אתמול בערב הייתי בקונצרט. הקהל, שכלל גם תלמידים, מחא מדי פעם כף בין הפרקים של היצירות, מה שנחשב להפרה חמורה למדי של מצוות 'לא תעשה' (לא מוחאים כפיים באמצע, רק בסוף).
אז לפני תחילת היצירה הבאה ביקש אחד הנגנים על הבמה לומר דבר מה לקהל, ואמר בערך כך:
אנחנו מתים על מחיאות כפיים, באמת – אבל הפרקים של יצירה הם כמו פרקים של ספר, ומקובל לקרוא אותם ברצף, בלי הפסקות [פירוש רש"י: בלי מחיאות כפיים].
ואז הוסיף: אבל אם אתם בכל זאת ממש מרגישים שאתם מוכרחים למחוא לנו כף גם באמצע, כי אתם ממש מתלהבים מאיתנו, אנחנו נבין.
כולם צחקו, גם מי שטעו קודם. אחרי זה, במעבר בין פרק לפרק, נמנעו ממחיאת כפיים, אבל חייכו קצת, ופה ושם נשמעו בעולם גם צחקוקים (שקטים).
אני אהבתי את זה – את האופן שבו האיש לימד את הקהל משהו חדש, אבל בלי להעליב ובלי להקטין ובלי להביך – ואם כבר צחק על מישהו, אז בעיקר על עצמו. ותוך כדי כך יצר גם אווירה נעימה ונינוחה באולם – גם בקרב הקהל וגם על הבמה.
*
עדה ק. מעירה ביובש: אופייני. זאתי מספרת שהייתה בקונצרט, ובמקום לספר מה ואיך, מבלבלת את המוח בעניינים שלא קשורים.
אכן. כזאת אנוכי.
נחמד לדעת שבני נוער עדיין מגיעים לקונצרטים ונחשפים למוזיקה קלאסית, בשביל זה שווה ״לסבול״ את אי הידיעה שלהם לגבי מתי למחוא כפיים
אהבתיאהבתי
לא רק שמגיעים, לדעתי רובם היו אפילו תלמידי מוזיקה. איכשהו כנראה לא כולם היו בקיאים בגינוני הטקס. לא נורא:)
אהבתיאהבתי
כיף שהיית בקונצרט ועוד יותר כיף שהיו צעירים ושעל הדרך הם למדו קצת על התרבות והמנהגים של האזנה לקונצרטים. מקסים
אהבתיאהבתי
תודה:)
אהבתיLiked by 1 person
אהבתי מאוד, עם כל הכבוד לעדה ק. (ויש כבוד!)
אהבתיאהבתי
תודה, משתינו:)
אהבתיאהבתי
למחוא כפיים באמצע יצירה זו בורות. מילא יש אנשים בורים אבל הם מבטאים את הבורות שלהם בקולניות כזו שמפריעה לקהל. המנצח החליט כנראה שבמקום להתעצבן הוא ינסה לחנך את הקהל, ואולי הוא הצליח במשהו, אבל הצחקוקים הראו שלא הצליח לגמרי.
אהבתיאהבתי
אני לא בטוחה שזה כל כך מפריע, זה בסך הכול עניין של נוהג. אז נכון, ברומא עדיף להתנהג כרומאי, אבל נראה שהמטרה הזאת דווקא הושגה בסופו של דבר. את הצחקוקים לא פירשתי כהוכחה לכך שהחינוך לא הצליח.
אהבתיאהבתי
זו באמת דרך מקסימה, שלא לדבר על התחושה שאת מתארת שהיא נתנה לקהל.
תודה שחלקת.
אהבתיאהבתי
על לא דבר, בשמחה:)
אהבתיאהבתי
בענייני חינוך הקהל הישראלי – יש מדינות שלמאחרים אין כניסה לאולם לאחר שנסגרו הדלתות והחל הקונצרט. ישראל אינה כלולה בהן.
אהבתיאהבתי
דווקא בענייני חינוך בקונצרטים הייתי מציעה להיות מתונים יותר. הקהל מתמעט והולך גם ככה, לא נראה לי רצוי להבריח אותו עוד יותר. הפתרון שמצא הנגן ההוא נראה לי יותר חינוכי והגיוני – ובדיעבד גם יותר יעיל.
אהבתיאהבתי
התכוונתי לכך שאיחורים לאירועים, הצגות, קונצרטים … הם מחלה כרונית (!) ישראלית. לדעתי, דווקא נושא זה ראוי מאוד לחינוך. מחיאות הכפיים בנושא הפוסט נובעות מבורות גרידא, אבל נראה שגם כל הרפורמות האחרונות של מערכת החינוך הישראלית אינן סגולה למיגור הבורות, אלא דווקא מקבעות אותה.
אהבתיאהבתי
זה חלק מהחינוך. לפחות מגיעים לקונצרט ומרחיבים דעת.
לעומת זאת, בשבוע החולף, ביום ההשראה הבינלאומי, חלקו פרסים ונשאו נאומיםנכמקובל.
אחד הפרוםסורים שזה לא הפסיק לנאום ואז היה פרץ של מחאות כפיים, לא הבין… חדב שמחמיאים לו. הסיטואציה מביכה כמעט שמשכו אותו בשרווח. באמצע דבריו דחפו לו את הפרס והוא המשיך.
אני הייתי נבוכה בשבילו. אבל הם היו מוגבלים בזמן.
