תבהלה

יש משהו מבהיל בשורש הזה, בה"ל. במראה של צירוף האותיות עצמן. כשאני רואה אותן, אני נבהלת, כאילו הן מאיימות לקפוץ מתוף הדף (או המסך). מן הסתם בשל הקישור האוטומטי למשמעותן, ואולי יש כאן גם איזה יסוד של סינסתזיה.

בהקשר של נגיף הקורונה, צירוף המילים שהתקשורת לסוגיה אוהבת להשתמש בו כפתיח לדיווח, לפחות עשרים פעם ביום, הוא 'בהלת הנגיף'. אפשר להתווכח בשאלה אם המדיניות של המדינות השונות בהקשר הנ"ל נכונה או לא, מוגזמת או לא, אבל לפחות ניתן להניח שהיא נובעת מן הרצון למנוע הדבקות מיותרות. לעומת זאת ההתנהגות של התקשורת קשורה בצרכים אחרים לגמרי, ומוטב שהיא תהרהר בשאלה אם היא רק מדווחת על הבהלה או גם תורמת ליצירתה ולהגברתה. התשובה לשאלה הזאת עלולה להיות עגומה מאוד.

כך או כך, ליבי ליבי למיליוני סינים שכלואים בבתיהם בחרדה כבר ימים ארוכים, אלוהים יודע עד מתי. לא מדווחים כאן על ילדים – אני תוהה מה קורה איתם, הרחק מגן הילדים והחברים וסדר היום הרגיל, ורק בחברת מבוגרים מודאגים וחרדים. התמונה של החלונות המוארים בחושך של ערי הרפאים, כשאנשים מציצים מתוכם (או מן המרפסות) וצועקים ביחד, בו זמנית, קריאות עידוד, לא עוזבת את ראשי.

זה כאילו שחזרנו לימי הביניים. גורדי שחקים והכול, אבל ימי הביניים. מה שמתאים לגמרי לצירוף האותיות שלא אחזור עליו כאן, כדי שלא אגרום נזק נוסף.

[נ"ב: וראיתם כמה מהר נשכחה נעמה יששכר? יכולתי להגיד מראש שכך יהיה. הנה יש לתקשורת צעצוע חדש ומרגש פי אלף. ההצגה של נתניהו אכן הייתה מעצבנת, כרגיל, ולמרות זאת לא אהבתי את ההתבדחויות ברשת על חשבונה של יששכר, ואת התחזיות (חסרות הביסוס) על כך שהנה-הנה היא הופכת לכוכבת של תוכניות ריאליטי. לכל המתבדחים אני מציעה להרהר בינם לבין עצמם בשקט, בחושך, כשאיש לא רואה, איך הם היו מרגישים לו אחד מילדיהם היה מסתבך בעניין כזה, ומה הם היו אומרים נוכח התבדחויות כאלה על חשבונו בשובו. רק אומרת.]

30 מחשבות על “תבהלה

  1. מה לעשות, והתקשורת ניזונה מתבהלות. אני משתדלת לצרוך פחות תקשורת ולהבהל פחות.
    ורציתי לשאול, האם נכון שלא מבטאים את הש השנייה ואמרים ישכר? כך למדתי בביה"ס, אבל בתקשורת זה יששכר…

    אהבתי

    • את ה-ש השנייה לא אמורים להגות, כי בתנ"ך אין עליה שום ניקוד, גם לא שווא. שמעתי באחד הדיווחים בטלוויזיה שהמשפחה הספציפית הזאת מבטאת את שמה עם שני ש, והתקשורת פשוט מכבדת את זה, למרות שזה לא ההיגוי ה'נכון'.

