לא יודעים, לא יודעים

קראתי באיזה מקום שאחד הטיעונים נגד מדענים ורופאים המתנגדים למדיניות הקורונה (סגרים וכו', וע"ע העצומה המדוברת המתארגנת בימים אלה) הוא שהם פועלים נגד המיינסטרים של עולם המדע.

עכשיו, אני לא מעריצה גדולה של המיינסטרים בשום תחום. ובכלל, מדע לא ממש קשור למיינסטרים. הוא קשור במדידות, עובדות ופרשנות שלהן. הפרשנות של המיינסטרים לא בהכרח נכונה יותר מזו של המיעוט. וגם, הפתעה-הפתעה: אפילו מדענים נוטים לפעמים לחשוב 'כמו כולם' ונזהרים שלא לצאת אל מחוץ לקופסה.

מי שחושבים הפוך מהמיינסטרים אולי באמת טועים, אבל לא בהכרח, בטח שלא כפועל יוצא מהגדרת השתייכותם או אי השתייכותם לזרם המרכזי. גלילאו גליליי, למשל, לא היה במיינסטרים, ואף על פי כן מסתבר שצדק (עובדה: היא אכן נעה). כמוהו גם זמלווייס, שיצא עם הדרישה המהפכנית שרופאים ירחצו את ידיהם כשהם עוברים מחדרי המתים לחדרי הלידה. זו הייתה הצעה לא-מיינסטרימית בעליל, אבל בדיעבד התברר שהצדק היה איתו. ומן הסתם היו גם אחרים כמותם.

בעוד חמש שנים יש מצב שנדע מה הסיפור האמיתי עם קורונה הזאתי. עד אז נדונונו לדשדש בתוך ספקות, לשמוע גם את המיינסטרים וגם את מתנגדיו ולא לדעת מי צודק. אי הוודאות אוכלת בנו בכל פה – אבל זה מה שיש, ועם זה צריך להתמודד איכשהו.

וכדאי גם להקפיד על מסכות ושאר ההמלצות הפשוטות, אם לא מסיבה אחרת אזי מהסיבה הפשוטה שאפילו אם לא יעזרו, הן לא ממש יכולות להזיק. אולי אפילו – בלי קשר לקורונה – ימנעו כמה מקרים של הדבקה בשפעת ושל התקפי אלרגיות וכיוצא בזה, שזה רווח נקי לרבים מאיתנו.

24 מחשבות על “לא יודעים, לא יודעים

  1. את צודקת.
    אלא מה? הביטוי "לא יודע" הפך למוקצה מחמת מיאוס.
    אף אחד לא אומר "אני לא יודע" – גם אם הוא הכי לא יודע בעולם.
    לאנשים יש דעות מוצקות על דברים, שאין להם שום מושג בהם.
    זה לא רק על דברים גדולים, לפעמים דברים ממש פעוטים.

    דוגמה?
    בפוסט של בלוגרית אחת, לא חשוב מיהי, מגיב הציע לה לראות את הסרט "דלתות מסתובבות" עם גווינת פאלטרו: "צפי בסרט דלתות מסתובבות. תקשיבי פעם בחיים שלך לעצה של שומשום".
    היא ענתה, שאיננה אוהבת את השחקנית: "לא סובלת סרטים עם גווינית' פאלטרו היא שחקנית גרועה והופכת כל סרט למשעמם רצח". טיעון לגמרי לגיטימי.
    ואז המגיב כתב לה: "צודקת בכל מילה מה שכתבת על גווינת שמזכירה לי גבינה צהובה. אבל הסרט הזה הוא חריג. התסריט כל כך טוב שהיא לא הצליחה להרסו". וגם: "נראה לי שמגיע לי פרס והפרס הוא שתצפי בסרט הזה למעני. חן חן."
    ועל כך, התגובה: "אני לא חושבת שהסרט הזה חריג
    הביקורות עליו לא היו משהו והדירוג שלו ביינוני
    לא משהו ששווה לבזבז עליו את הזמן".

    כלומר: האדם שלא צפה בסרט מעודו – יודע טוב יותר אודות הסרט מהאדם שכן צפה בו.
    וזהו, העניין סגור ונעול ומוחלט.

