יש ממשלה

אז יש ממשלה. בינתיים. נראה איך וכמה זה יחזיק. אני לא מאוד רגועה, אבל משתדלת לשמר אופטימיות זהירה.

על מה שקרה אתמול בכנסת כבר דובר מספיק. כן, אני יודעת שגם בעבר היו הפרעות לנאומים וקריאות ביניים, מכל הכיוונים. אבל אתמול זה בכל זאת היה מוגזם – בישיבה חגיגית, שהנוכחים והנוכחות בה לבשו את מיטב מחלצותיהם, כיאה לטקס, אבל לא חשבו שהם צריכים גם להתנהג, ולדבר – ולשתוק – כיאה לטקסים. העובדה שראש הממשלה היוצא אפילו לא טרח לאחל לממשלה החדשה הצלחה, ולו גם בחמיצות ולמען הפרוטוקול בלבד – היא אופיינית ומטרידה, שלא לדבר על הצווחות שקדמו לנאומו.

תומכי נתניהו חוזרים ומלינים על העובדה שהדבק היחיד המאחד את סניפיה המגוונים של הממשלה החדשה הוא 'רק לא ביבי'. על כך יש לענות, ראשית, שגם 'רק לא ביבי' הוא טיעון לגיטימי: מותר להתנגד לראש ממשלה אפילו אם נבחר בקולותיהם של שלושים מנדטים, מותר אפילו לייחל להחלפתו. אבל 'רק לא ביבי' זה גם – ובעיקר – רק לא הטרלול שאפיין את תקופת כהונתו. וזה כבר דבק לגיטימי עד מאוד, כפי שאפשר היה להיווכח באמצעות מופע האימים שאנשיו ארגנו לכולנו בישיבת ההשבעה (ולא אחזור שוב על חשיבות ענייני חנה בבלי, שעליהם כבר כתבתי מספיק).

חבר הכנסת אמסלם אמר לפני ימים אחדים שהממשלה החדשה נתמכת (רק) על ידי צפונבונים מרעננה ועד שכחתי איפה. אני מניחה שזה כולל גם אותי. לא אתחיל להתווכח כאן על כינויי גנאי למיניהם, ורק אזכיר לחבר הכנסת הנכבד שלממשלה הזאת יש שישים (ואחד) מנדטים, וגם אם נקזז מתוכם את מי שאולי הולכו שולל (ואולי לא) על ידי בנט, עדיין יש לה יותר מחמישים מנדטים, שזה לפחות בעשרים יותר ממה שיש לליכוד. וזה לגמרי מייצג מיליונים שיש להתחשב (גם) בדעתם.

לא יודעת כמה זמן תצליח הממשלה החדשה הזאת לשרוד. היא עתירת ניגודים (אם כי זה לא בלתי מתקבל על הדעת בשביל שיטת ממשל שמבוססת על קואליציה: זה בדיוק הרעיון של קואליציה), והיא עלולה להיתקל בקשיים על כל צעד ושעל. אם ראשיה ימשיכו לגלות בגרות ואחריות כמו שעשו עד עכשיו, יש להם סיכוי לא רע. ואם יעבירו תקציב וינהיגו כאן שיטת ממשל חסרת טרלול ומשעממת במקצת, נצא כולנו נשכרים. שהדנו במרומים שמגיע לנו קצת שקט.

עכשיו הזמן לגלות נדיבות של מנצחים. Don't rub it in , ממליצה האמרה האנגלית המפורסמת. צריך לזכור שיש עכשיו הרבה מצביעי ימין מאוכזבים וחרדים (ומי כמצביעי הלא-ימין מכירים את ההרגשה). אני מקווה שהם ישתכנעו שהשד לא נורא כל כך. יש גם להם מספיק נציגי ימין בממשלה החדשה, שהיא ממש לא 'שמאל קיצוני' (והו, הטרלול הזה של נתניהו, לקרוא לכל מי שלא מסכים איתו 'שמאל רדיקלי' ).

ובצד הציפייה לנדיבות של מנצחים, צריך לומר משהו גם למפסידים: צריך לדעת איך להפסיד. ממופע האימים של אתמול לא נראה שאתם יודעים. עכשיו העת ללמוד. וסליחה אם ההמלצה הזאת נראית מנוגדת להמלצתי הקודמת לנדיבות של מנצחים: בפשטות – הגיעו מים עד נפש. יש דברים שהם כבר בלתי נסבלים.

ובהצלחה לכולנו.

