על ההפחדה

כבר אמרו חז"לינו, If you can't win them, join them, ואם אתה לא מצליח לשכנע אותם, תכריח אותם, ואם הם לא מספיק לחוצים, תלחץ אותם עוד יותר, ואם הם לא משתכנעים, תפחיד אותם.

אז הגענו לשלב ההפחדה. שיאו בפרסומות בטלוויזיה שבה מחלימי קורונה נבחרים מספרים על אימי המחלה. מסקנת הסיפורים: שימו מסכות.

עכשיו, אני מעולם לא הקלתי ראש בקורונה. בעיניי, כשאומרים שהיא כמו שפעת, אין הכוונה שהיא קלה כמו שפעת, אלא ששפעת יכולה להיות קשה לא פחות מקורונה. מה עושים כדי להתגונן מפניה – זה כבר סיפור אחר. מאז פברואר אני טוענת שעד שלא יחלו מספיק אנשים זה לא ייגמר. זה לא אומר שצריך לזלזל (זו גם לא המלצה להשתתף במסיבות הדבקה) – זה רק אומר שצריך להיות מציאותיים.

אז מה יוצא מסרטוני ההפחדה? מי שמזלזל בין כך ובין כך לא צופה בהם, וגם אם צופה – לא מתרשם.

מי כן צופה? אני ושכמותי. מה זה עושה לנו? מלחיץ אותנו עוד יותר. וזה למרות שאנחנו כל הזמן מקפידים על מסכות. נשבעת.

בשביל מה אני מבלבלת על זה את המוח? כי היום ראיתי שלט חדש במרכז העיר. יש שם מקום אסטרטגי שבו העירייה תולה כל פעם שלט גדול אחר, תמיד בענייני קורונה. פעם 'יהיה בסדר', פעם 'נתגבר על זה ביחד' ופעם 'תזכורת מסכה' (בלי הפחדות), וכאלה. והיום, בשלט החדש, יש ציור של כדור-קורונה עם הקוצים, והוא כמעט חמוד, ולידו כתוב: 'זוכרים אותי? אני עדיין כאן'.

זה כל השלט. בלי איומים והפחדות. בלי חום גבוה והתעלפויות וחשבתי שאמות. וזה מצא חן בעיניי, ואפילו אמרתי שהעירייה האלה חמודים.

זהו, אין punch line.

27 מחשבות על “על ההפחדה

  1. הקורונה כאן – והיא לא הולכת לשום מקום.
    הקורונה אפילו חזרה לניו זילנד, שהכריזה שהיא נקיה מקורונה. ושם, איך נאמר, מי שגר במספרים גבוהים אלה דווקא הכבשים – ואפילו הן לא חיות בצפיפות…

    אפשר היה להכחיד אותה בארץ כמעט לחלוטין, אם היו באמת סוגרים את השמים בהתחלה, באמת מבודדים את בני-ברק כבר בהתחלה.
    אבל לא עשו את זה כמו שצריך.
    ועכשיו רבים משוכנעים שהקורונה כבר מאחורינו – בעיקר צעירים, שפחות חוששים מהמחלה, ולא ממש אכפת להם מקשישים שמתפגרים.

    והעם, שנשא עיניים אל מנהיגיו – גילה שהם שמים זין:
    ביבי, ריבלין, גלנט, ליברמן, שאירחו את משפחתם לליל הסדר. שר הבריאות (!!!) שהתעלם מהנחיות המשרד שלו וחלה בעצמו. ועכשיו, פרופסור (!!!) גרוטו שמאשר את הגעתו של טדי שגיא למסיבה עם עומר אדם וזיקוקי דינור. הנחיות מטומטמות, שהיה ברור שכבר אי אפשר לאכוף אותן (איסור להגיע לחופי הים), בלגן וחוסר תיאום (הרכבת, מופעי תרבות, החזרה ללימודים, סיום שנת הלימודים, וכו).
    כן, החזרה ללימודים התבצעה ממש בצורה מטומטמת – ומספר התלמידים החולים (וגם מספר המורות החולות) זינק פלאים.

    וכמובן: המשבר הכלכלי וההבדל בין ביבי שמבטיח הבטחות – לבין חשבון הבנק שנותר ריק…
    המשבר הכלכלי הוא זה שיכתיב חזרה לחיים בכל מקרה, גם עם קורונה בנסיקה. זה מה שקורה כרגע.

