דגלים

הרעש הגדול בעקבות תאורת דגל לבנון על בניין העירייה בתל אביב הוא עוד אחד מאותם דברים שקשה לי להבין. למה יש מי שזה הפריע להם כל כך?

בסך הכול אמירה פעוטה, משהו מעין: צר לנו שקרה לכם אסון כזה, מקווים שתתגברו עליו. לא הרבה יותר מזה. זה לא ישיב לחיים את המתים, לא ירפא את הפצועים, לא ישכך כאבים וחרדות ולא יפתור בעיות. מחווה קטנה של רצון טוב. מה רע בה? מה זה חשוב אם הלבנונים היו עושים דבר דומה לו היה האסון קורה אצלנו? זה הרי אפילו לא חשוב אם הם אוהבים את המחווה או לא (סביר להניח שרובם לא יודעים עליה, וגם בין מי שיודעים סביר שהדעות חלוקות. כזכור, לא כל הפרטים בהמון חייבים לחשוב באופן דומה). העיקר שהיא נעשתה, וטוב שנעשתה.

כך או כך, אם רוצים לבזבז זמן על ויכוחים, עדיף להתמקד בסיכוי העולה להליכה לבחירות נוספות, ממש בקרוב. זאת שערורייה מסדר גודל כזה שאני כבר ממש לא יודעת מה להגיד עליה. והיא תמיד נקשרת בראשי לחטא הקדמון – לפעם ההיא, לפני כשנה (וחצי?), שבה הצביעו 74 חברי כנסת, מן הקואליציה ומן האופוזיציה, בעד הליכה למועד ב' הראשון, ואפילו לא רעדה להם היד. אחרי שעושים דבר כזה פעם אחת, דומה שהפעמים הבאות כבר קלות יותר לביצוע.
בושה, ודגל שחור מתנופף מעליה.

23 מחשבות על “דגלים

  1. למי הזיקה גילוי האמפתיה? קצת אנושיות, הרי כולם בני אדם וכמו שנהוג לשלוח סיוע למדינות שעברו אסונות קשים, המעט שעשינו הוא הדלקת דגל בבניין העירייה. (נכון הצענו סיוע אבל סרבו).
    אנשים מחפשים דרך להוציא קיטור וכל דבר הוא טריגר.

    Liked by 2 אנשים

  2. כך הרגשתי אני בדיוק – למי כבר תזיק קצת אמפתיה. ואז אחרי ששמעתי תגובות צורמות מישראלים, שמעתי גם תגובות צורמות לא פחות מכמה לבנונים. חלקם ממש לא רצו, אפילו כעסו על המחווה. וזה גרם לי להתעצב עוד יותר ולהתייאש עוד קצת מהאנושות וההתעקשות שלה על שנאה ועל טפשות.
    והטפשות מובילה אותנו לחלקו השני של הפוסט שלך. אכן היד קלה על ההדק והמוח מתחבל תחבולות שבינן לבין שירות אזרחי המדינה אין שום קשר, והלב? מי יודע היכן נעלם לבם של חברי הכנסת?

    אהבתי

  3. חבר שלי – תומך ביבי מושבע – כעס גם הוא על הדגל הלבנוני שבתאורת בניין עיריית ת"א. גם אני לא הבנתי, מה זה מפריע לו. זה לא שיש בי צער עמוק על הפיצוץ בלבנון. מי שהולך לישון עם כלבים – מתעורר עם פרעושים. מי שנותן לחיזבללה להתחזק עוד ועוד – מתעורר עם פיצוץ בנמל. אבל בכ"ז, זה באמת אסון – ומתו חפים מפשע. אז קצת סולידריות – ולו למראית עין – בהחלט איננה דבר שלילי בעיניי. שאלתי את אותו החבר, אם הוא חושש שדגל לבנון על בניין העירייה ימריץ תל-אביבים רבים להתגייס לחיזבללה או לצבא לבנון…
    אנחנו מבצעים – למען תדמיתנו הבינלאומית, בעיקר – כל מיני מחוות כאלה. כמו אישפוז פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה בבתי חולים בצפון הארץ. אז בניגוד לטיפול ממשי בפצועים ממדינת אויב, שביום טוב (מבחינתם) היו שוחטים אותנו בשמחה (ונהנים, כפצועים, מטיפול על חשבון תקציב מדינת ישראל, תוך תפיסת משאבים כמו מיטות אישפוז, רופאים, תרופות ושאר מיני ציוד רפואי) – להדליק אורות בבניין העירייה, נראה לי ממש מחווה פעוטה.