24 מחשבות על “יש ממשלה

  1. אכן יש ממשלה ואכן יש הקלה שמהולה בהרבה מאד חשש וזהירות יתר. אני מאחלת לנו ולהם המון הצלחה, שיחזיקו מעמד ושיגשימו את כל התכניות שניתנות להגשמה, שיתחילו לדאוג לאנשים של המדינה הזאת ולמדינה ולמנגנוניה הדמוקרטית החשובים ולא רק לעצמם כמו הממשלה הקודמת.

    אהבתי

  2. לא יודעת כמה זמן זה יחזיק, אבל יש שני דברים שצריכים להיעשות בדחיפות: חקיקה להגבלת משך כהונה מקסימלי כראש ממשלה\נשיא והוכחת יושר כדי לכהן כנבחר ציבור (בדיוק כמו שכל אזרח פשוט צריך לעשות לפני קבלה לכל עבודה במשרד ממשלתי).
    בנתיים אני אופטימית 🙂

    אהבתי

  3. מסכימה. לליכוד רבע מהמצביעים. 25% בדיוק. למה בכלל הם שלטו כל כך הרבה שנים? אילו לא היו משחדים את החרדים למיניהם, לא היו מכניסים אנשים שהיו מחוץ לחוק (בן גביר וכו'), לא היו מצליחים לשלוט גם עד כאן.
    אני ממש מפחדת מה יהיה כאשר או אם הם יחזרו. זה יהיה טרור ממשי לכל מתנגדיהם.

    אהבתי

  4. התביישתי אתמול במבול הצעקות ואחותי אמרה משהו נכון – לפחות הצועקים הם אלה שעברו לאופוזיציה. ולמרות שאני במחנה המרכז-שמאל, כל מי ששואל אותי למה לא הצבעתי לביבי אני אומרת לו תמיד – אני רוצה לתת הזדמנות גם לאחרים לאכזב אותי

    אהבתי

  5. כל כך שמחה שנמנעתי מצפייה במחול האימים הזה. שמעתי הדים על מה שהתחולל שם וכדי לשמור על ראש שקט הכי טוב לצפות בסרט, או סדרה מעניינת.
    ההיסטוריה תסתדר גם בלעדי.

    אהבתי

    • עשית את הדבר הנבון. אבל בהקשר הזה אני אף פעם לא מצליחה להיות נבונה – פשוט לא יכולה להתאפק מלצפות.

      אהבתי

  6. קודם כל:
    אני מסכים עם מה שכתבת.

    שנית:
    אמש אפילו לא היה לי כוח לשמוח. נתניהו כיסה את הכל, כולל הטקס, בשמיכה של חמיצות. אבל אני מאד שמח שנתניהו הלך הביתה. זה נראה היה חלום לא מושג – ופתאום הוא הפך למציאות.

    בנתניהו נתגלגלו כמה פתגמים. למשל: "כורה שחת בה יפול". ביבי הינדס את כניסת סמוטריץ ובן גביר לכנסת, מצד אחד – ושל מנצור עבאס, מצד שני. והנה, באופן מפתיע (עבור ביבי) שניהם לא הסכימו לפעול כרצונו, וגרמו לכך שיאבד את השלטון.

    שלא לדבר על הפתגם " אפשר לרמות חלק מהאנשים חלק מהזמן – אי אפשר לרמות את כולם כל הזמן".
    ביבי נוצח ע"י כל האנשים שהוא עבד איתם, שהוא רימה אותם, שהוא זלזל בהם, שהוא דרך עליהם.
    חבר אחד יש לי, שהוא ביביסט. הוא כל הזמן טען את מה שדף המסרים מבלפור לימד אותו לטעון: שביבי "גוליבר בין גמדים". והנה, מתברר שגם גמדים, שמאחדים כוחות, מסוגלים לקשור ולכפות את גוליבר. לנגד עיני ציור ישן מהספר "גוליבר" של פעם, ובו גוליבר שוכב שרוע על החול, קשור בהמון חבלים דקים ליתדות שתקועות בקרקע. בסופו של דבר, אף אחד מהשותפים הפוליטיים הפוטנציאליים לא האמין לביבי. אין ספק, מעשה הנבלה שביבי עשה לגנץ עם הסכם הרוטציה היה "שקר אחד רחוק מדי".