    הסגר אמנם עשה את העבודה שלו, המספרים ירדו והעקומות השתטחו – אבל חגיגות סיום הקורונה היו מוקדמות מדי, כמו החגיגות של גנץ כש – 62 ח"כים המליצו עליו לנשיא…
    אז ביבי כאן כדי להישאר – וכמוהו גם הקורונה.

    בכל מקרה, ללא חיסון וללא תרופות אפקטיביות לריפוי – אף אחד לא יכחיד את הקורונה חוץ מאלוהים (בד"כ המגיפות פשוט נגמרות…).
    כמו שהספיקו שתי תיירות בריטיות כדי להחזיר את הקורונה לניו זילנד – שום סוג של "שמיים פתוחים" לא יוכל לעמוד בפני הנגיף. ואי אפשר להישאר סגורים לנצח, בסופו של דבר החיים נמשכים.
    כלומר, עבור מי שלא מת מקורונה (או מת, ככה, באופן כללי)…

    הרבה איחולי בריאות!

    אהבתי

    • לי נראה שהקורונה תתגבר בכל מקום שבו יפסיקו את הסגר – עד שיהיה מספר מספיק של אנשים מחוסנים. גם לו היו סוגרים כאן את כל הטיסות – ברגע שהיו פותחים שוב, זה היה מתחיל שוב. מוכרחים לחשוב על שיטה אחרת, עם כמה שיותר שכל וכמה שפחות הצהרות בומבסטיות מסוג 'אנחנו עושים את זה יותר טוב מכל אחד אחר בעולם'.
      תודה על האיחולים, ואכן, בריאות לכול!

      Liked by 1 person

  2. גם התחושה שלי היא שהפחדות לא עובדות, אבל עובדה שמשתמשים בזה כל כך הרבה (לא רק בקשר לקורונה), אז אולי אנשי המקצוע בתחום מכירים מחקרים שאומרים אחרת. ולגבי הקורונה עצמה, אני חושב שאנחנו על עברי פי פחת, וצופה שתוך כחודש הסגר יחזור.

    אהבתי

    • לא יודעת מה אומרים המחקרים, אבל העובדה שיש כל הזמן צורך בהפחדות בכל דבר ועניין אולי מוכיחה שהשיטה לא מאוד יעילה.
      ואשר לתחזיות – אני לא טובה בזה, עדיף שאשתוק:)

      אהבתי

  3. הייתי היום בעיר, לא ראיתי את השלט (איך לא נפגשנו?- איך לא?- כי לא נפגשים מאחורי המסכות. לא רואה בעיניים. הולכת כמו עיוורת). אבל שמתי לב לצאלונים ולבוגנוויליות שהשנה צבעוניים יותר. נועזים יותר. גבוהים יותר. קוצניים יותר ( הבוגנוויליות). ולעיתים קרובות אני מרגישה בתוך חלום בלהות ולא מצליחה להתעורר. הפוסט שלך מעודד אבל התגובות שקראתי עד כה לא.. ממש

    אהבתי

    • השלט הוא בכניסה לשדרות ח"ן. הצאלונים נהדרים. ממש נהדרים.
      זו תקופה מאוד קשה, אני חושבת שכמעט לכולם, לכולנו. מתי שהוא זה יעבור, או ישתפר, או שאנחנו נתרגל וניקח פחות ללב – מה שיבוא קודם. חזקי ואמצי:)

      Liked by 1 person

  4. אם מה שצריך זה להגיע למספר מסויים של חולים שיהיו גם מחוסנים, ואם ידוע שילדים חולים רק בצורה קלה, אז פתיחת בתי הספר היה צעד נבון. אבל אני לא משוכנעת שצריך להגיע למספר מסויים של חולים. אני פשוט לא יודעת. גם זו מן אמירה בטוחה שאני לא בטוחה בה כלל.

    אהבתי

    • אין לי תשובות להציע. שמעתי פה ושם שבסופו של דבר, סטטיסטית, אחוז החולים והמתים הוא נתון די קבוע – מה שמשתנה זה בעיקר הפיזור שלהם על ציר הזמן. אז מנסים לפזר כדי שבתי החולים לא יקרסו מיותר מדי חולים בבת אחת, וגם מתוך תקווה להרוויח זמן עד שימצאו חיסון או תרופה, אם ימצאו. בינתיים הנתונים שנמסרים באתרים השונים הם כל כך מבולבלים וסותרים, שאי אפשר להבין מהם שום דבר.