    שם המשחק הוא "מודעות עצמית" – ונדמה לי שזה משאב ההולך ומתכלה. גם אצל חברים שלי, אנשים חכמים ונבונים, שאני מגלה שהמשאב הזה מאד התדלדל אצלם במהלך השנים.

    בואי ונחזור להתחלה:
    את צודקת. אנחנו עדיין לא יודעים מספיק על וירוס הקורונה.
    ראוי שאנשים יישמרו לנפשותיהם. ראוי לעטות מסכות, לשמור על מרחק וגם לשמור על היגיינה.
    ונכון גם, שבגלל השמירה על הדברים האלו, בארצות ניכר שבהן אכן שומרים על ההנחיות, אכן נרשמה ירידה בהדבקות במחלות אחרות, כגון שפעת.
    וכן, את שוב צודקת: ראוי גם לחשוב מחוץ לקופסה.
    באמת מחוץ לקופסה. דגש על "באמת".
    כי יש לי חברים, שמתעקשים להרגיש שהם אכן חושבים מחוץ לקופסה, מחוץ לקונצנזוס של אנשים בחתך סוציו-אקונומי-תרבותי מסוים, בעודם מדקלמים את דף המסרים מבלפור…
    בעניין הזה, פשוט אין לי מילים.

    אהבתי

    • להגיד 'לא יודע' ו-'אולי' זה נוהל מאוד מומלץ. לי זה נראה הדבר הכי קל בעולם, לא יודעת למה כל כך נרתעים ממנו.

      אהבתי

  2. מסכימה איתך לגמרי.
    לא באמת יודעים. ויש אפילו מתי מעט שמעזים לומר: אמנם אני רופא מומחה, אמנם אני מומחה אפידמיולוגיה, אבל אני לא יודע. אבל כאמור נדמה לי שאלה מתי מעט.
    חוזרת על עצמי כמו תקליט שרוט, אני יודעת, אבל כמה הייתי שמחה לו הרבה יותר אנשים (במיוחד בתפקידי מפתח ושלטון) היו מוסיפים סימני שאלה בסוף המשפטים שלהם במקום כל כך הרבה סימני קריאה. או לפחות "לפי דעתי" או "אני מאמין ש" או "מהממצאים שאספנו עד כה ידוע ש…"
    יש לי הרגשה שלא רק את הבושה איבדו, גם את הענווה.

    אהבתי

    • אתמול שמעתי את מנכ"ל משרד הבריאות (החדש), שעד עתה דווקא לא מאוד חיבבתי, מודה שאין להם דרך לדעת איפה אנשים נדבקים (זה במסגרת הוויכוח על ההדבקה בהפגנות, אם יש כזאת). יש משהו כמעט מרענן באמירה פשוטה מן הסוג הזה.

      Liked by 1 person

  3. קשה מאד לדעת כאשר מסביב יש כל כך הרבה שקרים, והטיות לצרכי פוליטיקה. את החלטות הממשלה בנושא הקורונה סגרו לשלושים שנה! לכן אני לא יודעת מה נדע בעוד חמש שנים. אני משתדלת להשתמש בהגיון שלי להבין מה מתרחש ואני לא סומכת על אף מומחה מטעם או לא מטעם, וגם למספרים אני לא מאמינה.

    אהבתי

    • למספרים אני דווקא מאמינה (אני לא מאמינה שהם משקרים בנוגע להם), אבל יש כל כך הרבה מיסתורין גם סביב הפרשנות הקשורה בהם (למשל בנוגע לשינוי הקריטריונים של הגדרת חולים קשים, או בנוגע לרגישות של הבדיקות), ומשגע אותי שלא טורחים להסביר ולפזר את הערפל. כל כך הרבה תדריכים ומסיבות עיתונאים, ובסוף לא מבהירים שום דבר.

      אהבתי

  4. אני יכולה למצוא עוד סיבות למה כדאי לשמור על מרחק, כינים למשל … 🙂 שמתברר לי כמה עכשיו הן פעילות.
    חוסר וודאות מתסכל וברור שעטיית מסכות מצמצמת את מספר הנדבקים, אז אם כולם יישמעו להוראות אולי נתקדם צעד קדימה ונוכל לבדוק עוד אופציות למיגור המגפה ולא להתעסק רק בצמצום מספר הנדבקים.
    לא יודעת מה הקשר הפוליטי, הרי המגפה פשטה על העולם, אז מה זה חדש שהמנהיגים מנצלים לטובתם כל קטסטרופה?בואו לא נאפשר להם לשחק בנו אבל כן נשמע להוראות שנועדו לשמור על בריאותנו.