    הביביסטים עדיין ממשיכים ללהג. הם לא מסוגלים לעכל את ההפסד. יקח להם קצת זמן. מבחינתם בנט רימה אותם. את הבגידה של עמיר פרץ ואיציק שמולי, של אורלי לוי, ובעיקר של גנץ ואשכנזי שבגדו בהבטחת הבחירות העיקרית שלהם – הבגידות האלה באו להם טוב. רק כשבוגדים בהם, הם מתעוררים לקונן.

    ההנחה שלי היא, שזהו סוף עידן נתניהו. חבריו היקרים בליכוד, שעד כה התייחסו אליו כ"קוסם" שמביא שלטון – יפנימו שספסלי האופוזיציה קרים וקשים, ושאין בהם "כח, כסף, כבוד". יהיו כאלו שיתנפלו על הגוויה הפוליטית, תהיה מלחמת ירושה, יהיו מחנות פנימיים חדשים. נתניהו, שלא הביא ניצחון משך ארבע מערכות בחירות ואף סולק לבסוף מכס השלטון – כבר ייתפס כ"סוס מת". אלא שהמורשת המושחתת והמחליאה שלו תישאר איתנו עוד זמן רב. האיש הרעיל את המערכת הפוליטית-שלטונית ואת המדינה כולה.
    היום החבר הביביסט שלי התחיל שוב להתכתב איתי. בשלב מסוים כתבתי לו, ש"ילך לחפש עריץ להעריץ".

    אהבתי

    • האמת שגם אני חשבתי לא פעם שנתניהו הוא סוג של גוליבר, לפחות באופן יחסי לסובבים אותו. אבל מסתבר שגם הוא לא חסין מטעויות, והוא עשה לא מעט כאלה בשנה האחרונה.
      נדמה לי שאני זוכרת את הציור ההוא מהספר של גוליבר, עם החבלים הדקים והיתדות. נדמה לי שהיה לו בציור שיער ארוך וחלק, וזה תמיד התמיה אותי בילדותי.

      אהבתי

      • כן, אני חושב שאכן היה לו בציור שיער ארוך וחלק.
        זה היה מין איור כזה, בשחור לבן.
        כך, למיטב זכרוני.
        זה באמת היה מזמן… 🙂

        אהבתי

  7. לי אין ציפיות ממצביעי הליכוד.
    צר לי. יתכן ואשמים בכך הוריי, שלא שכחו לבגין את מופעי החוצות שהזכירו להם תמונות קשות מתקופות קשות.

    אהבתי

    • אני לא חושבת שהם מקשה אחת. הסתכלתי אתמול בעיון בשידור מהכנסת: לא כל חברי הליכוד השתתפו בקרקס הזה. חלק מהם ישבו בשקט, בהבעה של מבוכה עגמומית. אפילו להם לא היה נעים.

      Liked by 1 person

      • אמ-מה, עד אתמול היה להם נעים מאוד, זה ענה על האינטרסים האישיים והפוליטיים שלהם, להיות מאחורי חמי המזג, הפה הגדול, ההסתה, זלזול בבני אדם וכו'

        אהבתי

  8. לא ראיתי את מה שהתחולל אתמול בכנסת, יש ביבים שאני משתדלת לא לטבול בהם את רגלי, ואני לא מרגישה שהפסדתי משהו..
    והממשלה הזאת, אני רק מחזיקה אצבעות שהיא תחזיק מעמד עד שנזכר שאפשר גם בלי ביבי.

    אהבתי

  9. לי היו כמה דברים שצרמו לי
    ההתנהגות של אלה שהצביעו ליכוד, מוגזמת לחלוטין. מתנהגים כאילו סוף העולם הגיע.
    עזבי את זה שהם טוענים שרימו אותם כי בנט ראש ממשלה והוא "קיבל" רק 6 מנדטים (לכו ללמוד אזרחות ועל הדמוקרטיה במדינת ישראל כדי להבין שכן, זה אפשרי ואפילו חוקי למהדרין).
    לא אהבתי גם את זה שאנשים הלכו לחגוג בכיכר, כאילו מה הקטע בזה?
    זו לא פעם ראשונה שממשלה מתחלפת, וזו לא פעם ראשונה שמתחלף ראש ממשלה
    ההתנהגויות האלה מיותרות בעיני. וגם ממש ממש לא במקום

    אהבתי

    • מסכימה בשני הסעיפים: גם מצביעי הליכוד מגזימים בתחושת הטרגדיה שהם משדרים, וגם המנצחים לא תמיד יודעים איך לנצח. לא צריך לזרות מלח על הפצעים, ונדיבות והתחשבות לא יזיקו.

      אהבתי

סגור לתגובות.