    לגבי הבחירות: קראתי טוקבק שאמר "זה מה שקורה כשנוכל פוגש אידיוט" – ואני חושב שזה די ממצה את העניין. יחד עם זאת, היות וביבי הוא פחדן והססן – אני חושב, שהאפשרות שלא תהיינה שוב בחירות, היא אפשרות ריאלית. מספר המנדטים בסקרים, העומד על יותר מ – 61 מנדטים לגוש הימין ממש קורץ לו. אבל מערכת בחירות בעיצומו של משבר בריאותי, משבר כלכלי ענק, וגם מחאות מתפשטות ברחבי הארץ – מערכת בחירות כזו היא סיכון גדול מדי. אני לא חושב, שתהיינה בחירות. אבל כבר כתבתי לך: אם תהיינה בחירות, אני מקדם פניהן באהבה.

    הזהירו את גנץ – בעיקר לפיד ויעלון, בעלי הניסיון – שביבי שקרן שלא מקיים הסכמים והבטחות. אבל גנץ האידיוט חשב, שלו זה לא יקרה. ואולי כל כך התאהב ברעיון שהוא יהיה פעם ראש ממשלה, שפסע מסונוור לתוך המלכודת. אישית, היה לי ברור, שבאותו הרגע שגנץ פסע לממשלת אחדות – באותו הרגע נסתיימה הקריירה הפוליטית שלו. מישהו מנוסה אחר – איווט ליברמן – קרא לו באותו הרגע ממש "פגר פוליטי". אין הגדרה מדוייקת יותר.

    אהבתי

      • גם אני לא מבטיח ללכת להצביע…

        הנה, בין לילה, זכינו לעוד 100 ימי חסד לממשלה המשוקצת הזו – ולאישור התחזית שלי מאתמול בערב. פתאום לא חשוב להעביר תקציב. לא דו שנתי, לא חד שנתי – אפילו לא חד תאי… לא כלום.
        ככה אנחנו יכולים לראות בבירור, שהויכוח על התקציב הוא רק עילה. התקציב לא מעניין אף אחד. עובדה: אנחנו נעבור שנה שלמה, את כל 2020, ללא תקציב מאושר.

        אז הנה תחזית מעודכנת:
        בנובמבר, עם תום 100 ימי החסד, הויכוח על התקציב (זה של 2021) יתחדש במלוא עוזו. רק כי הויכוח על התקציב הוא, פחות או יותר, נקודת היציאה היחידה שנותרה לביבי – בלי שגנץ יהפוך אוטומטית, על פי חוק, לראש ממשלה מכהן.
        כל זאת, בהנחה שלא יפרצו משברים קואליציוניים אחרים, לפני כן.
        למשל: מה יקרה אם "כחול-לבן" יתמכו בהצעת החוק של "יש עתיד" למנוע הרכבת ממשלה ע"י נאשם בפלילים?
        דווקא המשבר הזה לא יקרה. גנץ ו"כחול-לבן" ימשיכו לפסוע במשעול חסר הבושה של בגידה בכל הערכים שאליהם הטיפו ועליהם התחייבו.

        ביבי משחק "על זמן". כל הזמן הוא מושך זמן. "או שהפריץ ימות, או שהכלב ימות". כמו שכתבתי, ביבי פחדן והססן. בטח ובטח כשמדובר בגורלו האישי. הסיכון בבחירות כרגע גדול מדי? נחכה עוד קצת. אולי מצב מגיפת הקורונה ישתפר? אולי עובדים רבים יחזרו לעבוד וכבר לא יהיו מובטלים? אולי ואולי.
        בכל מקרה, ביבי תמיד בוחר באופציה הפחות גרועה והפחות מסוכנת עבורו. ברור לו, שעדיף לפָנות את מקומו לגנץ ולהישאר "ראש ממשלה חלופי", מאשר ללכת לבחירות שבהן יפסיד וישאר ללא תואר. אבל עד אז – יעשה כל מאמץ להגיע לבחירות שבהן יוכל לנצח.

