סגר ב', פרק 2

(זה כבר כמו רשימת הפרקים בנטפליקס, מסודרת לפי עונות)

בילדותי תמיד אמרו אצלנו בבית שבכל מקום שיש בו שני יהודים, יש לפחות שלוש דעות. הם כל כך צדקו, למרות שאת הקורונה לא ידעו לדמיין אפילו בחלומותיהם הפסימיים ביותר.

אז עכשיו, במקום לעסוק במספר התקנים של צוות רפואי שיתווספו (אם יתווספו) לבתי החולים הקורסים (אם הם קורסים, הרי המידע המתקבל [אם הוא מתקבל] הוא כרגיל סותר) – במקום כל הנ"ל, מתווכחים על תפילות והפגנות. איש איש מהפוזיציה הצפויה שלו, כמובן, ולכן הוויכוח מייגע במיוחד, כי הרי ברור מה כל אחד יגיד עוד לפני שאפילו פצה את פיו (אם כי קלמן וסגל הפתיעו אותי אתמול כשהתרגזו בתוכנית שלהם על המתפללים הגודשים את בתי הכנסת; מודה שזה לא היה צפוי).

אם מוותרים לרגע על האידיאולוגיות, העקרונות הקדושים ושאר ירקות, אפשר להגיע לעובדות מאוד פשוטות:

  • הפגנות וחופש הדיבור הם מיסודות הדמוקרטיה.
  • חופש הפולחן – כנ"ל.
  • בימי קורונה לא טוב להתקהל. בטח לא בחללים סגורים.
  • רצוי לא להגזים בהתקהלות גם תחת כיפת השמיים. אפילו אם יש סיבה טובה.
  • בחברה דמוקרטית ואחראית, לא צריך לחכות שהשלטונות ינחו, יצוו, יגבילו ויענישו. אפשר פשוט להפעיל שיקול דעת אחראי, איש איש לעצמו.

מסקנה מכל הנ"ל: שכולם יפעילו שכל ישר ואחראי, בלי לחכות שהכנסת והמשטרה יעשו זאת במקומנו. שיתפללו בעיקר בחוץ, ורק מעטים בפנים. וגם בחוץ – בזהירות. על המרפסות, על המדרכות, באיי תנועה ובפארקים. אלוהים נמצא בכל מקום (ולא, אני לא לועגת), הוא ישמע גם מהמרפסת. אפילו מהמטבח שלי הוא שומע (ניסיתי לא פעם). ושייזהרו עם ההפגנות. שיתחלקו לגשרים רבים, ושלא יתקהלו עד צאת הנשמה בבלפור.

אפשר גם להיות יצירתיים בהפגנות. דגלים שחורים, אם רוצים, אפשר לתלות במרפסות, בחלונות, על המכוניות הנוסעות, על ספסלים ברחוב. מה שתרצו. מכירים את המפעל של הדלקת נר נשמה באינטרנט? אפשר להניף דגל שחור גם שם. או דגל אחר. או שלט. הראש היהודי טוב בלהמציא פטנטים – אז קדימה, תמציאו. תאלתרו. תצאו מהחריץ של התקליט ותעברו לחריצים אחרים. רק אל תתקהלו. תלכו בקבוצות קטנות, ועם מסכות, למען השם. גם מזג האוויר משתפר, הן כבר פחות ממררות את החיים, אז קדימה.

וחוץ מזה, הטיעונים בנוסח 'אם לו מותר, אז גם לי', ו'הוא התחיל' הם נחמדים מאוד בשביל גן ילדים – אבל בואו, כבר עברנו את הגיל. ואולי הגיע הרגע לגלות גם קצת נדיבות אחראית: אני מוותר קצת, בוא תוותר גם אתה. אפשר לנסות.

ושנהיה בריאים ונצא כבר מהברוך הזה, כי זה עולה לכולנו בבריאות, ולא רק על נגיף קורונה אני מדברת.

