם דואג לכיסוי התחת שלו – ואם יש לו לב ומצפון, אולי הוא גם מתייסר על כך שאנשים מתים וימותו עקב פעולותיו לאורך השנים.

      לא, לא מגיעה לאף אחד מהם הנחה באשמה.

      אהבתי

    • ג'ק אתה מפתיע אותי,איזה הנחה ולמי ??? ליצמן שר הבריאות כבר 2 קדנציות,נתניהו היה אחראי על הבריאות כל ה11 שנה שהוא ראש ממשלה וכשליצמן רק סגן שר,שניהם ייבשו את מערכת הבריאות למוות,מנעו תקציבים,קיצצו בלי רחם,מערכת הבריאות עמדה לקרוס בגללם באופן ישיר,על מה לעשות להם הנחות לא ברור לי.ליצמן חדל אישים ממלמל מנטרות דתיות עם שועל על ראשו ונתניהו מנסה לכסות תחת עם תרחישי אימיים שבסוף התהליך גם יאמר שהזהיר שיתממשו,אבל באה הקורונה וחשפה את המחדל הגדול ביותר שהיה במדינת ישראל מעולם ומי שעמד בראש המערכת ישלם גם ישלם אני מקווה,בושה שיש אנשים שחומלים על הצמד האטום הזה
      טליק

      אהבתי

  3. גם אני מקווה שאת טועה אבל אני ממש לא מבין…
    משום מה הקטע של האחיין לא מופיע אצלי.
    סוף שבוע נעים ובריא!

    אהבתי

  4. אם יש בי פחד זה השלב פוסט-קורונה, בה ממשלת החירום תהפוך לממשלה ותשכח את כל דיבורי הדמוקרטיה. לצערי על פי המידע גנץ רוצה להיות יו"ר הכנסת ולהשאיר ראשות ממשלה אצל הביבי.

    אהבתי

  5. אוי עדה את כל כך מהדהדת את התחושות והרגשות שלי! כל כך נכון וכל כך עצוב ובעיקר מרתיח.
    וגם צודקת בכך שמשום שכרגע אין לנו הרבה מה לעשות עם זה (פרט להשתתפות במחאות השונות והיוזמות השונות שמתעוררות – כמו הפגנת הפייסבוק שהיתה במוצ"ש) אז טוב שנקשיב לאחיין שלך ולדברים נעימים אחרים, נקבל ונעביר זה זה בדיחות….ניזהר על נפשותינו ונפשות יקירנו….ונחכה לימים טובים יותר

    אהבתי

  6. בינתיים, המציאות עולה על כל דמיון:
    בני גנץ מועמד יחיד לתפקיד יו"ר הכנסת! כשבכיסו מנדט מהנשיא להרכבת ממשלה!
    אם ייבחר – הבחירה תהיה בקולות הימין. "כחול לבן" תפורק.
    איזה ביזיון!
    לא יאומן!

    אהבתי

    • לא הבנתי את התגובה שלך.
      מה הקשר בין היבחרות ליו"ר הכנסת ופירוק "כחול לבן"?
      למה שגנץ יסכים לשלם מחיר כזה מופקע בשביל התפקיד הריקני הזה?
      איך שאני רואה את זה, זו פשוט אסטרטגיית בוז'י הרצוג קלאסית. לא פחות ולא יותר.

      אהבתי

      • מאיר כהן מסיעת יש עתיד שהתנגדה לכניסת כחול לבן לממשלה היה אמור להבחר ליו"ר הכנסת,נתניהו איים שאם כהן יבחר,יופסקו המגעים לממשלת אחדות,גאנץ הבין שמישהו מהסיעה שלו חוסן לישראל חייב מבחינתו להציע שםלהבחר ליו"ר הכנסת שבכוחו ללחוץ על נתניהו בסופו של תהליך לחתום על הסכם רוטציה כדי שגנץ יכהן כראש ממשלה לחצי קדנציה,לפיד התנגד שגנץ יבחר,פרק את כחול לבן וגנץ שהציע את עצמו ליור הכנסת נבחר בקולות הליכוד והימין ועכשיו יוכל לחתום עם נתניהו על הסכם לממשלת חירום,אם נתניהו יתמהמה בלחתום על ההסכם גאנץ יפעיל את סמכותו וילך על הראש של נתניהו בחקיקת חוק שנתניהו לא יוכל לכהן כהונה נוספת,זה השוט שיש לגנץ על נתניהו,אבל נתניהו קוסם ועוד יעשה קסם שגנץ הטיפש והתמים יאכל את הקסם וישאר עם שום דבר ביד
        טליק

        אהבתי

  7. אני חושבת שזה משהו בתרבות הישראלית (אולי גם אמריקאית? אני לא בטוחה) לא לעשות כלום, להיות שאננים ואז לתת פול גז בשניה האחרונה, כשהמצב כבר באמת קריטי. זה בולט עכשיו עם הקורונה, לפני כמה חודשים אלה היו הגשמים ותשתיות כמו של מדינה מתפתחת. מישהו עכשיו מתכנן תעלות ניקוז לחורפים הבאים? מישהו בודק מה מצב הבולענים המסוכנים באזור ים המלח? מישהו מסתכל מה קורה עם המהגרים הרבים שכרגע הם להם לא עבודה ולא מקום לגור בו? מישהו מתכנן מערך הסברה והבאת חיסוני שפעת מספקים לחורף הבא? אני בספק.
    אבל נתקלתי בזה הרבה גם במחקרים, עבודות, כנסים, טיולים. זה יוצר מצב שאנחנו כל הזמן עסוקים בדחוף מאוד ספציפי, לא רואים את התמונה המלאה ועוברים מטקטיקה אחת לאחרת בלי שום אסטרטגיה אמיתית. נראה לי שזה פשוט ככה, שיש אדם אחד במדינה שאפילו יודע לנצל את זה שוב ושוב לטובתו האישית ושכרגע המצב הוא שאנחנו צריכים לקחת את זה בחשבון ולתכנן את העתיד בעצמנו.

    אהבתי

  8. אני לא מאמין לאף אחד במערכת הבריאות,לא לסימן טוב ההזוי ולא גרוטו או לב שמחפים על השר כנראה או על שמם הטוב השד יודע מה.
    מה שקרה שם זו שערורייה שהמחדל ביום כיפור נראה ילד קטן ותמים ליד האסון הזה
    טליק

    אהבתי

    • קשה לדעת באיזו מידה זו שערורייה ומחדל ובאיזו מידה זה באמת משבר שלשום מערכת בריאות אין כלים להתמודד איתו. אבל זה שאין מספיק מסכות ונהלים כדי שרופאים לא יידבקו מחולים
      – זה באמת קשה עיכול.

      אהבתי

  9. האמת אני לא ראיתי פחד בעינים שלו, שיעמום ותשישות -זה כן
    ובקשר לנעשה בפוליטיקה היום זה כבר עובר לי מעל הראש, לא מבינה, כבר לא מנסה להבין,
    ולא רוצה לפסול – כי הפוסל במומו
    אזוכמו שאמרת למעלה, העיקר שיש כבר ממשלה

    אהבתי

    • את המהלכים האחרונים גם אני לא מבינה. אבל רוצה לקוות שהם הביאו לסיומה של השנה הזאת של לא ממשלה, לא כנסת ולא כלום.

      Liked by 1 person

סגור לתגובות.