      אהבתי

  2. זה היה ברור שנעמה יששכר תיעלם
    אני בשוק מזה שהיא לא חזרה עדיין לסיר הבשר (היא במקור אמריקאית שעשתה עלייה לפני כמה שנים).
    ממש לא אהבתי את ההתעסקות היומיומית בה.
    יודעת שהוריה הגיעו לישראל אחרי שהיא הייתה בכלא הרוסי חצי שנה כי הם לא הצליחו להזיז את דעת הקהל היהודי ובכלל בארה"ב. ומה גם שארה"ב לא עושה משא ומתן על אזרחים שלה (גם לא על חיילים שנפלו בשבי אוייב).
    לא חושבת שההתעסקות היומיומית בה הייתה מוצדקת. יש המון אזרחים ישראלים שתקועים בכלא במדינות שונות מסיבות שונות ואף אחד לא עושה סלאלומים באוויר כדי לשחרר אותם.
    ואם כבר יותר חשוב היה לו היו מתאמצים להביא לישראל את הדר גולדין, אורון שאול ואברה מגניסטו ולא את הפוסטמה הזאת שעלק שכחה שיש לה סמים בתיק ושהיא "לא ידעה" שאחזקת סמים היא עביקה ברוסיה (למעשה זו עבירה פדרלית בכל מדינה מתוקנת).

    אהבתי

    • ממה שקראתי, היא דווקא חיה בישראל מאז ששעלתה לכאן, מצביעה בבחירות ושירתה בצבא – ולא לגמרי ברור אם הסמים שמצאו אצלה היו שלה או שהושתלו בתיק שלה. בכל מקרה נראה לי שכולם מסכימים שהעונש היה בלתי מידתי לחלוטין ושהייתה מעורבת בו סחיטה כלשהי. היות שזה לא עניין אישי, אלא פוליטי, מדינת ישראל הייתה צריכה להתערב. זה לא סותר את העובדה שהמדינה צריכה להתערב גם במקרים שהזכרת (ואני מקווה שהיא אכן מתערבת) – אבל זו לא אשמת נעמה יששכר.

      Liked by 1 person

  3. גם אני מהרהרת המון על האנשים בסין ומצטערת עליהם מאוד.
    לטעמי התגובה של מדינות העולם מופרזת. הייתי מעדיפה שירשו לסינים להיכנס לישראל, אפילו במחיר של הדבקה אפשרית שלי ושל הקרובים לי. להפוך אנשים לפליטים רק בגלל וירוס שכנראה בעיקר מדבק ולא מאוד קטלני, מרגיש לי לא אנושי ולא אחראי.

    אהבתי

    • והכי גרוע זה הסינים שחיים מחוץ לסין (למשל בפריז, למשל בירושלים) וכבר מזמן לא היו בבית – ואף על פי כן נוהגים בהם בחשדנות מעליבה. אנשים שוכחים שהמחלה אינה קשורה לצבע עור אלא לשאלה 'איפה הייתי ומה עשיתי'.

      אהבתי

    • התקשורת תלויה לפרנסתה במפרסמים, והם מחליטים במה להאביס אותנו. למזלנו איננו אווזים ואנחנו כן יכולים לסגור האוזנים והפה והעינים כשאנחנו שבעים (עכשיו אני רואה שהמילה דומה למספר וזה מעניין אותי עוד יותר מההאבסות)
      – בקשר לבהלה כנראה שחוץ מלהיבהל אין בידינו שום נשק נגד המצב, אז מי שעוזרת לו הבהלה שיבהל לבריאות, ומי שלא – שיסיח את דעת עצמו מהנושא, ירגיע עצמו כי הבהלה לא בריאה למערכת החיסון 🙊🙉🙈

      אהבתי

  4. דעתי האישית היא שזו תבהלה מוגזמת, אבל היא נופלת על קרקע פוריה ומלובה עוד יותר ברשתות החברתיות. המחלה מסוכנת, אבל לא הרבה יותר משפעת. בכל מקרה, ההיסטריה כבר כאן, ותישאר איתנו בחודשיים-שלושה הקרובים, עד שהמחלה תדעך.