33 מחשבות על “סגר ב', פרק 2

    • האמת שאני חושבת שאת הקורונה ינצח רק הזמן, ובשביל זה מה שהכי צריך זה סבלנות. אבל בינתיים כדאי גם להיזהר, כדי לא לעשות למרשעת הזאתי חיים קלים. שנה טובה!

      Liked by 1 person

  1. מעציב מאוד שהוא/אני ולמה היא בכלל – זו הרטוריקה העכשווית של הפוליטיקה הישראלית. מה שנקרא – הזנייה גמורה של "שיח זהויות" או "פוליטיקת זהויות" שהיתה השיח הפוליטי הפופולרי עם עליית ש"ס, תגברה עם "ערס פואטיקה" והפכה לפארסה גמורה בעידוד מטורללי בלפור ושולחיה.
    אבל
    אני מסכים אתך בענין השכל הישר, האחריות האישית… אבל גם בספקד בפגינו כנגד החלטות הממשלה לענייני סגר. תרבות קפיטליסטית ואינדווידואליסטית שטחנה במשך כמעט מאה שלמה על בעלות היחיד על עצמו והיותו המחליט הראשי על עצמו [ אם אני מצטט נכון את דן בן אמוץ, שציטט את איין ראנד או את הפרופסור המטורף, קרוי ], והבנה שפרלמנט/ממשלה חשובים מאוד, אבל "אני" ורק "אני" קובע כל עוד אני במסגרת הימנעות מפלילים ממש.
    בכל מקרה בת זוגי ואני לוקחים סיכונים מחושבים – היא נוהגת לביה"ס לחנ"מ כל יום, עוטה מסכה ומקפידה עד כמה שאפשר להמנע ממגע פיזי, אני יוצא רק לקניות ולהשגת תרופות.
    חג שמח

    אהבתי

    • אתמול קראתי איזה הסבר שכבר עכשיו אנחנו בגל השלישי (ולא השני כמו שחשבתי לתומי). ועוד קראתי בשני מקומות שונים שיש מצב שהגל הזה יהיה הגרוע ביותר, ואלה שאחריו יהיו קלים יותר. יש למה לצפות:(

      אהבתי

  2. אני חושבת שהמושג "שכל ישר" הוא בעייתי בהקשר הזה, כאשר יש כל כך הרבה בלאגן, אי ודאות ודיס-אינפורמציה.
    שכל ישר מחייב הנחות יסוד מסויימות שעל פיהן ניתן לפעול. אז על אלו הנחות נכון להתבסס?
    שהקורונה היא וירוס מסוכן ומדבק? שמדובר בקונספירציה עולמית שקרית? שבתי החולים קורסים? שהסגר יפחית את כמות הנדבקים?
    יש כאן, לדעתי, יותר מדי בלבול וזגזוגים שמייצרים חוסר אמונה ביכולת של המדינה ושל החברה להתמודד עם משבר.
    בסדר גודל שכזה.

    אהבתי

    • שכל ישר הוא מחויב המציאות, תמיד ובכל מצב. היות שאנחנו לא כל כך סומכים על הרשויות (מסיבות שלא חשובות כרגע), השכל הישר הוא כמעט הדבר היחיד שנשאר לנו.

      אני לא מאמינה גדולה בקונספירציות, בטח לא עולמיות (כי הן מניחות מראש מנת משכל מאוד גבוהה של הקונספירטורים, ולדעתי אין להם כזאת).

      השכל הישר שלי (שאולי טועה, לא אכחיש) אומר לי כך: קורונה הוא וירוס שיש לקחת אותו ברצינות. הוא לא ישמיד את האנושות, אבל הוא יכול לגרום הרבה צרות, ומערכת בריאות שהייתה די חלשה באמצעים עוד מקודם תתקשה מאוד להתמודד איתו בהצלחה. מאוד ייתכן שנבואות הזעם תתבררנה כמוטעות: כבר היו דברים מעולם. נהיה חכמים יותר בעוד שנתיים שלוש. ובכל זאת בינתיים, לא יזיק לנסות להיזהר, אפילו אם לא יועיל. זה סוג של ניהול סיכונים: הסכנה, אם היא אמיתית, היא גדולה; אמצעי הזהירות המוצעים הם יחסית פשוטים; לכן שווה להשקיע בהם.