      אהבתי

  5. הקורונה פה כבר יותר מדי זמן ואנשים התרגלו לקיומה, זאת אומרת שהפחד החל להתפוגג, שלא בצדק. מקפידים פחות ואחוזי ההדבקה עולים. אין כאן ניסים. מה שמבשלים אוכלים.

    אהבתי

    • כן, כך זה נראה.

      השאלה מה לעשות בעניין. התשובה לא פשוטה, ולי בטח אין מספיק ידע כדי לענות עליה.

      אבל אני רק חושבת שכדי לעורר אמון בציבור ולגרום לו לשתף פעולה, זה לא רעיון טוב להפחיד אותו, וזה בטח לא רעיון טוב להגיד כל פעם את ההפך, כמו שעשו אצלנו. וכרגיל, לשקר זה הרעיון הכי גרוע (ע"ע 'המסכות מזיקות', 'הבדיקות מזיקות', ושאר הבלים שבהם האכילו אותנו בהתחלה רק בגלל שהיה מחסור בציוד – במקום להגיד את האמת: חסר, תאלתרו, זה יכול לעזור במידה מסוימת). כשמתייחסים לקבוצה גדולה של אנשים כאילו הם אידיוטים פורעי חוק, בסופו של דבר הם מתנהגים בדיוק ככאלה.

      אהבתי

  6. שיטת ההפחדה היא השיטה החביבה על הממשלה הנוכחית (האינסופית, כך נדמה) שלנו – ובמיוחד על ראשה. הוא מיישם אותה בכל התחומים (מי אמר איראן?) וכמו שענית לאחת התגובות – העובדה שמשתמשים בה שוב ושוב רק מראה שהיא לא באמת יעילה.
    מי שמגיב להפחדות האלה הם באמת בעיקר אותם אנשים שמלכתחילה לקחו את ההנחיות ברצינות. ואלה שלא – אפילו לא רואים אותן. ואם כן, לא מתייחסים.
    מה שכן, אחרי שהיה בדיור המוגן של הורי מקרה קורונה ראשון (מטפל שהיה מגיע למחלקה הסיעודית) פתאום אמא שלי מדווחת שהתור בבדיקת החום והרישום לחדר הכושר ולבריכה נהייה מרווח יותר, ואנשים התחילו לשמור מרחק. אז גם זו לטובה.
    אגב, אותו מטפל שהתגלה כחיובי לקורונה כנראה לא הדביק אף עובד אחר ואף דייר במחלקה – לפחות על סמך הבדיקות שבוצעו עד כה (מקווה שתהיה נאגלה שנייה של בדיקות, שהרי ידוע שיש false negative בבדיקות האלה), מה שמרמז לך ולי שהשימוש במסיכה ובהיגיינה אכן עובד!

    אהבתי

    • אני די משוכנעת שהאמצעים שהזכרת עובדים, גם אם לא במאת האחוזים. ובהתחשב בעובדה שהחלק הזה שלהם – מסכה ורחיצת ידיים – הוא יחסית קל לביצוע, ממש חבל שלא מקפידים יותר.

      אני אכן מאמינה שכשאנשים פוחדים, הם זהירים יותר. השאלה אם ההפחדה שלהם באמצעים החביבים אצלנו היא באמת מה שיגרום להם לפחוד. התשובה היא שזה לא נראה ככה. אחרי שבלבלו את המוח עם כל כך הרבה הוראות סותרות, אנשים כבר לא מאמינים. וזה נורא עצוב.

      Liked by 1 person

  7. ראיתי את הקורון בשד חן
    הוא לא לגמרי חביב, הוא מספיק גדול. בשביל להתריע אך לא להחריד
    ועושה את העבודה, בבחינת כל הזהירות שאינה תוכנית כבקשתך, ושלא יחששו אנשים להיות "הפריירים של השכונה" כאשר הם חובשים מסכה
    אפילו הרופאים לא בטוחים בכל ההבטים של המחלה, והיא עדיין לא אמרה את המילה האחרונה אז אני נגד וכיוח של הדיוטות (הדיוטות בבחינת חוסר בקיאות בנושא מסוים) בדברים הרי גורל

    אהבתי

    • להתריע בלי להחריד, כפי שהגדרת, נראה לי התמהיל הנכון ביותר.
      שמעתי אתמול את בר סימן טוב אומר שלמרות שלמדנו על המחלה המון, עדיין לא יודעים עליה כלום. הוא אומנם לא כוס התה שלי, אבל הוא היטיב להגדיר. קצת ענווה לא תזיק לאף אחד.

