ירֵחים

את ליקוי הירח של הלילה פיספסתי.  שעות לא נוחות לצפייה,  וזה.  אבל באחת אחר חצות,  לפני כיבוי אורות,  עוד ראיתי אותו,  טרם ליקויו,  ממרפסת האמבטיה. אני תמיד אומרת שאור הירח דומה לפנינים,  אבל באחת אחר חצות הוא נראה  כמו יהלום בוהק.  כל כך מאיר.  הסתנוורתי.

הבוקר,  כשקמתי,  התבשמתי מכל הצילומים באתרי החדשות,  בפייסבוק,  אפילו בגוגל פלוס (וכרגיל,  כמי שאינה יודעת לרשום,  אני מתבוננת בתמונות דו-מימדיות ותוהה מהו הדבר העלום הזה שמאפשר לנו לראות בתוכָן את התלת-מימד).  נוכח כל הדיווחים,  הצטערתי שלא כיוונתי את השעון המעורר להרפתקת-שחר.  אף שהבנתי שבארץ העננים קצת הפריעו.  אבל זה כל כך מושך את הלב לדעת שבכל העולם (כמעט) צפו וראו את אותה תופעה.

וזה מתחבר לי לסרט שראיתי ביום שישי בערב (Interstellar),  על מסע-בין-כוכבים לצורך חיפוש כוכב-מחליף-לכדור-הארץ.  הסרט הזה השאיר בי רושם עמוק (בזכות הסיפור,  בזכות הרלוונטיות שלו,  בזכות המוזיקה,  בזכות המיסתורין, בזכות דילן תומס [Do not go gentle into that good night/…Rage, rage against the dying of the light]). אני חייבת לראותו שוב.  מצאתי את הפסקול שלו ביוטיוב.  למעוניינים ולסבלנים אני ממליצה על שש הדקות שמתחילות ב-36:43 .  קטע טורד מנוחה במקצת,  אבל יפהפה ועתיר מסתורין,  כמתבקש.
כאן.

30 מחשבות על “ירֵחים

  1. בעלי כיוון את השעון לשלוש לפנות בוקר ושם פעמיו לים.
    האכזבה היתה דווקא בשעת השיא, עננים כיסו את הירח והוא לא הצליח לצלם את הליקוי המלא.
    אני כהרגלי מסתפקת בתמונות. שאחרים ירוצו ויתאמצו בשבילי (-:

    אהבתי

  2. בדיוק החוויות שעברו עלי בשעות האחרונות, גם הירח וגם אינטרסטלר. לגבי הירח, אין לך מה לכעוס אלא על עצמך. זו הייתה חוויה מדהימה, אבל יכול להיות שחלק מהמדהימות זה זמן איכות שהיה לי עם הבן שלי. אנחנו בחופש, מה הפריע לך פשוט לכוון שעון מעורר? צילמנו תמונה מדהימה שבטח ראית, אבל במציאות זה היה מיליונת'לפים פעמים יותר יפה. לגבי אינטרסטלר, אני חושש שדעותינו חלוקות. ראיתי את זה כי הבת שלי מעריצה את הבמאי נולן ומאוד התלהבה. אני גם די אוהב אותו, אבל לדעתי זה היה די קשקוש. מכל מקום, חשבתי לכתוב פוסט שמשלב את שני אלו ואת ההודעה הדרמטית שנ נאסא היום בערב, אבל בגלל שאת כתבת אמצא נושא אחר או שלא אכתוב כלל. חג שמח!

    אהבתי

    • למה לא לכתוב על זה בגלל שאני כתבתי? להפך. תכתוב תכתוב, ואני אקרא ואתנגד ואעלה נימוקים שכנגד ואוציא לך את הנשמה. כדאי 🙂

      אהבתי

  3. גם אני התעצלתי בטפשותי לקום… איפה ראית את הסרט, הוא עדיין מציג בבתי הקולנוע?

    אהבתי

  4. מה עלה בדעתו של הירח להציג את ההצגה הכי נהדרת שלו בשעות הכי לא מתאימות ביממה? שלוש עד חמש בלילה, אלה השעות שכולם כולם ישנים. גם אני….

    אהבתי

  5. אני פיספסתי את הירח בגדול – אפילו לא ידעתי שעומד להיות ליקוי.. אני מוכרחה לעקוב יותר אחרי החדשות.
    את הסרט אינטרסטלר ראיתי בעקבות המלצתך 🙂 לא מאד מאד אהבתי – אני חושבת שהסרט בכללותו לא משהו, יותר מדי צפוי ובנאלי, כולל תסריט ומשחק, ולמרות שהרעיונות הפילוסופיים יפים, ויש פה ושם קטעים טובים, יש בו משהו מיושן שלא עובד וזה קצת מוזר שהוא די חדש עד כמה שהבנתי. מקווה שלא תיעלבי בשם הסרט 🙂 ראיתי סרטים הרבה יותר טובים (למשל – לוסי, או HER ואפילו האלמנט החמישי שהוא ישן או מאטריקס ודומיו ועוד סרטים – האחרון שחשבתי שהוא מעולה היה 'המבוך של פאן').

