האיש שלנו בווהאן

בין לבין שאלתי מאפליקציית עברית (הידעתם? קוראי ספריות ציבוריות יכולים לשאול גם ספרים דיגיטליים!) את ספרו של עופר דקל (הלא הוא עופר מסין, שעליו כבר כתבתי כאן לא פעם, וראו בתגית), האיש שלנו בווהאן. הוא מתעד שם את ימי סגר הקורונה שעברו עליו ועל משפחתו הקטנה בעיר ווהאן שבסין, העיר שבה החל הכול.

זה כתוב יפה מאוד ונוגע ללב, כמו שעופר מסין יודע לכתוב, ודי דומה לקטעים משלו שקראתי בזמנו בפייסבוק (אם כי הצטרפתי לקוראיו שם בשלב מאוחר יחסית של הסגר ההוא). זה קצת מורט עצבים לקרוא על תקופות קשות שהכרתי אישית (בשבילי זה לפעמים כמו לקרוא על תקופות הפיגועים הגדולים: זה מעיר מרבצם את כל השדים), אבל עופר מסין יודע להחליק את זה איכשהו, ולפזר מעל לכל זה כל כך הרבה חמלה ואנושיות, שזה מרגיע קצת.

היום קראתי את הקטע על בית חב"ד בצ'אנגדו שניסה לשלוח לעופר מזוזות (בדרך לא דרך, למרות האיסור). אני מצטטת כאן משהו קטן משם בעניין המזוזות, מחודש מרץ 2020 (אבל אין לי מספרי עמודים של ספרים דיגיטליים בעברית):

"… אבל אלה ימים משונים וזמנים קשים, ואני נאחז בכל מיני דברים. שואב כוחות. ואני מודה, המזוזות שעושות את דרכן אליי [מבית חב"ד] נותנות לי הרגשה טובה. לאמונה כנראה יש כל מיני דרכים לקנות אחיזה בלבבות. וגם להשגחה.

חוץ מזה אני אוהב את המילה להסליק. החיים שלנו סרט. אני עוזר להסליק מזוזות לעיר נצורה בגלל וירוס. אלוהים, אין ספק שאם אתה קיים, אתה חובב קולנוע." (ההדגשות שלי)

שאז אני מוכרחה לחייך. מעניין מה אלוהים היה חושב על תחביבו החדש.

*

ותצטרכו לסלוח לי שלא כתבתי כלום על יום השואה. וזה למרות שבערב יום השואה, אחרי הטקס, התעמקתי מאוד בחיפוש מידע בגוגל על השיר של גיא ההריגה פונאר ('שקט שקט בני נחרישה / כאן צומחים קברים'), שזכרתי במעורפל שיש לו (לשיר) היסטוריה מעניינת. ואכן. את הלחן היפהפה שלו כתב הפסנתרן אלכסנדר תמיר כשהיה בן 12, בגטו וילנה. אפשר למצוא בגוגל את כל המידע, הקלטות של השיר, וגם סרט שלם שעשו על כך. אז זה היה ערב יום השואה הפרטי שלי, וביום השואה עצמו הייתה לי כל כך הרבה עבודה (הייתי חייבת לגמור משהו בזמן) שלא התפניתי לכתוב עוד. וכבר הבא בתור, יום הזיכרון, עומד בפתח. איך הזמן טס.

12 מחשבות על “האיש שלנו בווהאן

    • אין ספק שלהיות מנותק באמת וממש מהכל זו חוויה מטלטלת.ומזל שהיה לעופר את אפשרות החיבורים דרך הכתיבה ואל האמונה

      אהבתי

      • ואני חושבת שגם עצם הסולידריות נגעה מאוד לליבו. הוא כותב הרבה על הסולידריות הסינית, וגם על העזרה של השגרירות הישראלית, בית חב"ד ועוד. בתקופות קשות כאלה, זו נחמה אמיתית.

        אהבתי

  1. עדה'לה יקרה,
    אפילו פוסט קשה לי לקרוא בטלפון, מרגישה שאני לא מבינה. צריכה את הדפים בידיים כדי להפנים את מה שאני קוראת.
    מצמרר השיר שצטטת ממנו, מילים שחוצבות להבות אש בלב..
    אני סולחת על אי כתיבת הפוסט על יום השואה, מאמינה שגם חבריך האחרים סלחניים. :-).

    אהבתי

    • התרגלתי לקרוא בטלפון, מה שאני פחות אוהבת זה שהוא אוכל את הבטרייה בפראות כשקוראים בו. לכן אני מעדיפה לקרוא בקינדל. אבל שם אי אפשר לקרוא את אפליקציית עברית…
      כך או כך, הספר הזה זמין גם על נייר.

      נדמה לי שהשיר נכתב בפולנית, תורגם מיד ליידיש, וזמן לא ארוך לאחר מכן גם לעברית על ידי אברהם שלוסנקי. העברית של שלונסקי לא פשוטה, יש שם כמה מילים שאני לא בטוחה בנוגע לפירושן. אבל זה שיר מאוד יפה, והלחן נהדר בעיניי. קשה להאמין שחיבר אותו ילד בן 12.