      ועוד משהו: בכל חברה (לא רק בישראל) יש כאלה שלא מצייתים, שמתכמנים, מזלזלים, משתמטים, מנצלים וכולי. אז אני חושבת שצריך לנהוג בהיגיון אפילו אם המזלזלים מקלקלים. אולי השכל הישר של הרוב ייצור חסינות עדר (שכלית) שתגן גם על מי שמסרבים להשתמש בו.

      Liked by 1 person

  3. אהבתי את ההשוואה לסדרות. הקורונה הזו אכן סידרתית, ונראה שהיא איתנו לעוד עונות רבות. עד שנלמד לחיות איתה או שימציאו חיסון, צריך בעיקר להשתמש בשכל ישר. ואת זה יש לך במידה מדויקת 🙂

    Liked by 1 person

  4. הצרה היא שקל יותר להאשים, במקום לבחון את ההתנהגות העצמית.
    עכשיו אפשר להפגין גם בוואטס אפ, מי שמאד רוצה להפגין יכול מבלי להתקהל או לסכן את עצמו והסביבה.
    יש לי הרגשה (ויהיו כאלה שיכעסו עלי) שזה הפך לשואו אוף.
    אם מחליטים סגר, אז כולם בסגר, ללא יוצא מן הכלל.

    Liked by 1 person

    • עדה ק. ואני שכללנו את השיטה: אנחנו גם מאשימות את הממשלה ואת משרד הבריאות, וגם נוקטות אמצעי זהירות ושומרות על ההנחיות. ככה אנחנו נהנות מכל העולמות 🙂

      Liked by 1 person

  5. עייפתי משלל התיאוריות, והתיאוריות על התיאוריות יש מהן כבר כל כך הזויות ופרנואידיות שהאומרים אותם בעצמם כבר לא חשים בתלישותן
    איך שלא יהי, אני תלשתי את עצמי מהמגוון הזה, אמרת 2 יהודים שלוש דיעות, אני אומרת לאחרונה יהודי אחד שלוש דיעות, לםי המצב רוח, לפי מזג האויר, לפי מה שהוא אמר או ההוא אמר
    עבורי זה כבר רעש רקקופוני צורם.
    די
    לא יכולה יותר
    במקום חדשות רואה את הסולטן. מעניין, אמיתי, על סולימן המפואר שבנה את חומות ירושלים. לדעתי עשוי היטב ומבריח מתופת הויכוחים

    Liked by 1 person

  6. באופן אישי, אני חושב שראוי שהסגר יהיה באמת סגר. שיסגרו את בתי הכנסת בחגים, את הישיבות, את המקוואות, וכו'. אם התשלום הנדרש לכך הוא עצירה זמנית של ההפגנות בבלפור – שאני מאד מאד בעד המשך קיומן – אז צריך לשלם את המחיר. אני גם חושב, שהמחיר הזה לא מאד גבוה. ביבי לא הולך לשום מקום, למרבה הצער. אפשר יהיה להמשיך להפגין נגדו גם כשהסגר ייגמר.

    אני גם חושב, שהיה עדיף שמנהיגי המחאה – אם ישנם כאלה – יכריזו שהם עוצרים זמנית את ההפגנות, מרצונם החופשי, כאקט של רצון טוב והתחשבות בצורך השעה. באופן הזה, לא היה צורך בחקיקה, או בתקנות, או במה שזה לא יהיה.
    אבל – וכאן נכנס כמובן "אבל" – מסתבר שביבי "חם" מאד על עצירת ההפגנות. יש דיווחים, שהוא רוצה לעצור את ההפגנות גם בתקופה שלאחר תום הסגר עצמו. את זה, כמובן, שאי אפשר ואסור לתת לו.
    אז יש את הוויכוח הנוכחי עם "כחול-לבן". כל כך מעייף…