    אהבתי

    • למרות ְשאני לא רופאה ולא בקיאה, אני נוטה להסכים איתך בעניין התבהלה המוגזמת. מצד שני, היות שרב הנסתר על הנגלה, אולי עדיף להיות זהירים. רק לא להשתגע.

      אהבתי

  5. 1. אמנם יש מקום לרחמים על הסינים – אבל עלינו אני מרחם הרבה יותר. מה שנקרא "עניי עירך קודמים".
    תחשבי על עצמך, עם כל המקרים של דלקת ריאות שעברו עליך – ועכשיו מגיע נגיף ניבזי וקטלני יותר. היית שורדת אותו? שווה שהמוני סינים יהיו בהסגר כדי שאת ושכמותך – וגם תינוקות וילדים קטנים, בל נשכח – לא יסבלו קשות ולא ימותו?
    2. אני נהניתי הנאה גדולה מההתבדחויות ברשת על חשבונה של נעמה.
    לא רק שהבדיחות הציגו את ביבי ופוטין במערומיהם – הן גם הוכיחו, שיש חלקים בעם, שהבינו שהבדיחה על חשבונם. מדובר בשני שליטים ציניים וערלי לב, שמה שמעניין אותם אלו רק ענייני תדמית והפקת רווחים אישיים מהסיטואציה.
    אמנם ברור, שנעמה נפלה קורבן להתמודדות בין גושית. שהעונש שלה היה מוגזם לחלוטין, רק מתוך מניעים זרים לעבירה אותה ביצעה. היה מקום, לנסות לפעול באופן דיפלומטי לשיחרורה. מאליו מובן, שאמא שלה ראויה לכל מחמאה על עיקשותה ומאבקה.
    אבל אני, באופן אישי, בהחלט הייתי רואה באופן חיובי את הפיכתה של נעמה לדוגמה, "למען יראו ויראו".
    ידעו כל המסוממים כולם, שיש סכנה בהעברת סמים בכבודה האישית במהלך טיסות, גם במהלך מעבר במדינות שפחות ליברליות בנושא הסמים.

    עוולות גדולות בהרבה מהעוול שנעשה לנעמה יששכר קורות בעולם בכל רגע נתון. דוגמה?
    מצב ניצולי השואה בארצנו שלנו.
    אבל ביבי לא עושה כלום למענם, לא מצטלם עם ניצולים שהציל מחרפת הרעב או מהקור של החורף. הם לא מצטלמים טוב, אינם מעניקים לו תדמית של מדינאי בינלאומי עם קשרים אישיים בקרמלין. הם לא מעניקים לו את ההזדמנות לצילום שהעניק לו שיחרור גלעד שליט, עוד מישהו שלא היה צריך לשלם את המחיר הכרוך בשיחרורו, למעלה מאלף מחבלים ששוחררו תמורת חייל מוג לב אחד. את שמם של שני חבריו לתקרית, שנלחמו ונהרגו, אף אחד לא זוכר כיום.
    ביבי רק מחכה שניצולי השואה ימותו.
    נעמה היתה משתחררת, בכל מקרה, בעוד שמונה שנים או פחות. סביר להניח שפחות. לדעתי, מרגע שהיה מתברר שהעונש שהוטל עליה אינו משיג את מטרתו (אי הסגרת ההאקר הרוסי לארה"ב, העברת נכסי נדל"ן בירושלים לידי הרוסים, וכו') – היה נפתח פתח לשיחרורה המוקדם באמצעים דיפלומטיים.
    את ניצולי השואה ישחרר רק המוות. ישחרר מחיים דלים ועלובים, במדינת היהודים, שגזלה מהם כספים שהועברו אליהם דרכה ממדינות זרות.
    3. שאלתי את אישתי, שהיא מומחית גדולה ממני בעברית, אם יש לבטא שתי אותיות ש' בשם "יששכר" או רק ש' אחת. אפילו היא לא ידעה לענות. ובכן, מזל שיש פרופסורים לבלשנות. 🙂