        אהבתי

        • נקודת האור היחידה היא באמת שנתניהו לא גיבור גדול – מעולם לא היה. זה דווקא לא דבר רע. זה מנע ממנו לסבך אותנו בכל מיני מלחמות מיותרות, ואולי גם ימנע ממנו להפיל עלינו עוד מערכת בחירות מיותרת. נראה.

          אהבתי

  4. על הסיכוי לבחירות נוספות אין לי מה לומר, יש לי אכזבה ענקית מכל הצדדים המעורבים. מלחמות אגו זה הדבר היחיד שמשנה למישהו שם.
    ובקשר למחווה – אנשים חושבים שצער על דברים שקורים לאחרים במזרח התיכון הוא על חשבון אמפתיה לאירועים בארץ. שזה חבל, הסיכוי ליחסים טובים יותר עם המדינות השכנות יהיה קיים (לדעתי) רק אם נראה אמפתיה גם לאנשים שכביכול אין לנו שום קשר אליהם

    אהבתי

  5. בשלב מסוים החלטתי שאני לא מתווכח יותר. כמות השנאה ללבנונים, על אף אסונם הגדול, הכריעה אותי בעוצמתהּ. מה גם שהם "לא הגיבו" כפי שמומחי הנימוס המדינאי בימין חושבים, אז בכלל.
    ברררררר
    תראי, השרה לענייני מחיאות הכפיים, הסרטן ושאר ניבולי הפה הוצאה מחדש לתקשורת – יש בחירות.

    אהבתי

    • אז זהו שהלבנונים הגיבו – כצפוי – בדרכים מגוונות. היו כמובן מי שדחו כל יד מושטת (בסיסמה 'לא רוצים אותה'), אבל היו גם אחרים. והיו גם מי שצעקו שם בהפגנות, שאפילו ישראל לא גרמה להם נזקים כמו שגרם להם החיזבאללה.

      ההופעה של השרה הנ"ל בטלוויזיה אתמול הייתה מחרידה. האופן הזה שבו הגמדונים של נתניהו, ממש כמון הבוס שלהם, אינם בוחלים בשום דבר שקר, הוא מזעזע.

      אהבתי

  6. הרבה "יהודים טובים" שכחו את המשפט היהודי שאומר "היכן שאין אנשים השתדל להיות איש" …..
    כתבו שי פירון וגם עופר שלח לכל המתלהמים נגד גילויי האמפתיה ועזרה דברים כדורבנות.
    ולגבי הבחירות…אין מילים.(((

    Liked by 2 אנשים

  7. גם אני לא מזדהה עם ההתנגדות לגילוי מינימלי של אמפתיה כלפי בני אדם שאיבדו הכל. לא מזדהה אבל מבינה מאיפה זה מגיע. לצערי יש הרבה אנשים שגדלו בצורה מסויימת ומעולם לא נחשפו לאמת שונה. מי שגדל כל החיים שלו במציאות בה מטפטפים לו שכל מי שערבי רוצה להרוג אותו, שהלבנונים הם אויב ומוסלמים קיצוניים, ומעולם לא יצר קשרי ידידות עם מי ששונה ממנו או מעבר לזה, עם לבנונים, בהחלט יכול להזדעזע מהבעת אמפתיה עם "אויב כל כך מסוכן". בתכלס, הלבנונים הם ממש לא אויב שלנו. יש לבנונים ויש מפלגת חיזבאללה, ממש כמו שיש ישראלים ויש מפלגת ימינה (אני בכוונה לא אומרת ביבי, כי חיזבאללה זה אפילו לא הצבא של לבנון). אז בסדר, מתרעמים. מה שחשוב הוא שבעולם ראו את הדגל שהואר בכיכר רבין ודיווחו שישראל הציעה עזרה.

    בקשר לעוד בחירות, אין לי אפילו מה להגיד. אני התייאשתי. המנחה שלי אפילו הציע לי לעשות כמה חודשים בארץ בשנה הבאה כדי שאוכל למצוא שם פוסט דוקטורט ואמרתי לו שאין לי רצון לחזור למונרכיה. מה שקורה ישפיע על כל הדור שלי בצורה מאוד קשה. גם אם ביבי יפול עכשיו,הנזק נעשה. קשה לי להאמין שאם אחזור אוכל לחיות בצורה שתאפשר לי להזדקן בכבוד (כי הנזק האמיתי יתגלה כשאצטרך לצאת לפנסיה ולגלות שאין לי כלום).