    אהבתי

  5. יש פן נוסף לדעות השונות בקורונה והוא לא נוגע להיפותזה מדעית כזו או אחרת אלא להשקפת עולם.
    באים אנשים וטוענים כי בזכות זה שיש להם למשל דוקטורט בגינקולוגיה, או בביולוגיה רפואית, יש לקבל את דעתם ששווה להקריב מספר X של מבוגרים בכדי שימשיכו (למשל) להיות חתונות המוניות או תפילות או משהו. שכך וכך חיים שווים כך וכך עוגמת נפש או מצוקה כלכלית. זו שרלטנות וגניבת דעת בעיני. מקור הסמכות שלהם חסר בסיס.

    אהבתי

    • אני לא יודעת מה מקור הסמכות שלהם, אם בכלל יש להם סמכות. אבל נראה לי שזה פשטני לטעון שהם עושים את זה למען קיום חתונות. רובם מדברים על נזק בריאותי מאוד כבד שנגרם לאוכלוסיה כשמטפלים רק בענייני קורונה. דוגמאות אחדות: רפואה מונעת מסודרת, חיסונים לתינוקות, מעקב אחרי חולים במחלות שונות, מצב נפשי מסתבך של חלקים נכבדים באוכלוסיה, ועוד ועוד. זה לא רק כלכלה – וגם הכלכלה חשובה, מאוד, כי התמוטטות שלה גוררת גם הרבה בעיות בריאות.

      בנוגע ל'שווה להקריב' – אני מניחה שאתה מתייחס למה שיורם לס אמר פעם. דיברנו היום בבלוג שלך על צדקנות, נדמה לי ששווה להתבונן גם בצדקנות של מי שהתנפלו עליו בהקשר הספציפי הזה. בריאות הציבור זה עניין של ניהול סיכונים וסדרי עדיפויות, לכל אורך הדרך, לא רק בקורונה. כל מה שקורה בוועדת סל התרופות, למשל, כרוך בהקרבה של ציבורים שונים, כל שנה. רוני גמזו העיד על זה שההחלטות שמתקבלות שם הן קורעות לב, ואני מאמינה לו. וא-פרופו יורם לס אני חייבת להזכיר: הוא שייך לקבוצת הגיל שהוא הציע 'להקריב', והוא יודע זאת. לפחות מן הבחינה הזאת, מה שהוא אומר איננו גניבת דעת.

      אהבתי

  6. בהכירי אישית חלק ניכר מהרופאים והמדענים שאינם במיינסטרים שאת מציינת, אני יכול לומר לך שעדיף שהיו מסתפקים בדיבורים שבתחום התמחותם בלבד (ושרחוקה באפדימיולגיה). לא אפרט כדי שלא להשמיץ. רק אציין שאת חלקם אני מכיר כרודפי פרסום כרוניים במדיה.
    ומזמן ידוע שאנשים שומעים את מה שרוצים לשמוע ולא שומעים את מה שלא רוצים לשמוע.

    אהבתי

    • היות שאין לי היכרות אישית, לא אוכל לחוות דעה בעניין הזה. רק אציין שחלק ממי ששמעתי במרוצת החודשים האחרונים דווקא כן מומחים באפידמיולוגיה. כך או כך – זה לא עוזר לי להחליט אם הם צודקים או לא. בהמשך למה שנדון בתגובות למעלה – אני חייבת להודות שפשוט אין לי מושג.

      אהבתי

    • אכן. חוסר הוודאות מקשה מאוד על כולם. זה נכון שבמונחים של מדע, חצי שנה זה לא הרבה זמן – ובכל זאת, כשמגששים כך באפלה כל כך הרבה זמן, זה נוטה להיות קשה מנשוא.

      אהבתי

  7. תבורך המסכה. יש לי התקפי אלרגיה קלים מדי פעם שמתבטאים בעיטושים. בשיעור הרגשתי את העיטוש מגיע. אני תמיד עם מסכה. התרחקתי יותר מהתלמידים [ אני שומר מרחק ] הסתובבתי והתעטשתי למרפק, כשהמסכה עליי. הסתובבתי אליהם ואמרתי: עכשיו אני מקווה שברור לכם מדוע חייבים במסכה. אני לא חולה, אבל שמירה על מסכה, מרחק חברתי, הגיינה [ מייד אח"כ נקיתי את הידיים באלכוג'ל ].
    בחדר המורים החלפתי מסכה כמובן. [ יש לי שלוש בתיק ].