    אהבתי

    • 1. אני לא יודעת עד כמה הנגיף הזה קטלני יותר. בסין יש מיליארד בני אדם, מתוכם מתו כ-400. במונחים סיניים, זה אחוז זניח (לא שזה מנחם את מי שמת). אני בהחלט בעד נקיטת אמצעי זהירות – השאלה איזה, והשאלה גם מתי. לפחות לפי חלק מהדיווחים, הסינים התעוררו מאוחר מדי, מה שגם מסבך מאוד את אמצעי ההתמגנות.
      2. בעניין המסוממים – ראה תגובתי למעלה ל n_lee. מסכימה איתך בעניין הציניות של המנהיגים, אבל זה רק גורם לי להיות עוד יותר בעד נעמה יששכר, שהשתמשו בה ככלי במשחק שהיא בכלל לא מכירה. אז בהחלט – רוצים להתבדח על המנהיגים הציניים? בכיף. אבל למה זה צריך לגרור התבדחויות על נעמה יששכר?
      3. אני לא פרופסורית, פשוט במקרה שמעתי על הגיית השם הזה בטלוויזיה 🙂

      אהבתי

  6. ממש לא ברור מה *באמת* קורה בסין עם נגיף הקורונה, אתמול היתה כתבה בחדשות 13 עם קטעי סרטונים כביכול מצולמים בסתר, או חצי בסתר שמציגים תמונה של קטסטרופה חמורה הרבה יותר. מתים ברחובות, מתים בלי סוף בבתי חולים, דיווחים שההדבקה היא לא בדרך נשימתית או לא רק נשימתית, אנשים (חיילים?) צועדים ברחוב עם רובים…
    ואין אפשרות לדעת מה נכון ומה לא נכון. לא ברור אם הסינים מסתירים את המימדים האמיתיים של התחלואה והתמותה, ואת מה שקורה בעיר ווהאן וברחבי סין, או שזה בהלה מוגזמת וסרטונים ערוכים ומגמתיים.
    התגובות של העולם חריפות הרבה יותר מאשר בתקופת הסארס והמארס, כך שאני תוהה האם מנהיגי המדינות יודעים משהו שאנחנו לא יודעים.

    ימים יגידו.
    ברגע שהמגפה תפרוץ ברצינות מחוץ לגבולות סין נדע איך היא מתפשטת , באיזה קצב ומה אחוז המתים בקרב החולים.

    אהבתי

    • מסכימה שהתגובות הפעם – בניגוד לסארס – חריפות מאוד, וזה אכן מעורר חשד שאולי יש משהו שלא מגלים. אני מקווה שזה לא כך, ובמיוחד אני מקווה שהמגפה לא תפרוץ ברצינות במדינות נוספות.

      אהבתי

  7. אני מסכימה איתך וגם עם פועה – יש איזה דיסוננס בין התבהלה המוגזמת לבין שיעור התחלואה והתמותה שנדמה כזניח במונחים של סין. כך שאולי באמת יש משהו שלא מגלים, ובכל זאת נודע איכשהו לעולם המערבי שנוקט אמצעים חריגים. נראה שהשאלה – אז מה ההבדל בעצם לעומת שפעת – לא ממש נשאלת כך שאולי באמת יש מי שיודע יותר.
    ולגבי נעמה – שאפו לאמא שלה שידעה איך לעבוד עם התקשורת. המקרה אכן פוטוגני ושיחק לידי ביבי, אבל יפה היתה שם כל הזמן כדי לדאוג שדברים יקרו. כך שאם כבר להתפס על עבירת סמים, עדיף להיות בחורה צעירה עם אמא כמו יפה. האחרים שזה קרה להם לא התברכו לצערם בנתונים דומים, ולכן הם זכו ועדיין זוכים לאפס ענין תקשורתי.