    סגר צריך להיות סגר. לא עם אישור לנסוע לעבודה, לכל עבודה שהיא. לא עם אישור להפגין, למרות החשיבות של העניין הזה. ההפגנות, אסור שהן תהיינה תירוץ להמוני חרדים, שמוסעים באוטובוסים בניגוד לתקנות – עם שלט "להפגנה". סגר, כמו הסגר הקודם. אבל את זה, כנראה שכבר לא ניתן להשיג. הממשלה הרעה הזו כבר הרסה את כל מה שיכולה היתה להרוס, בעיקר את האמון של הציבור הרחב. אז הויכוח הוא "למה לו מותר מה שלי אסור?". רוצים לסגור את בתי הכנסת בחגים? אז בלי הפגנות בסגר, למרות הפגיעה בדמוקרטיה. כנראה, שאין ברירה.

    אהבתי

    • יש חשש שסוף העולם קרב ובא, אם לשפוט לפי העובדה שיש בין שנינו הסכמה די גורפת:)
      מנהיגי 'הדגלים השחורים' הודיעו כבר לפני כמה ימים שהם לא יפגינו בבלפור בזמן הסגר. מאוד הערכתי אותם על זה.

      אהבתי

  7. פינגבק: החטא ועונשו (סיפור לשבת וליום כיפור) – החיים שלי (או של אחרים)

  8. כשאני כבר מחליטה להקשיב לחדשות ולכל הלהג שיש בתקשורת אני עוד יותר מבולבלת . בעד, נגד ושוב מישהו בעד והשני נגד ( גם בוואטסאפ מגיעות כל מיני הודעות סותרות) ערבבו קורונה ופוליטיקה יחד , דתיים וחילוניים ומי יודע מתי נצא מכל הבלאגן הזה ! שרק נהיה בריאים !

    אהבתי

  9. פשוט נהדרת. פוסט נפלא. הלוואי והיו מקשיבים לך כולם, אבל זה כנראה יהיה הרבה יותר גרוע לפני שזה ישתפר…. גמר חתימה טובה!

    אהבתי

    • תודה. אולי זה תלוי באזור המגורים – באזור שלי אני דווקא רואה שדי מצייתים. שקט כאן כמו ביום כיפור, הולכים ברגל רק בסביבה הקרובה, באוויר הפתוח, בד"כ עם מסכות… אי אפשר להתלונן.
      גמר חתימה טובה !

      אהבתי

  10. אני חושבת שאחת הסיבות שההפגנות ממשיכות זו העובדה שביבי כל כך נחוש להפסיקן…
    ולגבי הסגר…הציבור כל כך איבד את האמון בהנהגה שאולי רק סגר ירסן אותו.
    אם כי לדעתי, אותם מגזרים שהכי לא ממושמעים ימשיכו במנהגם. אז אולי לא יצאו בהמונים מהערים או הכפרים אבל שם בפנים – לא תהיה אכיפה הווירוס ימשיך להשתולל. עד שימצא חיסון או עד שהמדינות יבינו כיצד להתנהל יחד אתו (ומהם סדרי העדיפויות שלהם).
    צום קל.

    אהבתי

    • הבעיה היא שבזמן סגר הווירוס יכול להמשיך להשתולל ולהדביק אפילו בתוך בתי המגורים, בתוך משפחות. את זה לא ממש אפשר למנוע (כי הרי לא תמיד יודעים מי מדביק), ולכן יש אפילו מומחים שטוענים שהסגר מזיק יותר משהוא עוזר. אין לי שום דרך לדעת מי צודק בוויכוח הזה.
      שנה טובה!

      אהבתי

  11. במדינה שלנו, קצת בעייתי להחליט על כלל אחד לכולם
    כי תמיד ימצאו אלה שיחריגו קבוצות אלה ואחרות ממה שנקבע לכולם.
    ולכן זה פתרון טוב שמראש נדון לכשלון.

    אהבתי

    • בעיניי, היה עדיף להתמקד בהמלצות במקום בכללים. וגם אז, ברור שלא כולם משתפים פעולה, זה דבר שצריך להשלים איתו, ולא רק כאן זה כך.

      אהבתי

סגור לתגובות.