    אהבתי

    • לא נעלבת בשם הסרט (:
      אבל בכל זאת מאוד אהבתי, וחשוב לי לנסות לצפות שוב, כי היו כמה דברים שלא הבנתי. אני מקווה שהוא יוקרן שוב בקרוב. אני לא יכולה להשוות לסרטים שהזכרת כי לא ראיתי אף אחד מהם, מלבד כמה חלקים ממטריקס, ואליהם לא התחברתי (נדמה לי שאני זקנה מדי בשבילו).

      אהבתי

      • 🙂 ראיתי אותו לראשונה כשהוא יצא, לפני לא מעט שנים. הוא היה מאד חדשני לזמנו (מטריקס). ואחר כך לפני שנה בערך, הבאתי לילדים שלי שיראו.
        אם את רוצה לראות את אינטרסטלר במחשב את יכולה למצוא אותו כאן: http://seretil.me/%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%9D-2014-interstellar/
        אני חושבת שהשתמשתי בקישור של youwatch אבל לא בטוחה. יש שורה של קישורים אפשריים שונים שאפשר לבדוק איזה מהם מתאים לך למחשב.

        אהבתי

        • מצאתי אותה בהסגר ושחררתי אותה. וורדפרס מחליט לפעמים החלטות מוזרות, כנראה שהקישור היה חשוד בעיניו כספאם. אני באמת צריכה לבדוק את ההגדרות שלי בעניין הזה, יכול להיות שאפשר לתת לו הוראה לא להגדיל ראש בעניינים שלא נוגעים לו (:

          אף פעם לא הורדתי סרטים למחשב. באמת אולי הגיע הזמן להתחיל… תודה.

          אהבתי

          • הם לא בסדר, התגובות שלי מחוסנות! 🙂
            והקישור הוא לא להורדת הסרט, אלא לצפייה ישירה. את לא צריכה להוריד שום דבר.

            אהבתי

  6. הבן הצעיר הלך לראות עם חברים. הוא צחק על כך שהוא היחיד שהיה עירני לגמרי, כי אלה שעות שהוא ער בהן גם ככה כל יום, חי הפוך. אנחנו היינו עסוקים בחג ועוד ייכתב על כך כנראה פוסט בקרוב. אני מקווה 🙂
    לא ראיתי את אינטרסטלר. כרגע גם אין לי זמן לסרט מלא, אבל אולי בהמשך. אשמח לשמוע עוד חוויות עליו.

    אהבתי

  7. אני הייתי ערה וצפיתי במופע הלילי המאכזב מהמרפסת.
    כשיצאתי החוצה בסביבות 5:15 קולות המואזינים עדיין הדהדו באוויר וזה היה פסקול נפלא לליקוי הלבנה.
    ברגע השיא הירח נכנס מאחורי עננים, וכמה דקות אחר כך התחילה הזריחה אז היה כבר חסר טעם להמתין לו שייצא מהמחבוא.
    ולגבי אינטרסטלר – ראיתי אותו בקולנוע והתאכזבתי מאד. היו שם כל כך הרבה חורים בעלילה, והאסמכתאות הכאילו-מדעית שניסו לשלב בתסריט היו פשוט זלזול באינטליגנציה של כל מי שלמד קורס בסיסי בפיזיקה.

    אהבתי

    • קראתי שהיה בהפקת הסרט מאמץ מודע שלא לחרוג מתחום הסבירות המדעית, אם כי אין לי כלים לשפוט באיזו מידה זה הצליח. אבל השאלה היא אם יש מקום לצפות ממדע בדיוני שיהיה סביר מדעית. אני לא בטוחה שהתשובה חיובית. מעבר לעובדה שהוא נותן דרור לדמיון, הוא גם מציע פרשנות על בני אדם, אופיים וחייהם כאן ועכשיו, במציאות שלנו, ולפעמים הפרשנות הזאת מעניינת דווקא כשהיא נשתלת בתוך רקע בדיוני ואפילו בלתי סביר.

      אהבתי

  8. כמו שראית, אני טרחתי והייתי. היום והלילה היו מסיבה ארוכה שחבל שנגמרה.
    אין על מופעי הטבע שגרמו לאנושות לחפש נחמה אצל גרמי השמים הגדולים.
    נתראה בעוד 18 שנים 🙂