    אהבתי

    • יש כאן פקטור נוסף, שהוא העובדה שהיה כאן גם סיפור פוליטי: זה היה איזה שהוא משא ומתן בין מדינות, לא בין פרטים. אולי בסופו של דבר זה שיחק לטובתה של יששכר, אבל את המסלול שהיא עברה עד שזה נגמר, כולל חוסר הוודאות הנורא, אני לא מאחלת לאף אחד.

      בנוגע למגפה – תוך 24 שעות צבר הסיפור החרפה ניכרת. אולי באמת לא אומרים לנו את כל האמת, והחשדנות היא כמובן דלק לתבהלה.

      אהבתי

  8. אכן מאוד מטריד החלק של התקדורת והשפעתה על סדר היום של כולנו. שהרי עומדים מאחוריה אינטרסים שלא חשופים בפני הציבור. יותר ויותר יש לברר מה האינטרסים שעומדים מאחורי כל אייטם.
    אישית אני בחרתי בשנים האחרונות לצמצם את הקדר שלי עם שטף המידע שהם שופכים עליימו.
    וכן, חלקה של התקשרת בפסטיבל נעמה היה בסופו של דבר חרב פפיות..

    אהבתי

    • אני לא חושבת שיש לתקשורת אינטרס מיוחד בעניין הקורונה, מלבד האינטרס הקבוע של יצירת באזז שמוביל בסופו של דבר למה שכולם רוצים: כוח, השפעה וכסף.
      אבל צריך להיזהר לא להישאב יותר מדי, כי זה ממכר, מלחיץ ולא מוביל לשום מקום.

      אהבתי

  9. לא הבנתי את הענין של הסינסתזיה בתבהלה/בהלה או השורש בה"ל.
    תגידי לא הצחיק אותך המשפט בעיתונות: ביבי אמר שהנחה[לא פחות] את המכון הביולוגי בנס ציונה.. וגו' האימפרטור מנחה… לו סטלין חי היו שניהם שותים וודקה מול המכונים הביולוגיים של מדינותיהם.
    ואחרון, לגבי הגברת ישכר, חשבתי על ילדיי, בהחלט, וידעתי שגם אם כדהו"א יתהפך לא הייתי נעזר בשירותיו של רה"מ מהסוג המניפולטיבי… מה שמראה שאמה האמריקאית של ישכר הישראלית קיבלה את היעוץ הכי טוב בעולם, אהה, וגם אח שלה היה נהג של הרה"מ. מצטער, עדיין חושב שבוזבזו מליונים מיותרים לצרכי תעמולת בחירות.

    אהבתי

    • סינסתזיה (אולי): כשצורת האותיות בעצמה מעוררת תחושה של בהלה.
      כן, המילה 'הנחה' מפוארת מדי (כמו 'רעייתי' ו'מִשכָּן').
      מן הסתם היא קיבלה ייעוץ טוב, אם כי לא ברור לי אם ואיך אחיה קשור לעניין. היות שזה היה עניין בין שתי מדינות, די ברור (לי) שרוה"מ והנשיא היו צריכים להתערב.
      לא יודעת כמה מיליונים בוזבזו – כל הבחירות החוזרות ונשנות האלה הן בזבוז איום של כספים, ונתניהו אשם בעניין הזה כקין – אם כי יש עוד כמה אשמים.