      Liked by 1 person

  8. באמת שאני משתדלת לצאת רק למקומות שאני חייבת. תמיד עם מסכה ולרוב גם כפפות
    אף אחד לא יודע מה הקורונה המחורבנת הזו עושה. פעם הבטיחו שילדים ונוער לא יידבקו ומשנדבקו אמרו שהם פחות מדבקים אחרים. פעם חשבו שגל א' הסתיים ואז עולה גל ב' וכן הלאה הקורונה ממשיכה בשלה רק בלי פרסומות נעה בין הגלים ומפחידה.
    רק בריאות לכולם.

    אהבתי

  9. מאוד מסכימה אתך לגבי הפחדה.
    כך היה גם עם הסיגריות …זה משפיע על המשוכנעים ואפילו מפחיד יותר ומי שלא בעניין – גם זה לא מזיז לו
    ויופי של חושבים יש בעיירה שלכם.
    אצלנו העיירה בעיקר מוציאה משאיות מצב רוח עם מוזיקה בקולי קולות וזריקה של ממתקים לילדים שרודפים אחריה (טוב, עכשיו הפסיקו – לקחו פסק זמן כי נגמרו הסיבות ואולי הממתקים…)

    אהבתי

    • באמת חשבתי השבוע על הפרסומות נגד עישון. הייתה תקופה שעיצבו אותן כך שהיו מפחידות ואפילו עוררו גועל. זה כנראה לא עזר, אז הפסיקו.
      ואז חשבתי על פרסומת חדשה יחסית שמנסה לשכנע אנשים לא להיכנס לים כשאין מציל. היא לא מפחידה, אבל נורא עצובה, ובעיניי היא יותר אפקטיבית. אבל אולי זה רק אני.

      Liked by 1 person

  10. קשה לי על העולם שאנחנו חיים בו. זה שאנחנו נאלצים ללכת עם מסכות תוך כדי טמפרטורה מוגזמת בקיץ, זה אנחנו הבאנו את זה על עצמנו. וזה מה שהכי כואב לי בכל הסיפור. הקורונה זו רק דוגמה קטנה וזניחה לזה שהעולם מדרדר בגללנו, וגם כשהיא תיגמר נצטרך לדאוג בגלל ההתחממות הגלובלית, זיהום הסביבה ועוד ועוד שיישארו איתנו אם לא נשנה כלום, עד האפוקליפסה, שקרובה יותר ממה שאנחנו מעדיפים לחשוב

    אהבתי

    • האמת שלא ברור מה הביא עלינו את הקורונה – אולי התנהגותנו הגרועה, אולי דברים אחרים. עוד שנה-שנתיים אולי נהיה יותר חכמים. בינתיים – די מגששים באפלה. ואשר למה שיקרה בעתיד, אני תמיד אומרת: אולי. ואולי אחרת.
      מה שלא אומר שאין צורך לשפר כאן המון דברים – ודאי שצריך. השאלה רק כמה זה יעזור.

      אהבתי

      • אם אני לא טועה, בעלי חיים שנמצאים במשחטות ומגודלים בכמויות גדולות, בשטחים קטנים ללא הקפדה על היגיינה, מעבירים מחלות אחד לשני וחלקן יכולות לעבור לבני אדם, וככה התפתחו חלק מהוירוסים ההמוניים. אז נראה לי שזה יעזור להפחית צריכה מהחי. וגם אם לא נשפר, אנחנו מקלקלים מספיק גם ככה. כל מי שלא עושה כלום משאיר לאנשים שעושים כסף מזיהום הסביבה הזדמנות לעבור על החוק. ואף פעם לא מספיק להם, הם תמיד ירדפו אחרי כסף גם אם יהיה להם המון ממנו

        אהבתי

סגור לתגובות.