    אהבתי

  9. אני אוהב סרטי מד"ב/חלל. בשנים האחרונות יצאו שני סרטים בולטים בז'אנר: האחד, עליו כתבת, של במאי מדהים – כריסטופר נולאן – שמו תורגם בעברית ל"בין כוכבים". השני, גם של במאי מוערך – אלפונסו קוארון – הוא GRAVITY, שתורגם, ל"כח משיכה". שניהם היו שוברי קופות וזכו להצלחה. את שניהם ראיתי, ולא ממש התלהבתי. שניהם לא יצירות מופת, לטעמי. מצד שני – שניהם מאד יפים לעין. רק בגלל הקטע הוויזואלי – לא התאפקתי וקניתי אותם ב – DVD. שני הסרטים מחכים לשעת רצון, שיתחשק לי לראותם שוב – והפעם לא סתם בטלוויזיה, אלא בגדול, במקרן, בצמידות למערכת אודיו טובה. יצאו עוד סרטים בולטים, כמו "לוסי" של לוק בסון. כל הסרטים הללו הם סרטים המשובצים בכוכבים – לא רק גרמי שמיים, גם כוכבים הוליוודיים – כמו סקרלט ג'והנסון, סנדרה בולוק, ג'ורג' קלוני, מתיו מקונוהי, ועוד. מה שמלמד, אולי, על האטרקטיביות של הז'אנר. שלא כמו מגיבים אחרים כאן, לא התבאסתי מחורים בעלילה או מחוסר דיוק מדעי. אחד הסרטים החביבים עלי – בז'אנר הזה ובכלל – הוא "האלמנט החמישי". סרט, שאין לו שום כוונה להיות מדויק מבחינה מדעית – ובכל זאת, הוא לגמרי מקסים, לטעמי.

    אהבתי

    • את 'כוח משיכה' נדמה לי שראיתי (עם ג'ורג' קלוני וסנדרה בולוק?), אבל הוא היה נורא קודר ועצוב. ב'בין כוכבים' אהבתי לא רק את המראות, אלא גם את הקולות. פסקול יפהפה ומיוחד מאוד, בעיניי (ובאוזניי).

      אהבתי

  10. כמו שכתבת לחגית כך למדתי במבוא לספרות העממית, שסיפורי המדע הבדיוני הם בעצם צורה מודרנית או תחליף מודרני לספרות העממית, ולכן אין לחפש שם אמיתות מדעיות, אם כי רצוי לא לזלזל באינטליגנציה של הצופהה כי זה מנתק אותו מהסיפור, ומתאים יותר. להבינם בפן הפסיכולוגי ולחפש שם. מאפיינים של הספרות העממית שהם מעניינים מאד כשלעצמם

    Liked by 1 person

    • תודה למגיב/ה האלמוני/ת.
      תכופות, בסרטי מדע בדיוני, אני חושבת על כך: לא משנה כמה הרקע שונה ממה שאנחנו רגילים – האנשים בתוכו, וגם היצורים האחרים, הם בדיוק כמונו, ואפשר ללמוד מהתנהגותם גם עלינו. ככל שהסרט רציני יותר, גם אם בדיוני לחלוטין – אפשר ללמוד מתוכו על עצמנו יותר.

      Liked by 1 person

  11. אני שכחתי לגמרי שצריך להיות ליקוי ירח, הלכתי לטייל בערב והתפעלתי מהירח הענק שבדיוק עלה והצטערתי על כך שאני לא מצליחה לצם את היופי הזה כמו שאני רואה אותו.
    את הסרט ראיתי רק למחרת , הקלטתי וראיתי בהפסקות, לאט לאט , קצת הפריע לי הסוף שלו, כי הוא מתנגש במעט שאני יודעת על חורים שחורים, אבל בסדר, זרמתי עם הדמיון של היוצרים, ובסך הכל נהניתי מהסרט. אני אוהבת אגדות עם מספיק אקשן ועם סוף טוב 🙂

    אהבתי

    • ראיתי חלקים ממנו שוב היום. אני מוכרחה לראות שוב, כי עדיין נשארו כל מיני חורים שלא הבנתי.
      הסוף לא לגמרי טוב בעיניי, אבל לפחות הוא אופטימי (:

      אהבתי

  12. פספסתי את ליקוי הירח (ידעתי עליו רק בדיעבד) אבל המדיה סיפקה צילומים בשפע, למזלי. את הסרט אהבתי מאד וכנראה אצפה בו שוב בהזדמנות – למרות שאני חייבת לומר שנראה לי שהבנתי את הרוב, אם לא את הכל. התרשמתי שהוא באמת סוג של מדע בדיוני משובח, ובכלל לא מפריע לי עד כמה הוא ייתכן מבחינה מדעית מעשית. סופרי מד"ב תמיד היו פורצי דרך ולולא הדמיון שלהם מי יודע אם היו לנו כל ההמצאות והתגליות שפותחו בעקבותיהם. כמו קוץ גם אני אוהבת מאד את האלמנט החמישי, ובני משפחתי ואני מצטטים ממנו חופשי. את "gravity" ראיתי ואהבתי אבל שם באמת קשה לי להאמין שחלק גדול ממה שקרה שם ייתכן….בכל מקרה הוא היה עשוי נהדר.

    Liked by 1 person

  13. פינגבק: קדחת בין כוכבית | עוד בלוגיעדה

סגור לתגובות.