      אהבתי

  10. אכן כמו תמיד התקשורת גם מדווחעת אבל גם מנפחת….מצד אחד זה תפקידה וזכותה, מצד שני ההגזמות האלה (לא זוכרת מתי זה התחיל……….כנראה מאז הערוצים המסחריים…בעקבות ערוצי החדשות בארה"ב .משהו כזה) מעוותות את תיאור המציאות כפי שהיא באמת.
    לא יודעת עד כמה הוירוס הזה קטלני ועד כמה זה עלול להפוך למגיפה כלל עולמית ועד כמה זה יחסל אוכלוסיות שלמות……..אבל אין לי ספק שזה יעשה שמות בכלכלה העולמית, ויגלה עד כמה כולם כולם תלויים בסינים.
    לגבי נעמה – כאב לי הלב עליה ועל משפחתה על מה שהם עברו, ובו בזמן עולה בי בחילה איך נתניהו ופוטין ניצלו את המקרה לטובתם. כעת יש פסק זמן בהתעסקות אבל יש לי הרגשה שאם לא נעמה עצמה, לפחות אמא שלה תשוב למדיה………ובקרוב.
    הדעות אצלנו בבית חלוקות לגבי האם תוך כדי תהליך יפה למדה ליהנות מאור הזרקורים והתקשורת, או שהיא מרגישה שהיא חייבת להחזיר טובה לתקשורת שכל כך תמכה בה…..כך או אחרת אני די בטוחה שעוד נראה ונשמע אותה והרבה

    אהבתי

    • כן, הנזקים הכלכליים כבר ניכרים, ומן הסתם עוד יחריפו.
      אשר ליפה יששכר – ימים יגידו. אין לי מושג. התקשורת עסוקה עכשיו בדברים אחרים…

      Liked by 1 person

  11. לא הכל אנחנו יודעים וחרושת השמועות לפעמים אולי מנפחת דברים , בקשר למגפה ולהבדיל בקשר לנעמה ( זה ברור שהיה שם עניין פוליטי). נושא הנגיף והמגפה באמת מבהילים מאוד !!! לחלוטין בלי קשר רק בגלל או בזכות העברית המוזכרת בקטע זה מספרת לך שקניתי לאחרונה את הספר של יוסף באו (קראי עליו בגוגל)לאחר ששמעתי הרצאה משתי בנותיו המנציחות את נושא השואה בשם : "ברית מִלָה" שבו יוסף באו מוכיח שהשפה העברית היא השפה החכמה ביותר. הספר כתוב בהומור ומלווה במאתיים וחמישים ציורים .

    אהבתי

    • אני זוכרת את הסיפור עליו גם מהסרט רשימת שינדלר. ועברית היא בהחלט שפה לא טיפשה:)
      בנוגע לקורונה – מספר הדיווחים עליה אצלנו הולך ויורד. אני מניחה שזה לא מפני שהכול כל כך טוב, אלא מפני שאנשים התרגלו למחשבה, ועכשיו שוב מחפשים משהו חדש יותר לדווח עליו.

      אהבתי

  12. בעניינה של נעמה, בעבר נהגו לומר בחדשות העיתון של היום, יעטפו את הדגים למחרת. היום הכל ברשתות ושם יישארו לנצח.
    העיתונאים חייבים ליצור באז גם אם זה על חשבוננו, אין זה מעניינם, העיקר לקבל את המשכורת שלהם.
    ובעניין הקורונה, לפחות יש לה שם יפה. מקווה שהמגפה תעלם מהרץ. השבוע נפגשתי עם חברה ולפתע נזכרתי שבעלה הוא יליד סין שדואג למלגות ולרווחה של היהודים שנולדו בסין, ואז נזכרתי שהוא עובד עם השגריר הסיני והצוות הסיני וזה כבר היה מאוחר לבטל את הפגישה (החרדות…) יומיים אחרי קראתי שכל הצוות חזר ארצה באישור מיוחד כי מדובר בדיפלומטים וכל השכנים של השגרירות זועמים על כך שלא סגרו בפניהם את הדלתות.

    אהבתי

    • זה קורה לפעמים, לא יודעת למה, אבל כשמרפרשים/מרעננים את הדף זה מסתדר.
      ואכן, מפחיד. כשלא יודעים, פוחדים יותר.
      מקווה לימים רגועים ובריאים.

      אהבתי

סגור לתגובות.