    Liked by 1 person

    • אפילו אם מטפטפים להם כך ואחרת – הרי הם יכולים להגיע לבד למסקנה שלא כל בני האדם גזורים מאותו אריג. והלבנונים הרי לא כולם מוסלמים בכלל.

      לא מבינה הרבה בפנסיה, אבל נראה שצריך להתחיל לדאוג לה כבר בגיל צעיר – מקומות העבודה אמורים להפריש סכומים מסוימים עבור הפנסיה של העובדים. כך או כך אני מקווה שהמצב ישתפר ועתיד הצעירים כאן יהיה ורוד יותר משנדמה כרגע.

      Liked by 1 person

      • מסכימה איתך שהם יכולים לחשוב ולהגיע למסקנה הזו לבד, וכאן בדיוק נעוצה הבעיה – הרבה אנשים לא חושבים מעבר למוכר והידוע. זה פשוט הרבה יותר קל.

        ברור שמפרישים כל חודש כסף לפנסיה אבל קרן הפנסיה הזו לא באמת תספיק למחיה בכבוד. קרן פנסיה היא בעצם קרן ביטוח בה כולם משלמים ובגלל שהכסף ישולם בעוד הרבה שנים, בנתיים חברת הפנסיה יכולה להשקיע את הכספים האלה ולחלק אותם בעתיד עם הרווחים. איפה הבעיה? שכרגע בארץ לצעירים מאוד קשה להשיג עבודה קבועה. גם אלה שעובדים בהיי טק לרוב מחליפים מקום עבודה בקצב די מהיר. זה פוגע ברצף תשלומי הפנסיה ומפחית מהסכום שנצבר. בתאוריה, אפשר כל חודש להפריש באופן עצמאי. אני אישית ניסיתי לעשות את זה. בפועל, קרן הפנסיה מעמירה כל כך הרבה קשיים והבירוקרטיה כל כך מסובכת שהרבה אנשים (כולל אני) מתייאשים ומעדיפים לחסוך, באם הם יכולים, בחשבון אחר. מעבר לזה, כל הקיצוצים הממשלתיים גורמים לזה שעלויות של שירותים בסיסיים, כמו חינוך ורפואה, הופכים ליקרים ולפחות איכותיים, ובעצם גורמים לנו לשלם הרבה יותר ולקבל הרבה פחות. התוצאה של כל זה היא שלצעירים של היום כמעט ואין חסכונות והדרכים היחידות לדאוג לעתיד מכובד הן להוולד להורים מליונרים או לעבוד ולחסוך בחו"ל. מי שיכול, הרוויח אבל זה גם אומר שהשכבות החלשות, אלה שלא יכולים למצוא את עצמם בחו"ל, נדפקות בצורה הקשה ביותר.

        אהבתי

        • על הפנסיה אין לי הרבה מה לומר – אבל כן, נראה שהרבה אנשים מעדיפים לא לחשוב יותר מדי. זה מזכיר לי את אריך קסטנר שכתב פעם על מי שמעדיפים לאכול דייסת קוואקר שלושה ימים ברציפות 'ובלבד שלא יתקמט מוחם הקטן והחמוד' (לא יודעת למה יצא קצפו על דייסת קוואקר, שהיא דווקא טעימה). מכל מקום, אני משתדלת לעודד תלמידים לקמט את מוחם, ומנסה לשכנעם שזה בריא בשבילם (גם בשביל המוח).

          אהבתי

        • האמת שאני מעדיפה להשקיע בצורה עצמאית מאשר שיכריחו אותי לחסוך לפנסיה ואז לקבל את הכסף בחלקים שאני לא שולטת עליהם

          אהבתי

  8. כל מחווה של תמיכה, השתתפות בצער, הוא בעיני צעד יפה אנושי וחיובי.
    באשר למצב הפוליטי אני חושבת שאחת הבעיות הגדולות היא אובדן האמון של חלק גדול של האזרחים בכל המערכת הפוליטית שנראה שאינה מייצגת אותו נאמנה, וזה גורם לחוסר רצון ללכת לבחור בפעם הבאה. זה ישחק בסופו של דבר לתומכים המושבעים של ביבי ולמצביעים הנאמנים של המפלגות החרדיות, שהם כן ילכו להצביע.

    Liked by 1 person

סגור לתגובות.