אהבתיאהבתי
או התגובה ברחה והצלחתי להחזיר ולכן שלחתי עם השגיאות.
מקווה שמובן לך מה שכתבתי.
אהבתיאהבתי
הבנתי:)
אני מכירה את זה מכינוסים מקצועיים: צריך להקפיד בהם על לוח הזמנים ויש דוברים שחורגים ממנו ואז זה תפקיד היושב ראש להשליט סדר – וזה לא תמיד פשוט ולא תמיד מתקבל בברכה.
אהבתיאהבתי
אני דווקא רוצה להתנגד למה שכתבת.
את יודעת, אולי זו גם בורות מצידי – אבל זה נשמע לי סתם פלצנות.
כל ההרגלים האלו, של מה מקובל ומה נאה, כשלפעמים אין מאחורי העניין שום דבר חוץ מפלצנות לשמה.
נניח, האופן שבו האצולה הבריטית למדה לשתות כוס תה עם הזרת מונפת מעלה? או האופן שבו לכל מנת אוכל על השולחן יש את הסכו"ם המיועד עבורה? אני מסתדר עם סכו"ם אחד, אני לא צריך מזלג מסוג אחר לכל מנה.
באותו האופן, מה ש"מקובל" באולם הקונצרטים – הוא בעיקר נפיחה מלאת חשיבות עצמית.
שיעולים של זקנים (בואי נהיה ריאליים: זה רוב הקהל, בפועל) במהלך ההופעה, זה בסדר – אבל מחיאות כפיים בין הפרקים זה "BIG NO"?
ואגב, ההשוואה לספר?
גם ספר אין חובה לגמור ברצף אחד. רוב האנשים קוראים ספר בהפסקות – ופרק חדש בספר הוא מקום מצוין כדי להניח סימניה (או לבצע קיפול בדף הספר עצמו, שומו שמיים!) ולקחת אתנחתא (או סתם לפרוש לשינה…).
הקיצור: לטעמי על התזמורת לקבל את מחיאות הכפיים באהבה – ולא לנסות "לחנך" את הקהל חינוך חסר משמעות. מה שחשוב, זה שבא קהל להופעה – ועוד קהל צעיר. ואם הקהל הזה נהנה – מה עוד צריך לבקש?
אבל, היי, זו רק דעתי…
אהבתיאהבתי
זה לא לגמרי מנוגד למה שכתבתי למעלה בתגובה לתגובות של אסתי ושל מנהל פרפרים. זה באמת עניין של מנהג, שהוא חלק מתרבות. אבל תרבויות משתנות לפעמים, וזה לא בהכרח אסון כשזה קורה. במקרה הספציפי הזה ייתכן גם שמחיאות הכפיים באמצע מפריעות לריכוז של האומנים על הבמה, ובזה רצוי להתחשב.
כך או כך, נכון שצריך קודם כל לשמוח שהיה קהל צעיר ונלהב. ואכן, אם לשפוט לפי דברי הדובר על הבמה, הוא אכן שמח.
אהבתיאהבתי
לגבי התגובות הקודמות:
אני דווקא לגמרי מסכים עם "מנהל פרפרים".
איחור בזמני ההצגות הוא לא רק עניין של "תרבות" – אלא גם עניין של נוהל.
יש לנו מנוי להצגות תיאטרון – וההצגה תמיד מתחילה באיחור של 8 דקות.
כלומר, הזמן הנקוב איננו אפילו המלצה – הוא פשוט לא נכון. פשוט שקר.
אין שום סיבה שנשב ונחכה עוד 8 דקות לתחילת ההצגה, רק בגלל שיש מאחרים.
אין סיבה לזלזול בזמן הפרטי שלי.
ולא סתם "יש מאחרים" – האולם לוקח אותם, מראש, בחשבון. זה הנוהל.
כלומר, באופן היפותטי, אם בערב מסוים לא היו מאחרים כלל – עדיין ההצגה היתה מתחילה באיחור של 8 דקות.
אם ההצגה היתה מתחילה בזמן, באופן קבוע – אנשים היו לומדים לא לאחר.
אהבתיאהבתי
זה נשמע יותר כמו בעיית ארגון של הנהלת התיאטרון מאשר בעיה של מאחרים:(
אהבתיאהבתי
נחמד מאוד 🙂
אהבתיאהבתי
🙂
אהבתיאהבתי
אני אוהבת את שתיכן, אותך ואת עדה ק'. 🙂
וזה נחמד, מה שקרה בקונצרט, ונחמד שיש דור צעיר שבא לשמוע וללמוד. 🙂
אהבתיאהבתי
שתינו מודות לך:)
אהבתיאהבתי
ואני, אני מלא קנאה.
להצגה לא הצלחתי לקחת אותם. אם זה לא שעות ביה"ס, אני לא בא! הכריז היפיוף הגבוה, שככל שיפה הוא גם סתום לגמרי הנהו. [זה לא רק תקף לנשים].
האחרים מעשרה נשרו זה אחר זה עם תירוצים מטופשים שעוררו את זעם המורה [שבעצמו לא הלך, ובגלל זה כנראה הם לא באו].
אהבתיאהבתי
נראה לי שרוב בני הנוער שנכחו שם היו תלמידי מוזיקה. סביר שאותם קל יותר לקחת לקונצרט:)
אהבתיLiked by 1 person
נשמעת הבחלט דרך יפה ומכבדת ללמד קהל
אהבתיLiked by 1 person