    אהבתי

    • גם לי היא נותנת תחושה כלשהי של ביטחון. בסך הכול זאת לא המצאה כל כך רעה, אם כי בלחות של ספטמבר היא באמת יכולה למרר את החיים.

      אהבתי

  8. נדמה לי שהבעיה של המדענים היא שהם מתנגדים למדיניות אבל לא מציעים חלופה מדעית להסתכלות על המחלה. הרי גם גלילאו גלילאי וגם זמלוויס (שלא הכרתי, תודה) הציעו חלופות שמקורן במחקר. בתקופה הזאת הכל עדיין בגדר השערות, אז הם יכולים לנפנף ביד בביטול אבל כל עוד אין עובדות ומדידות ארוכות טווח שיאפשרו להם להוכיח את טענתם- אין דברים בגו'. (ולמרות הכל, באינטואיציה שלי אני מסכימה עם הנון-קונפורמיסטים)

    אהבתי

    • יש להם הצעות מסוימות, בעיקר הפניית משאבים מסיביים למערכת הבריאות כדי שלא תקרוס, במקום לשפוך את הכסף בניסיון עקר לכבות את שריפות הסגר (המיותר מבחינתם). בהקשר הזה אני ממליצה לצפות בדיון מוועדת הקורונה, שם העידו כמה מן 'המתנגדים'. ראי קישור:
      https://www.facebook.com/watch/live/?v=708819359721330&ref=watch_permalink
      נורא ארוך, אבל שווה צפייה. ישבתי אתמול חצי לילה לצפות בזה.

      נכון שתמיד קל יותר לייעץ מבחוץ, כשהאחריות (והאשמה) בין כך ובין כך לא על ראש המייעצים. אני בהחלט מבינה את המצוקה והחרדה של הפונקציונרים של משרד הבריאות ושל ה'מיינסטרים', ולא חושדת במניעיהם. הם לא טיפשים ולא מושחתים, והם מגששים באפלה מפחידה כמו כולם, בכל העולם. אבל לא יעזור – מוכרחים לחשוב שוב כל הזמן, עוד ועוד, ותוך כדי. לטעון שגישה מסוימת היא מחוץ למיינסטרים, כפי שנטען בדיווח שעורר את כתיבת הפוסט הזה – זו התבוננות לא מדעית.

      אהבתי

    • רק עכשיו שמתי לב שכתבת על מדידות וכו', ולא התייחסתי לזה קודם. אז מידע ארוך טווח אין כנראה לאף אחד, כי מדובר במחלה מאוד צעירה. אבל מדידות ותחזיות יש גם להם, כולל תחזיות שהתממשו. אין לי כמובן אפשרות להעריך באיזו מידה מדובר במדידות מדויקות.

      אחת מן הטענות שהועלתה בדיון שאליו הפניתי היא שגם למשרד הבריאות אין מדידות מספיק מדויקות, למרבה הצער, ואשר לתחזיותיהם – המיינסטרימיות – רובן לא התממשו. לא שזה אומר משהו על העתיד, אבל צריך לקחת בחשבון גם את זה.

      אהבתי

  9. התגעגעתי לקומון סנס שלך. רק שלי המסכה (מבד, שהבת שלי תפרה לי, עם שתי דוגמאות שונות בשני הצדדים) קשה מאוד לחבישה. אני מרגישה חנוקה, ונמנעת ממנה ככל האפשר.

    אהבתי

  10. נזכרתי בשיר של אווה קילפי (תירגם רמי סערי)
    "אני מחבבת אנשים שדעתם פתוחה
    אנשים המסוגלים לומר: מה?
    באמת? בחייך. ממש לא ידעתי.
    זה בכלל לא עלה על דעתי.
    דעת פתוחה היא יותר מחכמה
    יותר מלהיות צודקים
    יותר מ"הרי אני אמרתי"
    ומ"ידעתי את זה כבר משנת…"
    מפינית: רמי סערי

    אהבתי

סגור לתגובות.