      אהבתי

  2. עניתי לתגובה שלך בבלוג של טליק – אבל התגובה נעלמה.
    הרשי לי לנצל את הבמה הזו, ולהעביר לך שני קישורים.

    המדינה ממשיכה לבזוז את כספי ניצולי השואה ולדפוק אותם גם כיום.
    אין המדובר רק באותה מחלוקת ישנה לגבי שנת ההגעה של הניצולים לארץ (1953 כקו גבול).

    הנה קישור אחד, ממש טרי, מפברואר השנה:

    https://www.ynet.co.il/economy/article/S1fyD3kWu

    והנה קישור שני:

    https://www.ynet.co.il/news/article/HycFz6DTD

    לשמחתם של ביבי ושל "נערי האוצר" – עוד מעט ה"בעיה" הזו תיעלם.
    נותרו רק כ – 150,000 ניצולים, רובם מבוגרים מאד.
    אין שום בושה, שום חמלה. רק רוע וזדון ומכבסה של מילים יפות. הנכים, ניצולי השואה, ובמידה מרובה גם אוכלוסיית הקשישים כולה (שאת כבר משתייכת אליה רשמית מזה כשנתיים ומשהו) – כל אלו לא מצליחים להתארגן לכוח פוליטי משמעותי כדי להשיג הישגים. תראי איזה מלך-לרגע הוא נפתלי בנט עם שבעה מנדטים – תארי לעצמך מה היתה יכולה להשיג כיום מפלגת קשישים עם 15 מנדטים…
    אבל אלו הכל דיבורים בעלמא: רפי איתן כבר ניסה את התרגיל הזה – ולא הביא שום שינוי במצב, למרות המנדטים שלהם זכה. לא מספיקה התארגנות, לא מספיקה הצלחה בבחירות – צריך גם מנהיגים, שיידעו לתרגם את הכוח הזה למען הקהל שבחר בהם. אין בכלל מנהיגים ראויים בארץ, אז מדוע שיהיו מנהיגים ראויים לנכים או לקשישים? רק לחרדים יש מנהיגות שדואגת לצאן מרעיתה כמו שצריך…

    אהבתי

    • אני מודה שאני לא מבינה את החישובים שם. אני יודעת שאצל הוריי ניצולי השואה לא היו בעיות כאלה, וגם לא אצל חמותי שנפטרה לאחרונה, אבל לא יודעת מה זה אומר. מכל מקום, בגלל זה כתבתי בזמנו אצל טליק שלא כל ניצולי השואה נמצאים/נמצאו במצב הזה.
      מה שכן – מסכימה אתך שהיחס הכללי של המדינה לזקנים, כולל ניצולי שואה, הוא לא מן המשופרים. במקרה של ניצולי שואה, בהתחשב בפה הגדול של נתניהו ושות' – זה מקומם במיוחד.

      אהבתי

  3. אולי סוף סוף אעשה מנוי בספריה ביישוב וכך אוכל גם לשאול ספרים דיגיטליים ולא רק לקנות כל הזמן. רעיון טוב. איך זה עובד עם ספר דיגיטלי? יש זמן שצריך "להחזיר" או פשוט להאריך את ההשאלה? מסקרן אותי.
    אני אוהבת את עופר מסין, אחפש את הספר הזה. תודה על ההמלצה. אהבתי את הציטוטים שהבאת, במיוחד על המילה "להסליק".
    והנה הצלחת אפילו לכתוב מעט על יום השואה. נראה לי שחקירת גוגל אודות שיר זו דרך מצוינת לציין את יום השואה. והנה עד שהגבתי לך כבר ערב יום הזיכרון.

    אהבתי

    • בספרייה שלנו יש שתי אפשרויות:
      – קבלת שני קודים בחודש עבור אפליקציית 'עברית'
      – הרשמה דרך הספרייה לספרייה הדיגיטאלית הישראלית (לא קשורה ל'עברית')

      את האופציה השנייה עוד לא ניסיתי, למרות שהיא נשמעת מעניינת, ואפשר לשאול בה ספרים בכל מיני שפות..

      בכל מה שקשור ל'עברית': אני יכולה לקבל שני קודים בחודש באתר הספרייה שלנו. ואז אני נכנסת ל'עברית', מחפשת את הספר, מתחילה תהליך קנייה, אבל במקום לקנות ממש, מכניסה את הקוד (נדמה לי שהם קוראים לזה 'קוד קופון') במקום המבוקש. ואז זה כאילו קניתי תמורת 0 שקלים. הספר נשאר במכשיר שלי למשך חמישה או שישה שבועות, אני לא זוכרת בדיוק, ואחר כך נעלם מעצמו. אם לא הספקת לקרוא – את יכולה לחזור על התהליך ולשאול אותו שוב, עם קוד חדש. מה שנחמד בזה הוא שהספר תמיד זמין אצלם, אפילו אם המון אנשים קנו/שאלו אותו (וזה אגב בניגוד לספרייה הדיגיטלית הישראלית, שבה, אם הבנתי נכון, לא הכול זמין כל הזמן, ואת ממש צריכה 'להחזיר' אותו בתום המועד).

      Liked by 1 person

סגור לתגובות.